In vizor

Autoritatea de Supraveghere a Prelucrarii Datelor: spamarea telefonica a celor inscrisi la Registrul Comertului nu este legala

Folosirea de catre retelele de telefonie a conctactelor administratorilor societatilor inregistrate la Camera de Comert  in vederea comercializarii unor servicii sau produse nu este legala. Oficialii Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) au remis astazi catre Ziar de Cluj informatii potrivit carora operatorul  trebuie sa ii notifice in prealabil pe toti cetatenii care urmeaza sa fie “bombardati ” cu oferte asupra conditiilor in care se face acest lucru. Mai mult, oricine are dreptul sa se opuna “ in orice moment, in mod gratuit si fara nicio justificare” la aceasta agresiune.

Ziar de Cluj a publicat ieri un articol referitor la felul in care informatiile inscrise la Reghistrul Comertului de catre cei care isi deschid firme, PFA, microintreprinderi individuale ajung sa fie folosite de catre operatorii de telefonie mobila pentru vanzarea prin call center a unor servicii, produse de birou sau asigurari. Multi clujeni s-au confruntat cu un asalt de asemenea telefoane imediat dupa inscriere, iar oficialii Registrului Comertului au replicat ca datele cu pricina “devin publice o data cu admiterea dosarului de catre “judecatorul”  registrului si incrierea datelor noii societati in platforma online RECOM (portalul de servicii online al Oficiului National al Registrului Comerţului portal.onrc.ro, n. red.) ”.

Reprezentantii ANSPDCP au remis astazi redactiei un punct de vedere in care precizeaza ca nu este un procedeu legal.

Astfel, prelucrarea datelor cu caracter personal poate fi efectuata “numai daca persoana vizata si-a dat consimtamantul in mod expres si neechivoc pentru acea prelucrare< potrivit Art. 5 alin. (1) din Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor".

“In acelasi timp, la art. 5 alin. (2) sunt prevazute situatiile in care prelucrarea datelor pot fi prelucrate fara consimtamantul persoanei vizate, cum este, spre exemplu, cea la lit. f), respectiv „cand prelucrarea priveste date obtinute din documente accesibile publicului””, explica Alina Savoiu,  Sef Birou juridic si comunicare in cadrul ANSPDCP.

Totusi, articolul 12 al aceleiasi legi prevede ca “in cazul in care datele prelucrate de un operator nu sunt obtinute direct de la persoana vizata, acesta este obligat ca, in momentul colectarii datelor sau daca se intentioneaza dezvaluirea acestora catre terti, sa furnizeze persoanei vizate, informatiile referitoare la identitatea operatorului, scopul in care se face prelucrarea datelor, categoriile de date vizate si destinatarii lor, existenta drepturilor prevazute de prezenta lege pentru persoana vizata, in special a dreptului de acces, de interventie asupra datelor si de opozitie, precum si conditiile in care acestea pot fi exercitate”.

O alta prevedere a legii citate legitima orice persoana sa se opuna “in orice moment, in mod gratuit si fara nicio justificare ca datele care o vizeaza sa fie prelucrate in scop de marketing direct sau sa fie dezvaluite in acest”.

“In consecinta, operatorii care obtin datele personale din surse publice (documente accesibile publicului) au obligatia sa informeze persoana contactata cu privire la aspectele prevazute de art. 12 din Legea nr. 677/2001 si sa ii dea posibilitatea sa se opuna la folosirea datelor sale in scop de marketing direct”, a avertizat specialista.

ANSPDCP a primit in acest an 7 plangeri privind comunicarile nesolicitate prin telefon.

Pentru a depune plangere catre Autoritatea Nationala de Supraveghere si a li se apara drepturile,  cei care primesc apeluri publicitare nedorite  trebuie sa depuna mai intai reclamatie direct la operatorul de la care a primit apelurile in cauza.

“Astfel, in vederea exercitarii dreptului de opozitie, va facem cunoscut ca, in conformitate cu art. 15 din Legea nr. 677/2001, persoana vizata se poate adresa operatorului printr-o cerere scrisa, semnata si datata. Dupa parcurgerea procedurii prealabile, in cazul in care nu se primeste raspuns de la operator, se poate inainta plangere catre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, la care sa se anexeze in copie corespondenta purtata cu respectivul operator”, a mai precizat Alina Savoiu. 

Foto: anvelopeauto.biz

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *