Din oras

Centura Metropolitană, blocată în studii și dezbateri „finale”

Centura metropolitană, un proiect ambițios și totodată costisitor, promis de administrația locală penelistă de ani de zile, a intrat în etapa dezbaterii diverselor studii de specialitate, urmând ca în luna decembrie 2020 să fie aprobat Planul Urbanistic Zonal (PUZ) în acest sens. După ce în 2017 a fost aprobat un acord de asociere între Primăria Cluj-Napoca și primăriile Gilău, Florești și Apahida, recent și Primăria Baciu a fost inclusă în acest proiect. De asemenea, proiectul urmează să includă și asocierea cu celelalte comune din Zona Metropolitană: Chinteni, Ciurila, Cojocna, Feleacu și Jucu. Astfel, în continuare, realizarea Centurii Metropolitane este blocată în studii și dezbateri „finale”. 

Primăria Cluj-Napoca a lansat în dezbatere publică alternativa finală „PUZ pentru – DRUM TRANSREGIO FELEAC TR 35–CENTURA METROPOLITANĂ și DRUMURI DE LEGĂTURĂ” pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca-comuna Florești: satele Florești și Luna de Sus-comuna Gilău: sat Gilău-comuna Baciu: satele Baciu, Suceagu și Popești-comuna Apahida: satele Apahida, Sânnicoară și Subcoastă-comuna Feleacu: sat Feleacu; comuna Căpușu Mare: sat Căpușu Mare, județul Cluj.

Ședințele hotărâtoare sunt programate pentru luna decembrie, în două etape: 04.12.2020 și 07.12.2020.

În cadrul acestora urmează să fie analizat avizul de mediu necesar potrivit HG 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe.

Zona metropolitană Cluj-Napoca din județul Cluj cuprinde municipiul Cluj-Napoca și 9 comune învecinate acestuia: Apahida, Baciu, Chinteni, Ciurila, Cojocna, Feleacu, Florești, Gilău și Jucu.

Suprafața totală a zonei metropolitane este de 1537,54 km², iar populația de 410.766 locuitori. Zona metropolitană Cluj-Napoca este una dintre cele mai mari zone metropolitane din România.

Centura metropolitană va începe din Gilău, de la nodul Autostrăzii Transilvania, traversând zona de nord a comunelor Floreşti şi Gilău şi municipiul Cluj-Napoca, până la Apahida, unde va face joncţiunea cu Centura Vâlcele – Apahida. Lungimea totală a noii centuri este de 38 km. 

Prin realizarea Centurii TR35 și a drumurilor de legătură se va realiza contruirea unei legături directe între toate drumurile naționale, europene și autostrada A3 care converg în și din municipiul Cluj-Napoca, precum și o conexiune a întregii regiuni la Spitalul Regional de Urgență Cluj. Acest lucru va facilita un parcurs mai rapid pentru traficul de tranzit prin creșterea vitezei de călătorie și reducerea costurilor operaționale; reducerea timpului de călătorie în zona metropolitană și pe rețeaua națională, prin creșterea accesibilității și reducerea timpului de călătorie; asigurarea unei legături directe a drumurilor naționale DN1, DN1C, DN1F, DN16 cu Autostrada A3 și indirect prin acestea conectarea la rețeaua majoră TEN-T CORE.

În noiembrie 2019, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a aprobat alternativa de traseu V8 pentru Centura Metropolitană, alternativă caracterizată prin: lungime traseu 41.788 metri liniari, 20 de noduri și o viteză de proiectare de 100 km/h, cu excepția tronsonului 2 dinainte de Nodul 6 Cora din Cluj-Napoca până la Nodul 13 – strada Borhanciului din Cluj-Napoca, unde viteza va fi de 80 km/h.

Pentru asigurarea legăturii se vor realiza și 56 de drumuri de legătură în lungime totală de 53.038 metri liniari. Drumurile respective vor asigura interconectarea centurii de rețele majore de străzi din interiorul zonei metropolitane, printre care se regăsește și legătura B3-Nod 5 – Florești – DN1F Baciu. Drumurile de legătură au fost aprobate la sfârșitul lunii mai.

Dotări

Pe traseul centurii metropolitane sunt propuse a fi realizate următoarele dotari:

1 – Două centre de întreținere și intervenții, unul la km 7+300 în zona nodului de autostradă, și unul la km 24+500 în zona intersecției cu DN1 Feleac, care vor fi realizate odată cu proiectul

2 – Două parcări de scurtă durată, una la km 9+300 în zona Florești și una la km 36+400 în zona capăt bulevardul Muncii, care vor fi realizate odată cu proiectul

3 – Două spații de servicii care cuprind parcări pentru vehicule grele și autoturisme care vor fi realizate odată cu proiectul precum și benzinarii, și spații comerciale ce vor fi concesionate ulterior realizării proiectului de execuție. Un spațiu de servicii a fost prevăzut la km 7+300 în zona bretelelor de autostrada A3 și unul la km 24+500 în zona intersecției cu DN1 Feleac.

4 –Toate podurile mai lungi de 100 m și intersectiile de pe traseul centurii metropolitane vor fi iluminate conform normelor specifice.

Centura metropolitană este un proiect evaluat la peste 450 milioane euro. Comisia Europeană va avea o contribuție financiară de 150 milioane euro.

Prima ședință de dezbatere publică on-line a alternativei finale „PUZ pentru – DRUM TRANSREGIO FELEAC TR 35 –CENTURA METROPOLITANĂ și DRUMURI DE LEGĂTURĂ” este programată pentru data de 4 decembrie 2020. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *