Editorial

10 propuneri de bun-simt pentru a usura viata constructorilor de blocuri si case din Cluj-Napoca. Jos coruptia, santajul, abuzul si incompetenta clicii "urbanistice" a lui Boc!

Clujenii au doua defecte importante pe care trebuie sa le corijeze: uita si iarta de prea multe ori. Sunt defecte ce au afectat prea mult orasul nostru. 

Timp de 12 ani l-au iertat pe Funar care transformase Clujul in rusinea Romaniei cu circareala lui desantata. Noi ne hlizeam la bancile tricolore si ciolanele lui Funar, iar oradenii isi construiau primul mall in 2001. La fiecare ciclu electoral, clujenii se faceau ca nu vad ca Cluj-Napoca lui Funar era tot mai gri, ca nu veneau investitorii, ca nu se construia nimic.

Cand a venit Boc la putere, orasul a parut ca infloreste, dar Cluj-Napoca doar recupera cei 12 ani pierduti cu Funar. Boc a fost zambitor si neprihanit un an de zile. Apoi a trebuit sa isi lase haita de acoliti sa se infrupte din carnea macra a unui Cluj visator. Si clujenii au inceput sa uite si sa ierte din nou.

Au uitat ca in prima zi de primarie Emil Boc a stat o noapte in audienta, ca un ipocrit politic, zambind batranilor si promitandu-le ca le rezolva problemele (domnule primar, toti oamenii de afaceri isi bat joc cand vorbesc de dumneavoastra cum le promiteti „Maestre, rezolvam!” si apoi va bateti joc de ei). Si tot clujenii se fac ca uita faptul ca astazi ii poarta pe cetateni cu lunile, refuzand sa le acorde audiente la timp.

Multi clujeni uita, de asemenea, ca Emil Boc a creat facaturi de oameni de afaceri precum Radu Vlas, care a primit in dar, pentru sponsorizarile facute PDL-ului, piata agroalimentara din Mihai Viteazu si parkingul aferent. Ca acelasi Radu Vlas castiga licitatii de panselute si material verde. Iar ultima barna din ochii clujenilor, legata tot de Radu Vlas, produs exclusiv al administratiei Emil Boc, este blocul de 25 de etaje de pe Calea Floresti, de langa podul N, un falus imobiliar, o grosolanie urbanistica care are autorizatii perfect legale si care va fi ridicat in cele din urma, memorie eterna care sa ne aminteasca cat de jegos a fost regimul Boc-Apostu.

 

Urbanism de bun simt pentru sponsorii de partid. Pentru restul, jihad!

 

Dupa 12 ani de administratie Boc-Apostu, eu nu ma las orbit, ca unii clujeni, de aparentele vorbelor mieroase ale primarului de Cluj. Nu numai eu, ci si altii vad blocuri intre case, vad case intre blocuri, vad cartiere in care s-a construit haotic, vad dezvoltatori imobiliari tinuti cate 12-18 luni de zile cu proiecte autorizabile, in perfecta stare de legalitate. Oameni care au milioane de euro cheltuit si investit si care sunt batjocoriti de Emil boc si clica lui!

In sedintele de consiliu local, Emil Boc macane astazi expresii de genul ”Vreau urbanism de bun simt” in timp ce, pe la spate, sforarii din PDL duc biletele la Urbanism si misca proiectele anumitor amici in haosul din Primarie.

Din pacate, Elena Botezan, fosta sefa a DNA Cluj, a fost oprita sa instrumenteze in 2013 dosarul Apostu 2, fiindca am fi aflat probabil de spagile incredibile pe care clica PDL-ista le-a pretins de la dezvoltatorii imobiliari.

Se vorbea in Cluj-Napoca despre spagi de sute de mii de euro, de zici ca autorizatiile erau promotii la Carrefour! Asa s-a creat perceptia falsa in randul populatiei ca dezvoltatorii imobiliari, constructorii de case, blocuri, business-center-e sunt niste hrapareti, niste rechini parsivi, niste hiene imobiliare.

Dar constructorii de apartamente, de la micul investitor pana la aia cu experienta de sute de apartamente date in folosinta, au fost fortati sa ajunga in starea de coruptie. Nu spun ca nu sunt vinovati, dar alta stare de fapt nu exista in acei ani! In loc sa intre cu dosarul in buna regula la autorizare si sa si-l ia intr-un numar previzibil de zile inapoi gata terminat, dezvoltatorul afla prin intermediul proiectantilor ca trebuie sa faca ceva „ca sa fie bine”. Si de aia imaginea oamenilor de afaceri din aceasta zona este distrusa. 

L-au arestat pe Apostu pentru niste fapte de coruptie. Foarte bine! Dar nu o sa stim niciodata cine din PDL a luat cat de la care om de afaceri si unde s-au dus banii aia, nu vom sti niciodata cate milioane de euro s-au smantanit din santajul practicat la adresa investitorilor in imobiliare!

 

3 lectii reluate pentru cultura unui simplu cetatean

 

Haideti sa reluam lectia de de matematica urbanistica. Permiteti-mi sa va prezint, fara sa am pretentia ca sunt ceva profesor, o alta viziune care isi doreste sa sparga prejudecata generala despre unele stari de fapt. 

1. Eu cred ca noi, clujenii, trebuie sa intelegem si sa acceptam ca dezvoltatorii imobiliari, aia seriosi si care respecta legea, sunt importanti si benefici. Stiti de ce? Fiindca ei baga zeci de milioane de euro pe an, din buzunarul propriu sau din banci, in locuri de munca si edificarea unor constructii, constructii care apoi devin surse constante de venit pentru orasul nostru prin taxele si impozitele pentru apartamentele si cladirile construite. 

2. Trebuie sa construim cat mai mult si cat mai coerent la Cluj. Sincer, noi, oamenii simpli, doar avem impresia ca la Cluj-napoca s-a construit mult in ultimii 6 ani, dar ne isnelam teribil! Abia anul acesta au reinceput constructiile in forta, in perioada 2008-2014 lucrurile s-au dezvoltat in slow motion in Cluj-Napoca. 

3. Orasul are un deficit de locuinte noi si e o cerere inca nesatisfacuta pentru acestea. Impresia ca a fost miscare pe piata imobiliara in ultimii ani a fost data de falsa dinamica generata de programul Prima Casa. Un program in esenta bun, dar care a stimulat, din pacate, numai achizitia de apartamente vechi si nu cumpararea de locuinte noi. in Noul Cluj, trebuie sa construim, sa renovam sa reparam, sa regandim spatii urbane.

Ecuatia viitorului trebuie sa fie: 

 

Predictibilitate pentru dezvoltatori + lege respectata de dezvoltatori + department de urbanism competent, bine platit, bine pregatit = Noul Cluj imobiliar – modern, necorupt, creativ

 

Am discutat cu foarte multi dezvoltatori imobiliari in ultimii ani, pe unii i-am criticat foarte tare, cei mai multi nici nu ma mai saluta. Sa le fie de bine!

Le-am inteles insa frustrarea, acesti oameni au fost tot timpul haituiti si presati cu amanari abuzive, riscandu-si propriii bani sau banii din banci si fiind santajati de politicieni si functionari ca sa dea mita pentru ca lucrurile sa functioneze.

Acest sistem corupt trebuie dinamitat, suntem rusinea Ardealului! La Oradea, Timisoara, Sibiu, regulamentele generale sunt clare, asumate si respectate.

In Cluj-Napoca, exista oameni purtati pe drumuri ani de zile si amanati cu autorizatiile de constructie, in timp ce pilele politice, dupa cinci luni de la depunerea actelor, toarna fundatia.

Iata propunerile mele pentru momentul in care voi deveni consilier local independent. 

Ele nu sunt menite sa-i favorizeze pe investitorii imobiliari sau sa loveasca in primarie in mod gratuit, ci sa clarifice si sa normalizeze situatia existenta acum la Cluj-Napoca. Lantul santajului compus din verigile coruptiei, abuzului si traficului de influenta trebuie sa inceteze.

 

10 idei ce se pot pune chiar maine in aplicare

 

1. Elaborarea unor seturi standard de acte pentru stiinta fiecarui cetatean care vrea sa construiasca ceva in Cluj-Napoca, indiferent ca e firma sau persoana particulara. Astazi, totul e interpretabil, insuficient si la latitudinea functionarilor. Este imposibil sa avem transparenta daca aceste documente sunt muma pentru cetateanul X si ciuma pentru cetateanul Y.

2. Respectarea termenelor legale de maxim 30 de zile pentru eliberarea documentatiilor de urbanism (Certificate de Urbanism, Avize de Comisie de Urbanism, Autorizatii de Construire, Dovezi de Luare in Folosinta) 

3. Solicitarea de Planuri Urbanistice de Detaliu (PUD) doar pentru lucrarile care din orice motiv nu pot respecta Regulamentul General de Urbanism conform PUG

4. Solicitarea de Planuri Urbanistice Zonale (PUZ) doar pentru lucrarile din zonele ne-urbanizate. Pentru lucrarile de anvergura si restructurare, dar in zone urbanizate, sunt suficiente PUD-urile. 

5. O frecventa mai mare a Comisiilor de Urbanism la nivelul Primariei, eventual saptamanal. Este o bataie de joc ce se intampla acum, se lucreaza haotic.

6. Imbunatatirea Serviciului Urbanism, prin asumarea de catre inspectorii responsabili cu emiterea Certificatelor de Urbanism a responsabilitatii asupra emiterii unor Certificate clare, fara echivoc si complete.

7. Solicitarea opiniei vecinilor DOAR in cazurile in care, din varii motive, proiectul respectiv nu respecta una sau mai multe conditii din Regulamentul General. In cazul in care proiectul respectiv indeplineste toate conditiile, solicitarea opiniei vecinilor este abuziva si intarzie aprobarea proiectului. De multe ori, vecinii nu sunt de accord cu nimic din ceea ce se doreste sa se faca si abuzeaza de puterea pe care le-o da Primaria. 

8. Solicitarea listei de avize din Certificatul de Urbanism cu responsabilitate, dar si cu moderatie, deoarece de multe ori se solicita avize inutile, care intarzie proiectul si cresc costurile. De aceea am spus mai sus, la punctul 6, ca inspectorul care emite Certificatul de Urbanism are un rol important si trebuie sa il poata indeplini cu profesionalism si nu haotic.

9. Intocmirea de catre Primarie in timp a unor Planuri Urbanistice Zonale pe zone (cartiere), un fel de masterplanuri de cartier, care sa nu mai poata fi modificate si care sa fie in concordanta cu PUG-ul. Aceste PUZ-uri mari pot fi intocmite cu consultarea populatiei din zona respectiva, cu introducerea sau scoaterea unor reguli si care, la final, ar satisface cat mai multa lume. Aceste PUZ-uri se fac pe cheltuiala Primariei, prin licitatii, si Primaria ar avea responsabilitatea initierii si aprobarii lor.

10. Angajarea de personal bine pregatit, bine platit si dornic sa faca urbanism. Montarea de camere video in toate departamentele si birourile unde muncesc functionarii specializati in asa ceva. Nu este posibil ca dezvoltatori imobiliari „de casa” sau pile politice sa intre ca in branza la Urbanism si sa „negocieze” cu functionarii tot ce le trece prin cap!

 

 

Daca voi ajunge consilier local independent, voi da in vileag in sedinte publice toate smenurile de la Urbanism, toate pilele politice care intra pe neve la autorizare. Cand voi afla, in calitate de consilier local independent, ca sunt dezbateri sau consultari publice pe anumite proiecte „fierbinti”, ma voi duce sa ii caut pe cetatenii afectati si ii voi invata sa isi spuna parerea. Tot eu, voi fi primul aparator al unui om de afaceri santajat de „vecini” ce isi doresc sa „taca” la schimb cu un apartament sau santajat de „asociatii” de cetateni chipurile abuzati si care sunt, in ultima vreme, adevarate grupuri infractionale organizate care haituiesc constructorii.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *