In vizor

Dorin Ivaşcu, de la ghid BTT pe vremea lui Nea Ceașcă, la proprietar de aerodrom și la operator de zboruri de le Aeroportul Internațional Cluj-Napoca

Dacă în februarie 2019 nu se prăbușea o aeronavă la Tuzla, și dacă Dorin Ivașcu nu era proprietarul acesteia, nici dracu nu ar fi aflat cum un simplu ghid al Biroului de Turism pentru Tineret pe vremea lui Nea Ceașcă a ajuns ditamai proprietarul de aerodrom, cu milioane de euro la dispoziție pentru modernizări. Vorbim despre firma Regional Air Services și activitatea Aerodromului din Tuzla care este controlată de Dorin Ivaşcu (68 de ani), un om de afaceri a cărui activitate a fost mediatizată de-a lungul anilor preponderent în mod negativ. Acum, prin Compania AirConnect, recent înființată împreună cu un fost director de la Blue Air – care în urmă cu nouă ani a fost implicat în cumpărarea Blue Air, de la omul de afaceri Nelu Iordache, s-a lansat ca operator de zbor pe Aeroportul Internațional Cluj-Napoca.

La nici o lună de la înființare, potrivit informațiilor transmise de Aeroportul Internațional Cluj-Napoca, compania AirConnect  va opera zboruri regulate spre Budapesta, din 15 octombrie 2022, cu 2 frecvenţe săptămânale, în fiecare marţi şi sâmbătă, cu aeronave de tip ATR 72-600.

Securitatea e-n toate cele ce-au fost și-au să mai fie în economie

Dorin Ivaşcu şi-a început cariera în 1972 ca ghid turist la Biroul de Turism pentru Tineret (BTT), fosta structura a statului care a funcţionat în perioada regimului comunist. În 1978 a început să lucreze ca economist la TAROM, urcând ulterior treptele ierarhice până la funcţia de director de sucursală TAROM în mai multe ţări: Marea Britanie, Libia sau ţări din America de Nord. Potrivit CV-ului personal, din 2006 este acţionar şi managing partener al Regional Air Services SRL – Aerodrom Tuzla.

În anul 1999, Regional Air Services a preluat baza de Aviație Utilitară din Tuzla, devenind, astfel, primul aeroport privat din România. Cu o suprafață de 36 ha, aeroportul dispune de două piste înierbate, 4 heliporturi, un hangar de 1200 mp, două clădiri administrative (A+B), clădire administrativă nouă (C) cu destinație instruire pentru școala de zbor și școala de supraviețuire pe mare, simulator B 732 seria 300 pentru pregătirea la sol a personalului de bord, simulator instruire stingerea incendiilor și autosalvare, simulator pentru școala de zbor FNPT II, depozit de combustibil cu capacitate de 200.000 litri.

RAS Tuzla a beneficiat de supremație 20 de ani la Constanța, timp în care PSD a condus municipiul şi judeţul, primind mai multe contracte prin atribuire directă, printre care contractului de mentenanță în valoare de aproape 800.000 de euro pentru “elicopterul morții” care i-a și adus condamnarea definitivă fostului șef al CJ, Nicușor Constantinescu.

Supranumit mogulul aerului, și-a făcut un nume și o avere din aviație, domeniu in care activează de circa 25 de ani, fiind implicat în peste 10 societăți comerciale de profil, precum Romanian Airport Services SA, RAS Aviation Services Technic SA sau Regional Air Suport, asociată cu 50 % în RAS. Ivașcu mai deține și Travelmaker Company SRL, ce se ocupă de activități ale tur-operatorilor, dar și alte firme.

Potrivit unei anchete jurnalistice din 2014, Ivaşcu ar fi un ”rechin din transporturi“ care şi-ar fi condus afacerea pe modelul patentat de omul de afaceri Gruia Stoica, acuzat de devalizarea societăţii CFR Marfă.

”Regăsim un scenariu similar la aeroportul de stat Mihail Kogălniceanu (AIMK). Compania de stat se confruntă cu o situaţie financiară dezastruoasă favorabilă companiei private a lui Dorin Ivaşcu care, la doar 100 de km depărtare de acesta, face profit în defavoarea aeroportului de stat. RAS Tuzla a raportat pentru 2013 profit brut de peste 1 milion de lei, la o cifră de afaceri de 37,6 milioane de lei“, notează sursa citată.

”La fel ca şi în cazul Gruia Stoica-CFR Marfă, Ivaşcu acţionează de ani buni împotriva intereselor AIMK pentru a-şi creşte propriul business. De mai bine de doi ani, încearcă să obţină printr-o Hotârâre de Guvern statutul de aeroport internaţional pentru Tuzla şi să acceseze fonduri europene pentru modernizare. De asemenea, cu sprijinul Consiliilor Judeţene din Constanţa şi Tuzla şi a unei agenţii a statului – ARSVOM, a primit prin atribuire directă, fără licitaţie cum s-ar fi cuvenit conform legii, trei servicii de interes general. S-a asigurat că asediul exterior al aeroportului de stat este susţinut şi din interior. Astfel, din 2013, director general este Cristian Carsium Moldovanu, omul de casă al preşedintelui suspendat al CJ Constanţa şi un manager ostil intereselor de business ale aeroportului de stat, dacă ne uităm la contractele semnate şi la bilanţul primul an de mandat. Două exemple de anul acesta: contract de închiriere cu firma de transport cargo, Aviation Services CND şi cu firma de catering TD MACI Trading. A doua firmă duce, printr-unul dintre proprietari, direct la Dorin Ivaşcu şi la firma de handling a acestuia, Romanian Airport Services“, se mai arată în ancheta jurnalistică.

Jurnaliştii de la epochtimes-romania scriu că ”fostul ofiţer al Direcţiei de Informaţii Externe şi director al TAROM de pe vremea comunismului, Dorin Ivaşcu, a reuşit, fără mare tam-tam, să strecoare pe ordinea de zi a Guvernului Ponta un proiect de lege privind deschiderea unui punct de frontieră privat la Tuzla, unde deţine şi un aeroport privat“.

”După ce a căzut regimul comunist, Dorin Ivaşcu a fondat LAR (Liniile Aeriene Române), prima companie aeriană privată din ţară care opera iniţial aeronavele lui Ceauşescu şi ale serviciilor de securitate din subordine. În 1998, a făcut un parteneriat cu Regional Air Services din Tanzania şi a preluat Aeroportul Tuzla de la Aviaţia Utilitară Română.

Deşi aerodromul Tuzla are doar două piste înierbate şi pe deasupra este situat în mijlocul câmpului, conducerea companiei vrea certificarea acestuia ca Aeroport Internaţional de mărfuri şi pasageri, aici incluzând şi un punct de trecere a frontierei. Printr-o lege iniţiată în 2012, Ivaşcu, care fusese acuzat în scandalul ”Ţigareta 2” din 1997, de trafic de armament către ţări africane, vrea să-şi deschidă punct vamal la doar 150 km distanţă de conflictul din Ucraina“, mai arată sursa citată.

CV Dorin Ivaşcu 

  • 2008 – prezent – Membru al Consiliului Director al APG , Air Promotion Group – asociaţie internaţionala a reprezentanţilor comerciali ai companiilor aeriene ( GSA)  cu sediul la Paris
  • 2006 – prezent – Acţionar si Managing Partener al Regional Air Services srl – Aerodrom Tuzla
  • 1999 – 2007 Preşedinte şi acţionar majoritar al societăţilor LAR- Tours , Regional Air Support şi Romanian Airport Services
  • 2002 – prezent – Presedinte AROPA – Asociatia Romana a Operatorilor Privati din Aviatie
  • 1998 – prezent – Administrator şi acţionar al Regional Air Suport – reprezentanta in Romania pentru 9 companii aeriene, centru de pregătire autorizat IATA
  • 1997 – 1999 – Director General şi acţionar majoritar român al OGDEN – Romanian Aviation Services ( astăzi Menzies Aviation – Otopeni)
  • 1993 – 1996 – Director LARTOURS
  • 1990 – 1996 – Director General al LAR – Liniile Aeriene Romane – prima companie aeriană independentă din Romania
  • 1986 – 1990 – Sef Serviciu Relaţii Internaţionale – Departamentul Aviaţiei Civile – Romania
  • 1988 – TAROM – Director pentru America de Nord cu sediul la New York