General

Cică partidele vor fi obligate să spună căror organisme de presă dau bani pentru „propagandă” politică. Partidele, nu politicienii

Un proiect de lege întocmit de AEP, prin care se solicită modificarea legii partidelor politice, după ce mai multe aşa-zise investigații au dezvăluit modul netransparent în care partidele folosesc banii primiţi de la buget, va fi pus în dezbatere publică. Pentru a deveni lege, el va trebui adoptat în Parlament. Propunerile AEP pot suferi modificări pe traseul legislativ, scrie Europa Liberă. Ceea ce, în mod cert, se va întâmpla.

Proiectul pus în dezbatere de AEP prevede schimbări în privința modului în care partidele politice pot încheia contracte de publicitate și propagandă. AEP propune, în proiectul pus în dezbatere, un model de calcul al banilor pe care îi va primi fiecare partid. Suma nu mai este denumită „subvenție” conform noului proiect de lege.

Legea prevede limite pentru diferitele tipuri de cheltuieli. Astfel, pentru publicitate, partidele vor putea cheltui un maxim de 30% din banii primiți de la bugetul de stat. 30% este suma maximă pe care o pot folosi partidele și pentru plata personalului.

Noua lege ar urma să aibă și un articol care va obliga partidele politice să depună rapoarte semestriale privind finanțarea publicității politice, potrivit unui model de raportare stabilit de autoritate.

Aceste rapoarte ar urma să cuprindă „toate informaţiile privind cheltuielile efectuate pentru publicitate politică, precum și persoanele fizice și juridice implicate în finanţarea, pregătirea, amplasarea şi distribuţia de publicitate politică”.

Mai mult, AEP definește „cheltuielile pentru publicitate politică” ca fiind cele „de orice natură pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea sau difuzarea, prin orice mijloace a mesajelor partidelor politice sau ale oricăror altor persoane fizice sau juridice care le reprezintă, acționează în numele acestora sau promovează obiectivele politice ale acestora, indiferent de mediul de difuzare utilizat.”

  • Tot în document se lasă o portiță de scăpare prin care se arată că „aceste cheltuieli nu includ cheltuielile pentru plata serviciilor auxiliare pregătirii, plasării, promovării, publicării sau difuzării publicității politice.” (scapă presa de chitanţier de „radar”, se va putea da curată şi cinstită când îşi va servi, în suveică, PR local)

Un alt element important este că este obligatorie marcarea distinctă a publicității politice în condițiile stabilite prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente.

„Marcarea publicității politice va ține cont de mediul de difuzare utilizat și va indica și persoana ce o finanțează, acolo unde este cazul.”

În prezent, partidele nu sunt obligate să facă publice aceste contracte de publicitate, acționând netransparent când vine vorba de articolele plătite din presă în afara perioadei electorale. Expert Forum recomandă ca această practică să înceteze, iar articolele de presă realizate în cadrul unor contracte plătite să fie semnalate ca publicitate politică.