Analiza

Utilizarea telefoanelor mobile in scoli devine, treptat, o necesitate a procesului educational

Odata cu boomul tehnologic din ultimii ani, prezenta telefoanelor in scoli si utilizarea acestora in timpul orelor a devenit o obisnuinta. Nu mai e socant pentru niciun profesor sa auda sunand din cand in cand un telefon, nici sa-si vada cate un elev stand cu privirea in jos, butonand pe ascuns telefonul. In scolile clujene este interzisa utilizarea acestora, iar sanctiunile pot varia de la o simpla atentionare pana la scaderea notei la purtare, in functie de insistenta elevului in a-si folosi telefonul mobil. Cu toate ca utilizarea acestuia in scopuri personale e interzisa, folosirea lui ca o completare a procesului educational incepe sa fie incurajata. Astfel, in cativa ani, telefoanele vor deveni indispensabile in activitatea educationala, chiar psihologii sustinand ca o utilizare adecvata a acestora poate aduce beneficii profesorilor si elevilor. 

Sursa Foto: activenews.ro

Faptul ca elevii participa la ore cu telefoanele mobile asupra lor nu mai e o noutate si nici nu mai pare sa reprezinte un dezavantaj pentru profesori. Multe din scolile clujene, adaptate la regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar 2014, sustin utilizarea telefoanelor cu scopuri informative. De altfel, impactul tehnologic si necesitatea detinerii permanente a unui telefon mobil se observa evolutiv inclusiv in regulamentul de organizare al institutilor scolare. Daca in 2005, in articolul 112 care viza indatoririle elevilor se preciza ca ,,le este interzis elevilor sa utilizeze telefoanele celulare in timpul orelor de curs, al examenelor si al concursurilor” in recentul regulament din 2014, paragraful e completat de urmatoarele:

„Exceptie de la aceasta prevedere, este permisa utilizarea telefoanelor mobile in timpul orelor de curs, doar cu acordul cadrului didactic, in situatii de urgenta sau daca utilizarea lor poate contribui la optimizarea procesului instructiv-educativ”, arata regulamentul.

Sursa Foto: portalinvatamant.ro

Scoli care permit utilizarea telefoanelor mobile in scopuri educationale

In cazul Liceului Teoretic Gheorghe Sincai din Cluj, elevii pot sa foloseasca telefoanele mobile in timpul orelor cu scopul de a se documenta, atunci cand profesorii le permit acest lucru.

„Telefonul poate fi utilizat in scopuri educationale, atunci nu exista sanctiuni. In afara unor scopuri educationale, de exemplu, daca suna pe cineva, daca primesc mesaje sau trimit mesaje in scop personal, atunci, se aplica sanctiuni in sensul in care pentru prima abatere se da un avertisment, la a doua abatere un alt avertisment, iar la a treia abatere deja vorbim de scaderea notei la purtare. Dar telefonul poate fi utilizat in scop educational sub indrumarea profesorului, exista diferite aplicatii care sunt utilizate in diverse situatii”, explica directoarea liceului, Ioana Smaranda Graur.

De asemenea, directorul Colegiului National Gheorghe Cosbuc, Valentin Maxim-Oros, explica faptul ca politica scolii este exact aceea reflectata de regulamentul general, fara sa insiste asupra altor detalii. 

Regulamentul din 2014 este adoptat si de Liceul Pedagogic Gheorghe Lazar. Directorul Mircea Bertea sustine ca utilizarea telefoanelor mobile se face strict in scopuri educative, in restul timpului telefoanele fiind lasate in ghiozdan pentru a nu fi deranjate orele. De altfel, acest lucru este valabil si pentru profesori, spune el. In cazul in care elevii isi folosesc telefoanele in timpul orelor de curs sanctiunea consta intr-o mustrare si, ulterior, daca situatia persista telefonul este confiscat putand fi ridicat doar de parinte.

„Conform regulamentului din 2014, noul regulament al scolilor si regulamentului intern care este subsecvent acestora, utilizarea telefoanelor mobile in scoala se face doar in scopuri educative, atunci cand e nevoie si profesorul le cere asta. De exemplu, la chimie, la tabelul lui Mendelev, numai in scopuri educative, in rest, telefoanele se tin in ghiozdan, telefonul nu suna la noi nici pentru profesori si nici pentru elevi. Eu personal cand am un consiliu de administratie, il las  in birou, nu-l folosesc, daca sunt situatii exceptionale si copiii si profesorii pot sa anunte in sensul ca au probleme grave sau mai stiu eu, s-a intamplat ceva, anunta si in situatii exceptionale se pot folosi. Noi nu avem probleme din acest punct de vedere cu telefoanele”, spune directorul.

Elevii care invata la Colegiul National Emil Racovita din oras trebuie sa se conformeze aceleiasi interdictii de utilizare a telefoanelor mobile. Cu toate acestea, explica directorul, Constantin Corega, nu exista o sanctiune anume in cazul celor care le utilizeaza in scopuri personale. Profesorul a carui ora este intrerupta de din aceste cauze decide ce este de facut.

„Conform regulamentului intern este interzisa utilizarea telefoanelor mobile in timpul orelor. Este interzisa, dar nu avem prevazuta o sanctiune expresa pentru treaba aceasta. Drept urmare, modul in care se aplica aceasta este la liberul arbitru al fiecarui profesor, dar nu este o problema care sa ne fi ridicat elemente de neintelegeri. Intrucat interdictia este asupra utilizarii lor ca telefon, in partea de utilizare cum ar fi calcule numerice efectuate cu acestea sau in partea de informare atunci cand ajungem la o documentare de internet, in aceste situatii este permisa. De asta spuneam ca deschiderea tine, de fapt, de fiecare profesor in parte”, spune acesta.

 Totodata, Constantin Corega considera ca telefoanele mobile vor completa in viitor procesul educational al elevilor.

„Cred ca nu in timpul in care voi fi eu dascal, dar tinand cont de dezvoltarea lor de astazi, tinand cont de interfata tot mai prietenoasa pe care au  inceput sa o aiba, cred ca vor fi elemente de completare informationala sau chiar de pregatire a copiilor”, incheie directorul.

Sursa Foto: gadget.ro

Scoli care interzic cu strictete utilizarea telefonului mobil

Cu toate ca exista sanctiuni si interdictii, fenomenul telefoanelor in scoli nu este blamat de reprezentantii acestora. Majoritatea sustin ca nu au fost sesizate probleme majore in acest sens si nici situatii de scaderea notei la purtare. Prin urmare, probabil ca se poate vorbi si de un soi de toleranta a scolilor fara a se ajunge la solutii extreme. Dar, desi telefoanele incep sa-si faca loc nu doar in bancile elevilor, ci si in modul de documentare si informare a acestora, sunt scoli care interzic cu strictete utilizarea lor in timpul orelor. De exemplu, la Liceul de Muzica Sigismund Toduta din oras elevii nu au voie sa le foloseasca deloc, conform regulamentului intern al scolii, explica directorul adjunct, Kállay-Miklós Tünde.

„In timpul pauzelor pot sa le foloseasca, dar in timpul orelor, nu. Daca sunt situatii in care elevul, sa zicem, foloseste telefonul i se intocmeste un referat de sanctionare, este adus in fata comisiei de disciplina a scolii. Daca lucrurile se indreapta, sigur, ca e foarte bine, daca recidiveaza, atunci se iau masuri legate de invitarea parintilor la scoala, scaderea notei la purtare. N-am avut cazuri de nota scazuta la purtare pentru ca au inteles pana la urma, au si niste dulapioare in care pot sa-si lase in siguranta lucrurile si pot inchide acele dulapuri cu chei, deci, nu exista nicio problema legata de acest aspect”, informeaza aceasta.

De altfel, in cazul liceelor private, regulamentul e ceva mai strict. Astfel, in cazul liceului Transylvania College utilizarea telefoanelor de catre elevi este interzisa inclusiv in timpul pauzelor.

„Potrivit politicii Transylvania College, elevii nu au voie sa aiba asupra lor telefoanele mobile, atat in timpul orelelor, cat si in pauze. Telefoanele raman pe parcursul zilei in dulapuri, urmand ca la finalizarea programului, elevii sa aiba din nou acces la ele. Exceptia este doar in ceea ce priveste elevii din ultimii doi ani de liceu – anii 12 si 13 – carora le este permisa utilizarea telefoanelor mobile in pauza de pranz, in zona special amenajata „, informeaza Catrinel Grigorovici, director de interese publice al liceului.

Daca elevii inscrisi la aceasta scoala sunt prinsi folosindu-si telefoanele, acestea sunt retinute in biroul profesorului coordonator din ciclul de studiu respectiv, pana la finalul saptamanii, mai explica aceasta. Rigorile liceului in materie de utilizare a telefoanelor mobile sunt de asa natura incat elevii sa nu fie distrasi in timpul orelor de curs. Mai mult, reprezentantii scolii considera ca in lipsa telefoanelor, elevii devin mai performanti. Fiind o scoala acreditata si pe curriculum-ul national al Angliei si al Cambridge, regulamentul lor se apropie de cel adoptat de scolile din strainatate.

„Cu siguranta ca utilizarea telefoanelor mobile in timpul orelor de curs poate scadea semnificativ atat atentia elevilor, cat si implicarea acestora in procesul educational. Cercetarile din domeniul educatiei din ultimii ani au aratat ca pentru cresterea performantelor academice ale elevilor este recomandat ca telefoanele sa ramana acasa. In plus, conform studiului facut de Louis-Philippe Beland si Richard Murphy,  publicat de Centre for Economic Performance la School of Economics, Londra, efectul interzicerii telefoanelor este echivalent cu adaugarea unei saptamani de scoala in programa. Daca in anul 2001 nici o scoala nu interzicea telefoanele mobilele, pe parcursul a 10 ani procentul a crescut la 50%, ca apoi, in 2012, sa ajunga 98%. In acest moment, in majoritatea scolilor din strainatate nu sunt permise deloc telefoanele mobile sau trebuie predate la inceputul zilei”, incheie Catrinel Grigorovici.

Perspectiva psihologica

Din perspectiva psihologica, situatia e undeva la mijloc, explica psihologul Daniel David. Astfel incat, tehnologia, in speta telefoanele mobile, pot fi deopotriva un avantaj si un dezavantaj al sistemului educational, in functie de normele care sunt impuse cu privire la utilizarea ei.

„Eu aici gandesc in felul urmator, ca tehnologia in sine nu este buna sau rea, ea devine buna sau rea in functie de cum o folosim. Altfel spus, n-are sens sa ne opunem telefoanelor mobile si tabletelor fiindca ele oricum vin si exista pe piata. Noi ar trebui sa gasim noi reglementari prin care ele sa fie asimiliate in contextul scolii. Adica, in ce conditii se pot utiliza, cand se pot utiliza, cand nu se pot utiliza si asa mai departe, deci, nu sunt pentru interzicerea telefoanelor sau tabletelor in scoala, ci pentru crearea unor reglementari moderne si foarte transparente. Daca faci acest lucru, atunci cu siguranta rau nu pot sa faca, dimpotriva, pot chiar sa-i ajute pe copii. Daca vii cu telefoane si tablete si n-ai reglementari, sigur ca devin factor perturbator. Copiii incep sa trimita sms-uri in timpul orelor, sunt tentati sa copieze, sa vorbeasca mereu la telefon si tin legatura cu alte activitati care sunt in afara scolii si asa mai departe. In sine, nu este buna sau rea, tehnologia, ci devine astfel in functie de cat suntem noi de capabili sa o controlam prin reglementari ferme„, incheie psihologul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *