In vizor

Vacanța de vis din MEXIC s-a transformat în coșmar pentru mai mulți clujeni. Sunt blocați de aproape trei zile pe Aeroport fără apă sau mâncare

De la începutul anului au exitat zeci de mărturii ale persoanelor care au fost sechestrate ore întregi pe aeroporturile din Mexic și apoi trimiși înapoi acasă. Chiar azi, un român blocat pe Aeroportul din Cancun a cerut ajutor prietenilor pe o rețea de socializare, afirmând că sunt ținuți în aeroport de 24 de ore fprp apă sau mâncare.

„Suntem sechestrați in aeroportul din Cancun, alături de 84 de romani …de 24 de ore.Va rog sunați autoritățile. scriu acest post din geanta de mâna. Urgenttttt nu avem acces la telefoane, Pașapoarte și carduri ajutor. Nu am primit apa și nici mâncare. Autoritățile mexicane ne brusceaza, suntem ținuți cu închiși și mergem la toaleta însoțiți.Guvernul Mexican a Arestat practic toții romanii ajunși la control Pașapoarte, telefon confiscat și fără dreptul de a suna la ambasada. Urmează sa fim deportați cu primul zbor, peste 15 ore”, a scris Gabriel Hort pe pagina sa de Facebook.

Pentru cei 84 de români, printre care și clujeni, blocați în acest moment la Cancun, Ambasada nu poate face mare lucru. Rudele care au alertat autoritățile li s-a comunicat că turiștii vor pleca spre casă abia mâine, timp în care vor rămâne în aeroport.

„Am sunat la Ambasada, au zis ca stiu de problema…ca unii au plecat deja acasa si restul veti pleca maine cu Lufthansa! Faptul ca vi s-au luat telefoanele, etc ….au zis ca asa se procedeaza la ei , bunurile personale se retin pana la plecare”, le-a comunicat unul dintre apropiați. 

Însă această situație nu este una nouă. Încă de luna trecută au existat mărturii ale românilor despre coșmarul în care s-a transformat vacanța lor. Au fost cazuri când membri aceleiași familii au fost despărțiti, unii fiind lăsați să intre în țară în timp ce alții au fost trimiși înapoi în țară.

Grupurile dedicate călătoriilor de pe rețelete de socializare s-au umplut în ultimul timp de mărturiile celor care au trecut prin acest infern.O femei povestește cum a fost separată de soțul ei și cum a fost tratată, fiind mereu escortați de polițiști.

O sa va relatez mai jos experienta mea din 30 ianuarie 2021 , o parte pe care nimeni nu o afiseaza si nici o agentie de turism nu ti-o pune in vedere atunci cand platesti pentru o vacanta cateva mii de euro. Pe scurt am achizitionat o vacanta de la Karpaten impreuna cu sotul meu si alti doi prieteni iar la fel ca si noi si-au achizitionat si alti turisti romani, si am plecat impreuna catre destinatia Cancun! Dupa 15 ore de zbor , ajungem pe aeroport nestiind ce experienta traumatizanta avea sa ne astepte! La frontiera , politia a decis sa ne trateze ca entitati separate desi eram o familie! Sotului meu i-au acordat viza iar pe mine m-au deportat fara sa ma lase sa i-au legatura cu el ! Nu mi-au dat acces la telefon , nu au acceptat sa vorbeasca in engleza , m-au tinut pe mine si pe mai multi turisti inchisi intr-o celula si ne-au urcat in primul avion condusi cu forta de politisti , fara sa ne dea pasapoartele decat in momentul in care am ajuns inapoi in Paris de unde iarasi am fost asteptati si escortati de politie . Totul se intampla fara absolut nici o explicatie ! Va scriu aceste randuri dupa experienta mea la cald si dintr-un moment in care eu ma aflu in Romania iar sotul meu in continuare in Cancun fara bani si fara telefon pentru ca toate erau la mine ! Am apelat la amabasada Romaniei din Mexic si singurul raspuns primit a fost ca : “ Mexicul are dreptul sa te deporteze fara nici o explicatie “ !

Pe 26.01 am pățit – o si eu cu un prieten. Aveam tot ce ne trebuie, rezervări bani, chiar și teste covid. TOT! Ne-au băgat într-o camera, ne-au luata telefoanele și actele, am completat niște formulare și ne-au trimis acasă cu același avion! Au spus ca nu avem rezervări la hotel deși aveau rezervările printate. Ne-au refuzat asistenta consulara! Niște nemernici. Am pierdut banii pe biletele de avion, Hotel, tot! Și 38 de ore pe drum!

Pe site-ul Ministerului de Externe există o avertizare de călătorie din 27 ianuarie în care se menționează faptul că din data de 12 martie 2020 au fost introduse, temporar, controale sanitare la toate punctele de frontieră.

Pe Aeroportul Internațional din Ciudad de Mexico este permisă intrarea doar pentru persoanele care demonstrează că realizează o călătorie esențială, întrucât centrul țării a reintrat, începând cu 19 decembrie 2020, în codul roșu al semaforului epidemiologic. Persoanele care nu pot demonstra cu documente justificative acest lucru, sunt respinși la frontieră și trimiși înapoi cu primul zbor disponibil. Cetățenilor străini care declară că intră în Mexic în scop turistic, pentru a se căsători sau pentru alte scopuri care nu sunt considerate esențiale (și care pot fi amânate) nu le este permisă intrarea prin intermediul acestui aeroport.

Pe Aeroportul Internațional din Cancun, autoritățile de imigrări au instituit controale mult mai stricte deoarece zona turistică Riviera Maya (Cancun, Playa del Carmen, Tulum, Cozumel, Isla Mujeres, etc.) a reintrat în codul portocaliu al semaforului epidemiologic, iar capacitatea hotelurilor, restaurantelor și obiectivelor turistice a fost redusă la 50% în timp ce plajele, centrele comerciale și magazinele pot funcționa doar la 30% din capacitate.

Se pare însă că dincolo de pandema de COVID principala problemă pentru aceste situații este cauzată de faptul că au existat unii concetățeni care au avut grijă să ne facă o anumită reputație, de aici și scepticismul mexicanilor pentru români. 

Chiar dacă cei care au decis să facă această călătorie și-au asumat un risc, cei de la agențiile de turism care le-au vândut aceste călătorii trebuiau să îi avertizeze asupra pericolului unei astfel de excursii.

MAE precizează că în perioada 30-31 ianuarie 2021, Ambasada României la Ciudad de Mexico a primit o serie de solicitări de asistență consulară din partea unor cetățeni români cărora nu le-a fost permisă intrarea în Statele Unite Mexicane, la sosirea pe aeroporturile din Mexico City și Cancun. În acest context, reprezentanții ambasadei au întreprins, în regim de urgență, demersuri pe lângă autoritățile locale, în vederea obținerii unor informații suplimentare cu privire la situația cetățenilor români și motivele refuzului accesului pe teritoriul mexican.

Potrivit datelor preliminare comunicate de autoritățile mexicane cu competențe în domeniul migrației, deciziile de interzicere a accesului pe teritoriul mexican au fost adoptate atât pe baza răspunsurilor cetățenilor români la interviul realizat la sosire (scopul călătoriei nu ar fi fost justificat corespunzător), cât și ca urmare a identificării unor alerte la verificarea documentelor de călătorie prezentate de persoanele în cauză.

Totodată, MAE subliniază că misiunile diplomatice nu au competențe în a modifica deciziile autorităților din statele de reședință. Cu toate acestea, Ambasada României la Ciudad de Mexico a semnalat situația ministerului afacerilor externe mexican, exprimându-și nemulțumirea și subliniind importanța ca astfel de decizii să fie fundamentate solid și implementate cu respectarea strictă a drepturilor cetățenilor români.

De asemenea, Ministerul Afacerilor Externe este în dialog cu Ambasada Statelor Unite Mexicane la București în vederea clarificării situațiilor semnalate și a identificării în cel mai scurt timp a unor soluții cu privire la accesul turiștilor români în Mexic.

În context, MAE precizează că autoritățile mexicane au intensificat controalele la punctele de frontieră.

Ambasada României la Ciudad de Mexico continuă dialogul cu autoritățile mexicane, fiind pregătită să acorde asistență consulară, conform competențelor legale și cu stricta respectare a măsurilor adoptate de autoritățile mexicane în contextul pandemiei de COVID-19.

Ministerul Afacerilor Externe amintește că cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Ciudad de Mexico: 00 52 55 5280 0447 și 00 52 55 5280 1869, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență.

De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, au la dispoziție și telefonul de urgență al misiunii diplomatice la Ciudad de Mexico: 00 52 55 38 833 072”

sursa foto: digi24.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *