In 2013, cand echipa filmului “Usturoi” cerea o finantare de la Primaria Cluj-Napoca, li se oferea infima suma de 2.000 de euro, in ciuda faptului ca pelicula promitea o promovare extraordinara a Clujului si a Transilvaniei. Astazi, “Usturoi” ruleaza in zece cinematografe din reteaua RADEF Romania Film si se lupta sa intre in mall-uri, iar la Cinema Florin Piersic din Cluj-Napoca a avut mai multi spectatori decat The Revenant. Cum a reusit Radu Bazavan, a.k.a Groparu, sa invinga birocratia si sa vanda umor neaos, romanesc, in salile de cinema? Prin incapatanare!
“Usturoi”, produs de cunoscutul blogger clujean Groparu – Radu Bazavan – a ajuns, dupa trei ani de cand a fost filmat, sa aiba un succes rasunator in randul publicului. Un film independent, filmat cu actori si personaje din Ardeal – bloggeri, bucatari, artisti – care au acceptat sa fie voluntari pentru un proiect in care, la inceput, nu credea multa lume.
Dupa filmari, Radu Bazavan a cerut suport financiar de la Primaria Cluj-Napoca, pentru post-productie, insa suma oferita de la bugetul local era infima: 2.000 de euro. Cererea finantarii era una justificata prin faptul ca pelicula avea un imens potential de promovare a orasului – o buna parte din scene sunt filmate in Cluj-Napoca – dar si a Transilvaniei. In ciuda piedicilor si a costurilor ridicate, care au ajuns in final la 60.000 de euro, “Usturoi” a intrat, in cele din urma, in cinematografe, iar succesul a fost rasunator.
Numai la Cluj-Napoca, au fost peste 3.000 de platitori de bilete, care au vazut filmul in sala de cinema. Cum a reusit echipa filmului sa sparga monopolul filmelor de la Hollywood? Prin incapatanare!
Valentin Bazavan povesteste despre hatisurile legislative prin care a fost nevoit sa treaca, pana ca “Usturoi” sa ajunga pe marile ecrane.
“Nu a fost usor. Am avut, pe langa multe alte probleme logistice pe care ni le asumam, deoarece suntem la inceput, si dificultatea de a convinge lumea ca filmul are potential comercial, pentru ca, din pacate pentru noi, filmul romanesc nu are o reputatie foarte buna, in afara de cateva blockbustere, cateva filme premiate si foarte premiate. Ori ajung greu in cinema, ori pur si simplu mor pana ajung la stadiul acesta si le vedem undeva pe defunctul TVR Cultural, de la ora 23.00 noaptea.
Am reusit prin incapatanare. Ca sa poti sa distribui film in Romania, trebuie sa ai codul CAEN de distributie de film, ca Consiliul National al Cinematografiei sa iti dea o autorizatie in acest sens. Aceasta autorizatie nu se poate obtine pe baza actelor trimise prin Posta sau prin curier. Trebuie neaparat sa mergi la Bucuresti, sa le depui personal.
Trebuie sa fii foarte bine blindat cu acte: sa ai distributie, synopsis, trebuie sa predai filmul in exact forma in care va fi trimis in cinematografe, nu ai voie sa aduci niciun fel de schimbare la film.
Suntem niste producatori independenti din Cluj, specializati in scenaristica si in filmare si editare. Lupta aceasta cu birocratia si cu hatisul legislativ a fost o adevarata provocare si a durat mai mult decat ne-am fi dorit”, povesteste Radu Bazavan.
Filmul a cucerit publicul prin umor si prin scenele autentice, ardelenesti, filmate in judetele Salaj si Cluj. Pe scurt, pelicula descrie prietenia dintre doi copii (unul de etnie roma) si calatoria acestora dintr-un sat din Salaj catre Cluj-Napoca, unde viseaza, cu inocenta copilariei, sa-si indeplineasca visul de a deveni actori. Filmul este o comedie care se adreseaza deopotriva spectatorilor foarte tineri, adultilor si seniorilor, fiind realizat in jurul unui concept nou pentru Romania, prin prezentarea unei perspective inedite asupra relatiilor interetnice din Transilvania.
Din distributie fac parte Sebastian Topan, Darius Stoica, Elena Ivanca (Teatrul National Cluj-Napoca), Ileana Negru (Teatrul National Cluj-Napoca), Nicu Varga, Jon Selesi, Tibi Covaci Senior, Daniela Stoica, Mircea Groza, Gheorghe Tamba, Istvan Robert Kanalas, Gabriel Oana, Razvan Dragos, Adrian Hadean, Alina Dragos, Mishu Calian si Vlad Cucu.
„Usturoi” a fost scris si produs de bloggerul clujean Radu Bazavan si regizat de sibianul Lucian Alexandrescu, stabilit in Miami, SUA. Filmarile, preproductia si postproductia filmului au deposit costuri de 60.000 de euro si, in ciuda succesului, echipa nu a reusit inca sa isi plateasca colaboratorii, care au acceptat sa lucreze voluntar pentru proiect.
“Sansele sa reusim sa acoperim costurile sunt destul de slabe, dar in afara de partea economica, filmul pana acum s-a bucurat de succes.
Fara un trust de presa in spate care sa ne promoveze cu furie, am primit zilnic feed-back-uri foarte favorabile de la spectatori. Principala noastra preocupare este sa ne platim oamenii. Bugetul de pana acum nu acopera si plata colaboratorilor, toata lumea a lucrat voluntar”, spune Radu Bazavan
“Usturoi” a ajuns in reteaua Romania Film, in 10 cinematografe, la Brasov la Multiplex si urmeaza Oradea, Sibiu, Bucuresti la Muzeul Taranului Roman.
“In mall-uri inca nu am reusit sa intram, ne luptam sa intram si acolo, este alta audienta, alt public”, adauga producatorul peliculei.
Cel mai mare succes a fost atins, insa, in Cluj-Napoca, unde Usturoi a fost vizionat de peste 3.000 de oameni, ceea ce este mult peste alte filme romanesti.
Groparu pregateste un al doilea film
Radu Bazavan marturiseste ca urmeaza un alt film independent, dupa “Usturoi”, la fel de “neaos si romanesc”.
“Ne gandim foarte serios la un nou film, insa este greu sa duci doua razboaie pe doua fronturi. Cat priveste subiectul, am descoperit faptul ca rezonam la tot ce este romanesc, daca este prezentat in culori reale. Suntem romani si ne identificam cu tot ce este frumos si neaos. In perioada filmarilor am descoperit atat de multe lucruri frumoase despre tara noastra si despre Transilvania, incat ar fi pacat sa nu ne legam, sa nu aducem macar o parte din ea pe ecran. Sunt mult prea multe, sunt mult prea frumoase si este pacat sa nu le facem disponibile tuturor”, spune bloggerul clujean.