Analiza

Clujenii sparg bani în mall-uri din comoditate și aroganță. Cum explică psihologii pofta nebună de cumpărături

Clujenii se plâng că orașul de cinci stele este prea scump, însă mallurile sunt mai mereu pline și fac anual profituri de milioane de euro de pe urma apetenței nebune pentru shopping a clienților. Specialiștii spun că locuitorii din Cluj-Napoca preferă să plătească sume exorbitante în centrele comerciale ca să fie scutiți de drumuri prin oraș. 

Mall-urile din Cluj-Napoca au ajuns în clasamentul celor mai bogate centre comerciale din România. Iulius Mall a avut anul trecut o cifră de afaceri de 17,5 milioane de euro și un profit net de aproape 5 milioane de euro, fiind astfel pe locul șase în topul marilor complexe comerciale. Vivo Center, deși a avut cifra de afaceri mai mică decât mall-ul concurent, de 16,5 milioane de euro, profitul a fost semnificativ mai mare, de peste 12 milioane de euro. Astfel s-a clasat pe locul 8 în ierarhia mall-urilor din România. 

Comoditatea bate prețurile exorbitante

Aceste cifre incredibile nu ar trebui să uimească pe nimeni, ținând cont că în fiecare după-masă și  în fiecare weekend cu greu se găsește un loc de parcare în zona centrelor comerciale, iar clujenii se adună cu mic cu mare să își facă sesiunile de shopping. Prețurile mari nu-i sperie, iar specialiștii spun că totul se rezumă la comoditate. În loc să se plimbe prin oraș să își cumpere cele necesare, de la haine până la mâncare, oamenii preferă să cheltuie un ban în plus, atâta timp cât găsesc tot ce își doresc într-un singur loc, iar centrele comerciale sunt răspunsul la doleanțele lor. 

„Cred că motivul este simplu: comoditate pentru că în acele complexe găsesc foarte multe lucruri pe care și le doresc în același loc. Prețurile sunt mai mari, însă nu suficient de mari încât să le provoace comoditatea. Adică, nevoia de comoditate bate diferența de preț. Efortul financiar nu este atât de mare pe cât l-ar presupune efortul de a face cumpărăturile din mai multe locuri. Plus că noi nu avem nici cultul acesta de a căuta mâncare și a mânca sănătos. Ne uităm de foarte multe ori la produse, etichete, reclamă și nu avem răbdarea să mergem la piață în loc să cumpărăm de la supermarket niște roșii frumoase și fără gust. Mall-urile atrag ca un magnet fiindcă acolo sunt multe recompense pe care le poți accesa ușor fără mare efort”, explică psihologul Daniel David.

Mall-urile, o fațadă a sărăciei

Economistul Emil Culda spune că mall-urile pline și cifrele de afaceri pe care le au aceste centre comerciale sunt susținute de o parte mică a populației Clujului, iar bunăstarea este de fapt o fațadă care maschează adevăratele probleme ale municipiului. 

„Din 400.000 de locuitori cât are Cluj-Napoca, vreo 20-30.000 sigur se plimbă mereu prin mall. Însă sunt mulți care nu își permit. La prima vedere pare că avem un standard ridicat de viață și este pentru unii, dar sunt destul de mulți care sunt chiar la limita supraviețuirii. E o realitate asta, chiar dacă pare în contrast cu aparențele, cu ce vedem noi zi de zi în centru la terase, în Iulius sau în Polus. Eu cred că nu e vorba în mare măsură de ipocrizie, ci de straturi și categorii diferite care există în Cluj”, explică Emil Culda.

Shoppingul, o modă a societății de consum

Pe principiul că societatea de consum se bazează pe semnificația obiectelor și serviciilor pe care le cumpără, experiența cumpărăturilor în mall oferă o imagine aparte clujeanului. În mintea cumpărătorului, statutul lui este mai presus decât cel care merge la piață. De asemenea, brandul este foarte important în alegerea unui produs, calitatea fiind pe locul doi. Un alt factor care generează consumul excesiv este și dezvoltarea pieței IT. În acest sector salariile sunt mari, iar angajații au mai mulți bani de cheltuit.

„Nu e de mirare că centrele comerciale au avut cifre de afaceri foarte mari, fiindcă se consumă foarte mult. Trăim într-o societate de consum. Consumerismul este la el acasă cu toate consecințele sale. Foarte mulți chiar au de aruncat bani. Și când te duci în mall-uri și vezi cât de proastă e calitatea lucrurilor, îți vine să te prinzi de cap. Dar lumea trebuie să facă shopping, că e o modă. Nu știam până acum câțiva ani că e la modă să freci menta prin mall și să arunci bani pe fereastră. Mergi la shopping ca și cum ai merge la o partidă de tenis. Asta arată o față a societății de consum cu toate nuanțele și cu toate expresiile ei pentru că da, sunt mulți care câștigă bine. Clujul e dezvoltat și a luat avânt. Poți face alte lucruri cu banii, dar e mai simplu să facem shopping. Dacă e să ne gândim câte lucruri avem acasă pe care nu le folosim, dar continuăm să facem cumpărături, vedem cât de tare am deviat”, spune economistul Emil Culda. 

Luând în considerare iluzia pe care o crează acești consumatori comozi, Cluj-Napoca pare un oraș înstărit, iar astfel, adevăratele probleme sociale ajung să fie ignorate. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *