Din oras

Calea Mănăștur se lărgește deja de doi ani. Deocamdată se va extinde cu o dezbatere publică

Scris de 443

În urmă cu doi ani reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca anunțau măsuri pentru decongestionarea traficului pe una dintre cele mai însemnate artere din oraș, Calea Mănăștur, prin extinderea benzilor de la patru la cinci. La o distanță de doi ani, Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC) propune o debatere publică în privința transformării străzilor Calea Moților, Calea Mănăștur, Uzinei Electrice și Mărginașă.

CITEȘTE ȘI: Cinci benzi pe Calea Mănăștur. Primăria vrea să îngusteze trotuarele, să facă loc mașinilor

Mai întâi, Calea Moților

Din păcate, recent, Emil Boc a sugerat că benzile pentru transportul în comun pe Calea Moților sunt dificil de realizat din cauza traficului de pe străzile colectoare. Potrivit conducerii Primăriei, studiul este în analiză la specialiști. 

„E foarte complicat de implementat. Acesta e răspunsul pe care îl primesc de la comisie pentru că sunt străzile colectoare spre Moților care sunt afectate foarte mult, iar o decizie luată pentru Moților se răsfrânge până pe Ferdinand sau până pe Horea sau celelalte străzi pentru că sunt străzile care intră și ies de pe Moților”, a declarat Emil Boc, la un post de radio local.

Realizarea benzilor dedicate pentru transportul în comun include și un sens giratoriu la centrul comercial Platinia. Pentru acest sens, este nevoie de exproprieri.

Mai multe detalii aici: Adio benzi pentru transportul în comun pe Moților? Emil Boc: „E foarte complicat de implementat”

Apoi, Calea Mănăștur

Calea Mănăștur, una dintre cele mai importante artere ale municipiului Cluj-Napoca, urmează să fie extinsă la cinci benzi. De asemenea, în acest proiect este inclusă și strada Mărginașă, prin exproprierea unor case şi demolarea ulterioară a acestora. În bugetul pentru anul 2019 sunt cuprinse sumele pentru expropieri. 

“Suntem în faza de obţinere a studiului de fezabilitate. Avem deja un studiu de trafic, care trebuie să fie analizat în Comisia de Circulație, apoi urmează exproprierile. Ce prevede proiectul? Lărgirea străzii Calea Mănăştur la cinci benzi, acolo avem trotuare generoase de 5-7 m care pot fi restrânse la 3 m lăţime şi astfel câştigăm o bandă de circulaţie auto în plus.

De asemenea, este prevăzută lărgirea străzii Mărginaşă, aici vor fi exproprietate câteva case, şi o străpungere de pe Calea Mănăştur înspre strada Uzinei Electrice. Această lărgire ne va ajuta să continuăm banda dedicată pentru mijloacele de transport în comun şi să facem o legătură bună între cartierele Grigorescu şi Zorilor. Vom decongestiona inclusiv traficul din Piaţa Lucian Blaga”, declara viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, la început de an. 

Astfel, treptat, pietonii sunt evacuați de pe spațiile care le sunt destinate, adică, de pe trotuare. Municipiul Cluj-Napoca devine un oraș tot mai neprietenos cu pietonii atât din cauza trotuarelor transformate în parcări, cât și din cauza deposedării pietonilor de singura cale de acces. În lipsa unor alte soluții pentru fluidizarea traficului, aceasta pare a fi singura măsură identificată de specialiștii municipalității clujene pentru introducerea benzilor dedicate transportului în comun. 

O simplă analiză demonstrează că extinderea Căii Mănăștur de la patru la cinci benzi se va bloca chiar în strada Moților și Clinicilor, străzi sufocate deja de numărul mare de autoturisme ce tranzitează municipiul. 

Din 2017, Emil Boc a susținut că realizarea unei benzi dedicate pe Calea Moților reprezintă o prioritate. Tot de atunci, situația este întoarsă pe toate părțile de către specialiști. Să fie acești „specialiști” aceiași experți care au trasat și pistele pentru bicicliști?

Iar dacă, cel puțin deocamdată, realizarea unei benzi dedicate pentru transportul în comun pe Calea Moților este imposibilă, cum va decongestiona traficul crearea unei benzi suplimentare pe Calea Mănăștur? 

Pistele pentru bicicliști și benzile dedicate: același scenariu

Lucrăile pentru trasarea și construirea celor 59 de kilometri de piste de biciclete, incluse in proiectul eurpean “Bike-Sharing”, au inceput cu mare elan în 2015. Proiectul “Bike-Sharing” prevedea un traseu de piste pentru biciclete care sa lege cele trei localitati: Cluj-Napoca – Floresti si Apahida, dar si stații pentru biciclete care pot fi inchiriate gratuit, pe baza unui card special. De cca un an și jumătate Primăria Cluj-Napoca nu mai eliberează carduri pentru bicicliști. Socoteala e simplă: 500 de biciclete și câteva mii de posesori de carduri. Însă aceasta nu este decât o latură a problemei cu care se confruntă bicicliștii. Cel mai mare dezavantaj pentru circulația alternativă pe două roti este reprezentată de lipsa infrastructurii necesare. Adică absența pistelor de biciclete. Trasate fara noima, discontinue, o data pe stanga, apoi pe dreapta, o porțiune pe trotuar iar o alta pe stradă, acestea incep si se termina nicaieri.

Aceeași problemă poate fi urmărită, din păcate, și în cazul benzilor dedicate mijloacelor de transport in comun. Banda dedicata transportului in comun si biciclistilor s-a deteriorat aproape de pe o zi pe alta pe Bdul 21 Decembrie 1989, iar angajații RADP au efectuat multiple lucrări de întreținere. Iar aceasta întrucât lucrările inițiale au fost făcute pe repede-nainte, pe ploaie. Abia după introducerea acestei benzi dedicate, Bdul 21 Decembrie urmează să intre în reparații. Însă lucrările sunt programate să înceapă abia în primăvara anului viitor.

CITEȘTE ȘI: Modernizarea b-dului 21 Decembrie 1989 începe abia peste un an. Ce modificări sunt preconizate

Astfel, banda dedicată transportului in comun care începe în cartierul Mărăști și continuă până pe strada Memorandumului se va bloca pe Calea Moților. Pentru început, adică la doi ani de la promisiunile făcute în privința extinderii de pe Calea Mănăștur, dar și a realizării benzii dedicate pentru Calea Moților, municipalitatea organizează o dezbatere publică pe acest subiect. 

Dezbaterea publică se va desfășura miercuri, 22 mai, la ora 17:00, la Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC), a cărei temă vizează: benzile dedicate pentru transportul în comun și PUZ și studii de fezabilitate pentru Calea Moților, Calea Mănăștur, strada Uzinei Electrice și strada Mărginașă. Întâlnirea va avea loc la clădirea Casino din Parcul Central Simion Bărnuțiu.

 



ULTIMA ORĂ

  • Acum 10 hours Justitie
    La o săptămână de la evenimente, procurorii cer arestarea preventivă pentru bătăușii de la localul ”Sare-n Bucate”. Între timp, ”bombardierii” au cam dispărut
  • Acum 10 hours Politica
    EXCLUSIVITATE! ”COCOȘIA” SE PLĂTEȘTE: S-a votat la Bistrița – și la fel se va vota în zilele urmatoare și în celelalte consilii județene, scoaterea Clujului din asocierea legată de cloud-ul regional
  • Acum 11 hours Politica
    ȚINTA celor doi ”Dottore” de la PNL e libertatea de manifestare și cea de exprimare. Bode insistă pe ”un răspuns mai ferm al statului”, mai ales că ”faptele comise în public au fost precedate de fapte de instigare publică prin folosirea unor platforme sociale”
  • Acum 11 hours Politica
    S-a urnit și societatea civilă. Ziar de Cluj atrăgea atenția marți că nord-coreenii Bode și Ciucă vor să bage la închisoare pe oricine-i contestă. Că PSD a devenit mai frecventabil ca PNL
  • Acum 12 hours Eveniment
    SUPĂRAT CA VĂCARUL PE SAT. În timp ce sindicaliştii din sănătatea clujeană protestează în fața Guvernului, Alin Tişe ar închide accesul bolnavilor din judeţele limitrofe la spitalele din Cluj
  • Acum 12 hours In vizor
    MERSUL PITICULUI: Proiectul de conectare a Clujului la Autostrada Transilvania a fost scos la licitație
  • Acum 14 hours In vizor
    Fanii “Șepcilor roșii” au criticat dur conducerea Consiliului Județean pentru starea deplorabilă a gazonului și a stadionului Cluj Arena
  • Acum 15 hours Jos palaria
    RESPECT pentru optimismul civicilor Clujului! În încercarea de a pune o ordine în colectarea deşeurilor din “Oraşul Comoară”, au înfiinţat un grup de dezbateri. Succes, deşi ştim că nu prea au cu cine. Ne referim la autorităţi
  • Acum 16 hours Eveniment
    Clujul acordă sprijin Turciei
  • Acum 16 hours Straineze
    PREŞUL LUI PUTIN ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ, UNGARIA, râde de “diplomaţia” de “tip chelner” a României: “Cu ce vă putem servi”. Uite cine s-a găsit să vorbească!
  • Acum 1 day In vizor
    BOALA GREA A ”DOTTORILOR”: IMPOSTURA NAȘTE AUTORITARISM ȘI RĂZBUNARE. Ciucă și Bode au inițiat o lege care prevede doar închisoarea pentru ultraj și tulburarea ordinii și liniștii publice. Orice protest va putea fi declarat tulburarea ordinii publice în viziunea acestor, chipurile, liberali
  • Acum 1 day Politica
    PSD îl acuză pe Rareș Bogdan de dezinformare pe subiectul OMV
  • Acum 1 day Rautacisme
    DIN ÎNTÂMPLARE nora inexistentului și inutilului ”sitimanajăr” Șurubaru este angajata Eco Garden și tot din coincidență soțul inspectorului școlar șef, Marinela Marc, este angajat la Supercom. Tot coincidență este și faptul că aceste firme sunt în pita banului public
Citește și...
Recomandările redacției
TOP CITITE