Din oras

Asociația Pro Infrastructură spune că ”Am putea avea un câștigător în ianuarie 2023”. Și cu ce ne ”încălzește” pe noi treaba asta, când jaloanele din PNRR sunt date peste cap?

Asociația Pro Infrastructură arată că, în cel mai fericit caz, câștigătorul licitației pentru construirea metroului din Cluj ar putea fi desemnat în ianuarie-februarie 2023.

  • Prin urmare, informația CORECTĂ este asta: „Metroul ușor din Cluj, suspendat. (…) În cel mai fericit caz, am putea avea un câștigător declarat în ianuarie-februarie 2023 și un contract semnat până în iunie 2023 dacă nu se depun contestații, ori acestea sunt repede respinse. Jalonul PNRR aferent infrastructurii de metrou spune să ai contract parafat în 2022 pentru a primi banii în semestrul I din 2023, iar dacă îl ratezi ai doar 6 luni „de grație”, după care ai pierdut finanțarea.”

În 22 august ar fi trebuit să aflăm ofertanții care s-ar înhăma să facă metroul lui Boc, după două amânări succesive în 2022. În schimb, primăria a suspendat licitația motivând că a primit scrisori de la constructori care se plâng că valoarea estimată totală de 1,35 miliarde euro nu ajunge. Doar faza 1 (din 3) are finanțarea asigurată, prin PNRR.

În 22 martie, Asociația Pro Infrastructură a explicat, cu lux de amănunte, etapele proiectului și detaliile tehnice. Nu are rost să insistăm.

Prin urmare, susțin cei de la Asociație: ”Metroul e cu două ordine de magnitudine peste orice alt proiect local de genul asfaltări de bulevarde. Într-adevăr, prețurile materialelor de construcții au crescut masiv în ultimii câțiva ani și dacă mai mulți antreprenori serioși dau semnale clare că nu se pot încadra, atunci suspendarea procedurii de achiziție este măsura corectă.” Adică trebuie să-l credem pe Emil Boc pe cuvânt că este așa și nu altfel, adică nu există niciun ofertant dar ni s-a dat cu praf de zâne pe la ochi.

”Dar” – zic, în continuare cei de la Asociație: ”nicidecum nu este suficientă (”măsura corectă” n. red.). Responsabilii din guvern trebuie să actualizeze de urgență indicatorii tehnico-economici – dacă vor o pot face în 2-3 săptămâni. Mai mult, ofertele trebuie depuse în octombrie cel mai târziu, constructorii transmițând indirect că ar vrea să participe și au oferte (aproape) pregătite, atât timp cât spun că prețul estimat este prea mic.

În cel mai fericit caz, am putea avea un câștigător declarat în ianuarie-februarie 2023 și un contract semnat până în iunie 2023 dacă nu se depun contestații ori acestea sunt repede respinse.

Jalonul PNRR aferent infrastructurii de metrou spune să ai contract parafat în 2022 pentru a primi banii în semestrul I din 2023, iar dacă îl ratezi ai doar 6 luni „de grație”, după care ai pierdut finanțarea.

Suntem în momentul în care pălăvrăgeala politică despre metrou care durează de peste 10 ani se lovește de realitate: costă un purcoi de bani. Primăria are de ales: fie caută soluții, fie dă vina pe oricine altcineva. Îi dorim metroului (ușor) baftă, că are nevoie.”

Așa că suntem, am rămas și vom rămâne în categoria ”OSĂ”.