Diete

Alimentele de risc in sanatatea inimii

Scris de 13

Consumul de zahar si de dulciuri ultrarafinate este asociat atat cu hipertensiunea arteriala, cat si cu incidenta crescuta a afectiunilor cardiovasculare. Anumiti cercetatori considera ca acest factor alimentar ar fi mai important decat consumul de grasimi. Zaharul mareste vascozitatea sangelui, ceea ce poate duce la formarea trombilor, si amplifica rezistenta la insulina. Atat excesul de insulina, cat si nivelurile scazute de zahar din sange prezinta un potential lezional pentru artere.

 

Daca surplusul de zahar nu este cerut de organism, el va fi convertit in grasimi. O dieta bogata in dulciuri determina cresterea tensiunii arteriale, reduce rezistenta la stres (ceea ce reprezinta in sine un alt factor de risc) si poate conduce la diabet zaharat. Faptul ca majoritatea diabeticilor sufera de afectiuni cardiovasculare arata ca legatura dintre zahar, dulciuri rafinate si boala cardiaca este foarte stransa. Dimpotriva, o alimentatie bogata in fibre si in glucide complexe, asa cum este, spre exemplu, cea pe baza de linte, de fasole si de grau integral, este benefica pentru sanatate.

 

Zaharul actioneaza ca un stimulent. El poate induce explozii de hiperactivitate, urmate de secatuirea energiei. Asa actioneaza si alte stimulente, cum ar fi ciocolata, bauturile pe baza de cola, cafeaua si ceaiul negru, care favorizeaza eliberarea zaharului din depozitele organismului. Cafeaua si ceaiul priveaza organismul de elemente minerale, cum ar fi potasiul si magneziul, reducand absorbtia lor din alimente si grabind eliminarea acestora pe cale renala. Reducerea aportului de stimulente duce la scaderea riscului de boala cardiovasculara.

 

Grasimile

 

Grasimile, din care aproape jumatate sunt saturate, furnizeaza 42 % din totalul caloriilor dintr-o dieta medie echilibrata. Grasimile saturate nu reprezinta o componenta esentiala a alimentatiei noastre, cu toate ca este imposibil si inutil sa le evitam in totalitate. Ele pot fi transformate  in glucoza (sursa de energie) sau pot fi depozitate sub forma de tesut adipos, care cel putin ne “izoleaza’ si ne “captuseste”. In orice caz, este mai sanatos sa reducem aportul total de grasimi astfel incat ele sa furnizeze doar 30 % din calorii si ideal ar fi ca ponderea grasimilor saturate sa reprezinte maximum o treime din total.

 

Vechiul sfat de a inlocui grasimile saturate cu grasimi polinesaturate mancand, de exemplu, margarina in loc de unt, nu este recomandat. Atunci cand sunt gatite sau rafinate / procesate (asa cum se intampla cu margarina), din grasimile polinesaturate iau nastere agenti oxidanti care afecteaza celulele din peretii arterelor. Asadar, corect ar fi sa diminuam aportul total de grasimi, sa bem lapte degresat, sa devenim semivegetarieni si sa mancam peste si pui mai degraba decat carne de porc sau vita, sa nu abuzam de branzeturi si sa evitam preparatele fast-food si alimentele ultrarafinate care, de obicei, au un continut bogat in zahar si in grasimi saturate.

 

Produsele bogate in grasimi polinesaturate neprelucrate sunt benefice pentru organism, motiv pentru care se recomanda sa fie ingerate ca atare, crude. Asadar, pastrati-va uleiurile din vegetale presate la rece pentru salate si pentru maioneze, mancati nuci si seminte neprajite si evitati prajelile pe cat posibil.

 

Sarea

 

Sarea este un conservant. Initial, ea a fost folosita pentru a conserva carnea, deoarece incetineste reactiile enzimatice care au ca rezultat putrefactia. Cu toate ca avem nevoie de o anume cantitate de sare in fiecare zi, ea este oricum prezenta in toate alimentele, inclusiv in fructe si legume. Pur si simplu nu este cazul sa mai adaugam sare in hrana de zi cu zi. Se stie ca aportul excesiv de sare duce la cresterea tensiunii arteriale, mai ales la persoanele cu valori “la limita” ale acesteia.

 

Din nefericire, nu s-a descoperit o metoda simpla care sa determine daca o persoana sau alta ar avea o predispozitie speciala la efectele sarii, asa incat cel mai bun sfat este sa evitati adaosul. Marea masa a populatiei consuma peste 10 g de sare pe zi, ceea ce reprezinta o cantitate de peste 20 de ori mai mare decat necesarul. Pentru majoritatea oamenilor, evitarea surplusului de sare duce la normalizarea sau scaderea considerabila a valorilor tensiunii arteriale.

 

Alcoolul

 

In general, cantitatile mici de alcool sunt considerate benefice. Cercetarile au demonstrat ca un aport zilnic minim de alcool mareste nivelul de HDL care contribuie la reintoarcerea colesterolului la ficat, locul de unde poate fi eliminat din organism. Vinul rosu, bogat in proantocianidine antioxidante, are in mod special astfel de efecte benefice. Asadar, un pahar de vin poate fi chiar binevenit. Pe de alta parte, se pare ca pana si in cantitatile mici de alcool duc la cresterea tensiunii arteriale.

 

Un grup de cercetatori a observat ca persoanele internate in spital prezinta in general valori scazute ale tensiunii arteriale. Presupunand ca reducerea consumului de alcool ar putea avea legatura cu aces fenomen, ei au oferit unui grup de pacienti o cana de bere in fiecare zi. Bineinteles ca acesti pacienti nu au mai prezentat obisnuitele valori scazute ale tensiunii arteriale. Cu greu am putea considera alcoolul, care este o neurotoxina si o substanta ce priveaza organismul de vitamine si de elemente minerale, drept un factor benefic pentru sanatate. Oricum, un pahar de vin rosu pe zi are probabil putine efecte negative si poate fi salutar, cel putin din punctul de vedere al patologiei cardiace.

 

.ro



ULTIMA ORĂ

  • Acum 54 mins FOTOGRAFILA
    MÂNDRU CĂ SUNT PROSTOI și-mi plac lucrările de mântuială girate de Emil Boc
  • Acum 4 hours Editorial
    Patrioți de-o zi, patrihoți pe viață! Funcția curvei la politicianul român. Nu că ar fi electoratul mai deștept
  • Acum 5 hours Politica
    Președintele tuturor românilor, indiferent de sex, religie, etnie, Klaus Iohannis, face recepție la Cotroceni, de Ziua României, ca pe tarlaua lui. Liderii UDMR, USR și AUR nu au fost invitați
  • Acum 6 hours Politica
    Liberalii vor comasarea alegerilor ca să le numească tot Iohannis premierul. PSD se opune
  • Acum 7 hours In vizor
    După ce li s-a bătut obrazul de către clujeni și mass media și li s-a atras atenția că, de 5000 de lei pe lună redevență, nu sunt stăpânii Pieței Universității și nu ei decid cine ”se integrează în peisaj”, organizatorii Târgului de Crăciun a reprimit Asociația NUCA în spațiul public
  • Acum 21 hours Politica
    CINE NU SARE, NU VREA SCHIMBARE! Valeriu Stoica anunță că PSD și PNL vor să comaseze alegerile locale și parlamentare din 2024
  • Acum 1 day In vizor
    De Sfântul Andrei, primarul Boc a mințit în față națiunea și SEAP-ul, spunând că ”60 de zile este perioada de evaluare a ofertelor” pentru Metrou
  • Acum 1 day Vocea ta
    CLUJ-NAPOCA, VÂNDUT DE BOC. CLUJENII ALUNGAȚI DIN PROPRIILE PARCURI ȘI PIEȚE. Zice organizatorul mizeriei de Târg de Crăciun din Piața Unirii: ”Nu vă integrați” și alungă Asociația NUCA din spațiul public. Că doar a dat trei lulele, trei surcele la buget, e stăpân!
  • Acum 1 day Editorial
    A minți și a fura constituie avantaj la angajare, la numirea în funcții, la cățărarea pe scara profesională și socială. Imposture este dorită, că poate fi controlată
  • Acum 1 day Politica
    ÎNCĂ O MITĂ SALARIALĂ PENTRU BUGETARI: La ”Prima de Osânză” se mai dau 10 procente majorări salariale. Punctul de pensie se majorează cu 12,5%. Să aibă nesimțiții de cumetrie, pensionari de lux ai statului interlop român și pensie majorată, și salariu majorat
  • Acum 2 days Vocea ta
    URBANISM DE CUMETRIE: ”Solicităm ca  Primarul Emil Boc să își ceara scuze public față de petent pentru că mai mulți ani nu i-a răspuns în scris în legatură cu hotărârea luată și nu l-a primit în audiență”
  • Acum 2 days PubliNews
    The magic of giving: cumpără cadourile perfecte pentru cei dragi și câștigă premii uimitoare la Iulius Mall Cluj
  • Acum 2 days FOTOGRAFILA
    Încă un deștept din partidul lui OSĂ: Patinoar la Florești cu copacii înglobați în gheață. Care OSĂ înghețe și, prin urmare, OSĂ fie tăiați la anul că s-au uscat
Citește și...
Diete

Deserturi delicioase

S-au dus vremurile in care deserturile erau interzise in regimurile de slabire. Astazi arta culinara […]

Recomandările redacției
TOP CITITE