Din oras

A început campania? Îndrăznește să crezi că nu se vede

Dacă în alţi ani voluntarii abia aşteptau să se facă ora 0 pentru a umple afişajele de siglele partidelor pe care le susţin, această campanie pentru alegerile parlamentare pare îngheţată, ca şi vremea de afară.

În cartiere, nici urmă de afişe. În centru, doar în „buricul târgului”, un singur partid avea puse afişe încă de la prima oră.

Pe vremuri, atunci când afişajul electoral nu era atât de bine reglementat, „lipitorii de afişe” ai partidelor se întreceau în a colora oraşul în culorile partidului lor. Unii se salutau din vârful bidinelei, alţii lipeau cu şi mai mult spor, că să descurajeze concurenţa. Unele organizaţii de tineri trasau sarcini voluntarilor să dezlipească afişele concurenţei directe, au fost chiar cazuri în care s-au mai şi încăierat. Dar abia aşteptau să înceapă „lupta”, fremătând ca nişte copii.

Cert este că, pentru tinerii din partide, campania însemna distracţie şi implicare şi, pe alocuri, şi nişte bănuţi.

Însă regulile „jocului” s-au schimbat, iar luptele se duc pe alte canale. Şi a dispărut distracţia, lăsând loc doar încrâncenării şi schimbului de replici. La TV, radio, şi, mai nou, pe platformele de socializare.

Campania durează 29 de zile, începe astăzi şi se sfârşeşte pe 10 decembrie la ora 7. Nu se mai votează uninominal, s-a reintrodus sistemul de vot pe listă. Numărul parlamentarilor se reduce cu aproximativ 120, astfel încât vom avea cam un deputat la 73.000 de cetăţeni şi un senator la 168.000 de locuitori.

S-a terminat cu uleiul şi zahărul dăruite, cu găleţile, lopeţile sau alte cadouri care se ofereau electorilor pentru a înclina în favoarea unor candidaţi. Acum, orice tentativă se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi. S-a terminat cu spectacolele, cu focurile de artificii cu care eram obişnuiţi în alţi ani. Acum nu mai sunt permise în campania electorală.

Nici măcar cadourile mai mărunte şi mai puţin valoroase nu se mai pot oferi. Inclusiv pixurile, cănile, tricourile, şepcile, sacoşele, brichetele, „nimicurile inscripţionate” pe care politicienii s-au bazat în alţi ani sunt interzise de lege.

Din fericire, s-a terminat şi cu „circul electoral” de pe şosele, deoarece nu se mai pot pune mesajele candidaţilor care urlă prin portavoce, din maşinile inscripţionate de campanie. Şi nici surâsurile studiate, mâinile aşezate cu grijă de consilierii de imagine, supradimensionate, nu se vor mai atârna pe blocuri, pe panouri publicitare sau bannere.

Noua lege electorală i-a cruţat pe alegători de bombardarea cu materiale îndesate în neştire în cutiile poştale. Pe fiecare pliant trebuie trecut tirajul şi tipografia, iar plafonul maxim de campanie face ca fiecare bănuţ să fie cheltuit cu cap şi factură fiscală.

Acum, campania trebuie dusă prin idei şi proiecte, nu prin steguleţe şi circ. Dar a dispărut farmecul campaniilor de odinioară.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *