Din oras

Ce-i lipseste Clujului? Transparenta in administratie, un birou de turism bine pus la punct si dorinta de a munci

„Ce-i lipseste Clujului?” este o serie de materiale care isi propune sa atraga atentia autoritatilor cum ar putea sa arate municipiul daca fondurile pe care le avem la dispozitie ar fi investite cu adevarat in dezvoltarea orasului. Clujul are un potential enorm, insa multe resurse sunt uitate sau neexploatate de catre autoritati.

Municipiul Sibiu este un exemplu de urmat pentru orice oras din Romania. Datorita modului in care s-a dezvoltat, Sibiul apare si intr-un top al celor mai fermecatoare orase din Europa, realizat de Huffington Post, alaturi de orase din Anglia, Franta sau Belgia.

Modul in care s-a dezvoltat si a inflorit Sibiul se regasesc si la nivelul administratiei locale. Din 2000, urbea este condusa de Klaus Iohannis. Primul mandat a fost castigat cu 69,18% din voturi. In 2004, Iohannis a fost votat de 88,7% din sibieni, unul dintre cele mai mari scoruri din tara. In 2008, acesta a reeditat succesul si a obtinut 83,2% din voturi, iar in 2012 nu mai putin de 77,9% din sibieni au votat tot pentru Iohannis. Astfel, marile schimbari din Sibiu s-au realizat sub conducerea presedintelul ales al Romaniei.

„Sibiul s-a dezvoltat cu adevarat atunci cand oamenii au vazut ca exista o administratie care lucreaza pentru ei si nu pentru interese particulare. Sibiul este deci un exemplu de parteneriat transparent intre primar si cetateni”, declara in acesta toamna Klaus Iohannis in presa centrala.

Organigrama Sibiului este la indemana cetatenilor

Organigrama pusa la dispozitia cetatenilor este extrem de transparenta pe site-ul Primariei Sibiu – sunt evidentiati toti reprezentantii directiilor si serviciilor, cu date de contact, program de audiente si atributiile fiecaruia in parte. In schimb, in Primaria Cluj-Napoca o astfel de sectiune lipseste cu desavarsire, iar reprezentantii municipalitatii se limiteaza sa spuna ca atributiile angajatilor respecta prevederile legale.

Totodata, site-ul Primariei Sibiu le ofera posibilitatea celor interesati sa gaseasca persoane angajate atat dupa nume, cat si dupa birouri, compartimente sau servicii. Un motor de cautare util, ce ar prinde bine si la nivelul Clujului, cu atat mai mult cu cat clujenii care au de rezolvat diferite probleme spun ca e o munca de sisif sa gaseasca persoana competenta.

In Sibiu, audientele se obtin online

Pentru a depune o cerere de inscriere in audienta, sibienii trebuie doare sa se autentifice in portal si au optiunea „inscriere in audienta”. Dupa ce completeaza formularul, in care mentioneaza si obiectul audientei, raspunsul il primesc tot online. In schimb, asa cum Ziar de Cluj a aratat AICI, clujenii ajung mai repede la Sfantul Petru decat in audienta la Emil Boc.

Departamentul de turism este la loc de cinste

Pentru ca sa ramana un oras fermecator pentru turisti, municipalitatea sibiana are grija sa le ofere potentialilor vizitatori toate informatiile de care au nevoie. De pe site-ul primariei se poate ajunge pe o pagina speciala, dedicata turismului, dar se pot obtine si informatii despre hoteluri, pensiuni, restaurante, obiective turistice, precum si informatii legate de imprejurimile municipiului. Tot aici se gasesc si o serie de informatii practice, de la programul curselor aeriene la harta si programul transportului public, pana la informatii bancare sau adrese consulare.

Atat pentru turisti, cat si pentru locuitori, municipalitatea sibiana a instalat sase webcam-uri ce transmit imagini in direct din cele mai importante zone din muncipiu. In schimb, in Cluj-Napoca exista o singura camera web pusa la dispozitie de Primarie, instalata in Piata Avram Iancu. Mai mult, camerele din Sibiu stocheaza imagini din ultimele 24 de ore, optiune inexistenta in orasul de la poalele Feleacului.

Sedinte saptamanale cu constructorii

Sibiul este si un exemplu de interoperabilitate. Politia Comunitara lucreaza impreuna cu Politia Nationala si Primaria si a fost pus la punct un sistem informatic interoperabil intre cele trei institutii. Practic, sistemul permite vizualizarea in timp real a patrulelor pe o harta digitala pusa la dispozitie de Primaria Sibiu si inventarierea si analiza incidentelor mentionate in rapoartele politistilor comunitari, precum si pozitionarea spatiala a locurilor de desfasurare a acestora. Pe de alta, senzatia clujenilor este ca politistii locali ii vaneaza pentru a-i amenda cand parcheaza neregulamentar si nimic mai mult. Pentru orice problema care nu are legatura cu parcarea cu plata, reprezentantii Politiei Locale sunt de negasit.

Un alt exemplu la fel de concret pe care am putea sa-l urmam este solutia informatica cu caracter geospatial, denumita Banca de Date Geospatiala (BDG), implementata in cadrul primariei Sibiu. In acest fel se asigura gestiunea documentelor, impozitelor si taxelor, patrimoniului, gestiunea financiara, a traficului greu si a proiectelor. Totodata, este demn de mentionat faptul ca reprezentantii municipalitatii se intalnesc in fiecare saptamana cu constructorii implicati in contracte cu primaria.

„In fiecare luni avem o sedinta cu toti constructorii care au lucrari pe domeniul public. E o sedinta normala, toata lumea trebuie sa se coordoneze pentru ca lucrarile sa se desfasoare optim, sa nu existe sincope de colaborare. Pe de alta parte, la noi garantia lucrarilor a ajuns la 5 ani, am luat masuri sa cheltuim eficient banul public”, explica Mirela Gligore, purtatorul de cuvant al Primariei Sibiu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *