In vizor

Vânătoarea locurilor pentru vaccinare din Cluj. Medic de familie: „Pacienții sunt supărați pe noi”

De la debutul campaniei de vaccinare, la Cluj găsirea unui loc liber a fost o adevărată loterie. Locurile apar pe platformă aleatoriu și se epuizează imediat. Chiar dacă au fost prioritizate locuri pentru vârstnici și bolnavi cronici, medicii de familie recunosc că și ei au probleme în a găsi locuri pentru pacienții lor. Foarte mulți clujeni au renunțat să mai aștepte un loc în județ și s-au îndreptat spre alte județe unde cererea nu este la fel de mare. Din păcate însă nu toți au această posibilitatea, astfel că cei mai mulți așteaptă să „prindă” un loc.

Emiliana Costiug, prședintele Asociației Medicilor de Familie Cluj recunoaște că există și pacienți supărați că medicul lor de familie nu a reușit să le găsească un loc pentru a se vaccina. Acest lucru se întâmplă pentru că medicii nu au prioritate pe platformă, și ei se bat pe aceleași locuri care sunt publice și pe care la vânează toată lumea. 

„Mai întâi noi ne-am consiliat toți pacienții să se vaccineze, este singura șansă să ieșim din această pandemie și nu va fi ușor. Legat de programare, am înscris pacienții care ne-au solicitat acest lucru, pe platformă, dar și noi suntem la fel de vânători ca și dumneavoastră, nu avem noi medicii de familie un statut special, o facilitate ca să putem înscrie suplimentar o persoană pentru vaccinare. Deci locurile sunt publice, atunci când sunt, sunt vizibile pentru toată lumea și acest lucru trebuie să îl înțeleagă pacienții, știu că sunt supărați pe noi că nu am reușit să găsim încă un loc de programare pentru ei, dar astea sunt tranșele de vaccin pe care le primim și astea sunt vaccinurile pe care le putem face”, a spus Emiliana Costiug, la Ebs radio.

Scenariul ideal este cel în care pacienții știu și pot să se programeze singuri și asta pentru că medicii de familie nu au resursele necesare să stea în permanență pe platformă pentru a urmări când apar locuri disponibile. Unii pacienți înțeleg acest lucru, alții nu prea, dar vina nu aparține medicilor de familie. 

„Nu putem să stăm 24 de ore din 24 pe platformă, totuși noi ne ocupăm și de toate celelalte probleme de asistență medicală primară. Acesta este apelul pe care îl facem noi: acei care reușesc să își facă o programare să o facă pentru că nu avem nici resursele, nici facilitățile necesare. Sunt persoane care au încredere că vom reuși să îi programăm și așteaptă programarea. Sunt pacienți pe care am reușit să îi programăm și care ne întreabă de tratamentele pe care le au, de bolile pe care le au, dacă trebuie să facă ceva înainte de vaccinare. Dar sunt și pacienți care sunt supărați că nu au reușit să se programeze și nici noi nu am reușit să îi programăm. În cazul persoanelor vârstnice avem toată disponibilitatea de a-i programa, dar nu sunt locuri. Cei cu boli cronice nu au reușit să se programeze pentru că nu sunt înscriși în sistemul informatic și pe aceștia putem să îi programăm noi, medicii de familie, dardoar înregistrarea în platformă, urmând ca dânșii să caute un loc pentru programare”, a mai explicat medicul Emiliana Costiug. 

Campania de vaccinare reprezintă o sursă continuă de stres și frustrări. Statul a gândit prost prioritizarea celor care se pot vaccina ceea ce a condus la blocaje pe platformă și la locuri epuizate în câteva minute. Azi de exemplu s-a deschis posibilitatea de programare pentru toată lumea și evident, platforma a cedat, nu înainte însă de fi epuizate toate locurile, cel puțin în județul Cluj. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *