Din oras

Cluj Bike e în pană la nici 7 ani de la inaugurare

Cluj Bike, rețeaua publică de biciclete din Cluj-Napoca, a fost inaugurată la finalul anului 2015, cu surle și cu trâmbițe, constituind un motiv de mândrie pentru primarul Emil Boc, ce a declarat, chiar în ziua inaugurării, că  îi invită pe clujeni „să folosească bicicleta ca mijloc alternativ de deplasare prin municipiu, fie pentru a merge la locul de muncă, fie pentru a petrece timpul printr-o plimbare cu bicicleta.”

Reţeaua de staţii self-service de închiriere de biciclete este un proiect realizat pe bani europeni, care trebuia să fie funcţional din august 2013, însă finalizarea sa a fost tergiversată până în luna noiembrie a anului 2015, când sistemul a fost dat în folosință, deși încă mai avea erori de funcționare.

Programul Cluj Bike este oprit pe durata iernii, când ar trebui să fie realizată revizia totală a parcului de biciclete și a stațiilor.

„Perioada de funcționare a sistemului poate fi întreruptă în lunile de iarnă (respectiv în lunile decembrie-ianuarie-februarie), în funcţie de condiţiile meteorologice. Pe perioada de întrerupere, va fi efectuată revizia totală a parcului de biciclete”, se precizează în regulamentul postat pe site-ul oficial clujbike.eu.

Cu toate acestea, bicicletele revin pe străzi primăvara tot defecte, după cum Ziar de Cluj a semnalat chiar din anul 2017:

Bicicletele Cluj Bike, retrase peste iarnă pentru revizie, au revenit pe străzi tot defecte

La întrebarea „ce fac dacă bicicleta nu funcționează normal”, pe site-ul oficial Cluj Bike ni se răspunde:

„Anunță call-center-ul la numărul de telefon 0371784172. Sistemul are implementat un mecanism configurabil prin care pentru o ridicare și o depunere pentru aceeași bicicletă într-un interval de timp mai mic de 2 minute se generează o alertă pentru o bicicletă potențial defectă.”

Ca de obicei, la Cluj totul arată extraordinar de bine, digital vorbind, adică pur teoretic. Practic, pe teren, la nici 7 ani de la inaugurarea sistemului, Cluj Bike e în pană.

Vă prezentăm o imagine dintr-o stație din buricul târgului, de pe strada Cardinal Iuliu Hossu, din proximitatea Parcului Central. Unde să fie mai reprezentativ modul de funcționare a acestei rețele publice de biciclete, dacă nu în zona parcului din centrul Clujului? Iar aici bicicletele, ca și în alte locuri, sunt praf:

Cauciucuri cu pană, lanțuri neunse probabil de ani de zile, rugină ș.a.m.d. Ciurucuri de biciclete pe teren, dar biciclete excepționale în imaginile Primăriei și ale Cluj Bike.

Bicicletele pe teren:

Și bicicletele în Clujul ”smart”, digital, pe net: