Din oras

Centura metropolitană din Cluj – fără termen precis de realizare. Primăria: Întrebați celelalte autorități ale statului asupra noului termen pentru realizarea proiectului

Centura metropolitană a Clujului, proiect de care sunt condiționate o serie de alte investiții, precum extinderea arterei și a giratoriului din cartierul Borhanci, nu se mai face până în 2026 – termen inițial vehiculat de autorități. De altfel, elaborarea proiectului centurii ocolitoare a înregistrat întârzieri de câteva luni, comparativ cu cel al metroului. Sursa de finanțare reprezintă, de asemenea, un aspect problematic pentru centura Clujului – în vreme ce proiectul metroului va fi finațat parțial prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru proiectul centurii administrația Boc anunța o posibilă (?) finanțare prin fonduri structurale europene din exercițiul financiar 2021-2027.

Centura Clujului se face, dar nu are un termen de realizare

În ședința de Consiliu local din această săptămână, edilul Emil Boc a fost atenționat de consilierii USR că indicatorii din Planul Integrat de Calitate a Aerului al orașului care depind de realizarea centurii în 2026 nu pot fi realizați, în condițiile în care acest termen nu mai este fezabil – centura ocolitoare nu este finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar finanțarea proiectului reprezintă în continuare un aspect problematic

„Trebuie să întrebați celelalte autorități ale statului asupra noului termen pentru realizarea centurii metropolitane.

Aceasta a fost scoasă din PNRR de ministrul Drulă și este corect că acest calendar nu mai este de actualitate.

Așteptăm Guvernul să ne spună pe Programul Operațional de Transporturi care sunt termenele pentru că de acolo va fi finanțată.

Pentru că știți că miniștrii Bode și Boloș au băgat-o în PNRR.

Noi am rămas în PNRR doar cu metroul și trenul metropolitan.

Până nu avem o soluție oficială de la Guvern nu putem modifica termenul de realizare a centurii. Este pe locul 3 ca prioritate de realizare, din 12 obiective, aceasta este partea plină a paharului.

În mai-iunie se va semna acordul de parteneriat la nivel european pe POS Transporturi și după aceea urmează apelul de proiecte și toate procedurile.

Când primim noul calendar de la Guvern, îl vom anunța. Nu pot să îl actualizez după propria mea convingere.

Nu noi le-am prioritizat așa, metroul față de centură. A fost o altă marotă apărută în presă. Ele au fost prinse în același pachet prioritar. Când am pornit metroul, nu știam de PNRR, iar acesta s-a calificat din prima dată fiind dimensiunea sa verde și nepoluantă.

Noi considerăm că și centurile se încadrau la diminuarea poluării – știți câte mașini întră în Cluj-Napoca în fiecare zi, iar dacă acestea sunt preluate de centură și nu mai vin în oraș, scade poluarea.

Domnul ministru Drulă (fostul ministru USR al Transporturilor – n.r.) a luat o decizie și o respect, trebuia să ia niște decizii strategice fiind în poziția respectivă, dar pe noi ne-a afectat dramatic.

Nu ca urmare a voinței noastre nu mai este prioritate, la fel ca metroul, ci ca urmare a voinței Guvernului”, a declarat primarul Emil Boc la ultima ședință a Consiliului local.

În acest context și măsurile prevăzute în Planul Integrat de Calitate a Aerului privind diminuarea poluării, care se raportau la realizarea centurii metropolitane până în 2026, rămân în coadă de pește.

„Vom revizui calendarul odată ce Guvernul va anunța noile termene”, a mai adăugat primarul Clujului.

Proiectul Centurii Metropolitane este dezvoltat de asocierea EXPLAN (lider de asociere), CADSIL SRL – TRANSINVEST BUDAPEST kft. –SPECIÁTERV  ÉPITOMÉRNOKI kft.

Proiectul centurii ocolitoare a Clujului a fost evaluat la cca 800 de milioane de euro. Până va deveni realitate, este foarte probabil ca bugetul necesar acestui obiectiv de investiții să sară de 1 miliard EUR.

CITEȘTE ȘI: Șantierele Clujului sunt în grafic, dar centura metropolitană s-a împotmolit – Boc: „Întrebați-i pe proiectanți. În afară de amenințarea cu sancțiuni, amenințarea cu clujenii, cu oprobriul public – nu am altceva la dispoziție”

Reprezentanții administrației Boc urmează să analizeze la sfârșitul lunii aprilie 2022 Raportul privind impactul asupra mediului, a Studiului de Evaluare adecvată, a Studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă pentru proiectul ETAPA I – DRUM TRANSREGIO FELEAC TR 35 –CENTURA METROPOLITANĂ. Vezi AICI.