In vizor

Cluj-Napoca, orasul cu doua servicii de urgente pediatrice prin telefon. Cum a clonat Spitalul de Copii proiectul Peditel, unic in Romania

Dupa 16 luni de la demararea proiectului Peditel, colaborarea cu Fundatia Parinti Clujeni a Spitalului de Copii a incetat. Din 1 mai Spitalul a pus pe picioare un alt call-center, exact dupa modelul Peditel, oferind sfaturi medicale pediatrice prin telefon, dubland astfel proiectul Fundatiei, care in scurt timp se extinde la nivel national. Practic Clujul are doua servicii identice, apelabile la numere de telefon diferite. La aproape doua saptamani de lansare noul call-center al Spitalului de Copii, copia Peditel-ului, se lauda cu realizarile, printr-un comunicat de presa transmis de Consiliul Judetean, 7,5 apeluri pe zi, in conditiile in care Peditel avea in medie 25 de apeluri zilnic.

Si eu am intrebat, daca mergea bine acel proiect de ce nu ati continuat, dar mai multe date nu am, trebuie sa am o intalnire cu managerul spitalului. Parerea mea personala e daca functiona ceva de ce nu incerci sa viabilizezi acel ceva, de ce trebuie sa faci un alt lucru la fel?”, a spus Vakar Istvan, presedintele interimar al Consiliului Judetean Cluj.

Firul despartirii

Pe de alta parte conducerea Spitalului spune ca Fundatia a vrut sa modifice contractul, facand astfel imposibila colaborarea.

“De la 1 mai avem alt numar de telefon si call-centerul merge in continuare. S-au schimbat conditiile contractului, n-a mai fost contract de sponsorizare si eu nu am putut sa merg mai departe in aceste conditii. Aceiasi oameni lucreaza acolo, populatia Clujului beneficiaza mai departe de exact aceleasi servicii”, a declarat Cornel Aldea, managerul Spitalului de Copii.

In schimb Cristina Grigore, directorul executiv al Fundatiei Parinti Clujeni, spune ca nu au facut decat sa respecte legislatia din Romania in ceea ce priveste finantarile nerambursabile. Pana in mai 2015 Peditel a beneficiat de finantare privata, din partea Vodafone, iar anul acesta a primit finantare de la Primaria Cluj-Napoca, intrand sub alte incidente.

Nu avem o explicatie din partea spitalului, am primit doar o cerere de reziliere al contractului de sponsorizare. Ne-a luat si pe noi prin surprindere, in conditiile in caare venise din partea spitalului sa facem aplicatie pe continuarea proiectului, dar se mai intampla. Oricum noi multumim Spitalului de Copii ca ne-au permis sa derulam 16 luni proiectul, au fost foarte draguti sa ne dea spatiul si sa ne ajute cu partea medicala. Nu erau conditiile din contract schimbate, ci faptul ca finantarea vine din partea administratiei publice locale prin Primaria Cluj-Napoca, ne obliga ca plata medicilor sa se faca prin conventii civile pentru ca statul roman nu poate sa faca sponsorizari. Nu s-a ajuns la un numitor comun in ceea ce priveste metoda de plata”, a rezumat Cristina Grigore.

Motivele sunt confirmate si de adjunctul spitalului, Calin Lazar, militantul Peditel inca de la inceput.

S-a terminat contractul de sponsorizare si nu s-a putut continua in formula veche in care medicii erau angajatii spitalului. Cand s-a facut sponsorizarea (Vodafone – n.red.) medicii puteau fi platiti prin spital. Nemaiputand functiona in conditiile acestea, noi am spus ca ne descurcam din resurse proprii si mentinem proiectul mai departe. Juridic nu am gasit alta solutie, nici Primaria nu a putut sa ne dea noua banii, deci nu am avut cum sa facem sponsorizarea. Aceiasi medici lucreaza acolo, e acelasi sistem, mai sunt chestii mici, tehnice, dar asta nu-i afecteaza pe beneficiari, pe cei care apeleaza. Ei primesc acelasi sfat medical ca si inainte, numai ca suna la alt numar”, a dat asigurari Calin Lazar.

Un call-center clonat

Peditel a primit finantare nerambursabila in valoare de 150.000 de lei de la Primarie anul acesta, ceea ce acopera aproximativ 50% din suma necesara functionarii proiectului timp de un an. Reprezentantii proiectului spun ca acesta va continua si in 2016, iar din 25 mai devine national.

“Call-center inseamna ca exista efectiv o persoana care sa raspunda non-stop, ceea ce spitalul in momentul de fata nu are, are doar partial acoperite niste ore in care se raspunde. Noi avem un call-center si respectam ceea ce ne-am asumat, oferim acest serviciu integrat 24 de ore din 24. Nu exista termen de comparatie intre cele doua”, a subliniat Cristina Grigore.

Deocamdata Peditel e in stand-by pentru ca se lucreaza la server, fiind intr-un proces de transformare al serviciului intr-unul national. Grigore spune ca serviciul va fi din nou disponibil din 25 mai.

In 15 luni, ianuarie 2014 – martie 2015, Peditel a gestionat 11.995 de apeluri, dintre care 9.628 s-au soldat cu fise de pacient – adica au fost rezolvate. 65% dintre apeluri s-a rezolvat prin recomandari telefonice, fara a mai fi necesara prezentarea la medic.

Potrivit informatiilor transmise de Consiliul Judetean in cele 11 zile de activitate a noului call-center s-au inregistrat nu mai putin de 83 de apeluri la numarul unic destinat urgentelor pediatrice 0364-917. Cea mai frecventa cauza de apelare a fost febra (20 de cazuri), respectiv varsaturile (10 cazuri). Marea majoritate (52%) dintre apeluri au fost rezolvate prin recomandari la domiciliu, restul de 40 de apeluri fiind finalizate cu consult medical, într-un interval de timp de 2 ore (15 cazuri), respectiv 24 de ore (25 de cazuri).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *