In vizor

Untold, desemnat „Brandul Anului 2015”. Care brand?

O stire-comunicat, transmisa astazi, arata ca Untold Festival a fost desemnat Brandul Anului 2015, distinctie acordata, aseara, de International Advertising Association Romania (IAA). Aceeasi stire mai spune ca Untold a primit aceasta recunoastere pentru o realizare senzationala „din prima”. Specialistii in branding spun, insa, ca un brand nu se construieste intr-un an, iar Untold este departe de a avea aceasta titulatura.

„Untold nu este un brand, dupa un an. Este un one-night stand. Nu m-as casatori cu evenimentul”, spune specialistul in branding Dragos Alexa, raspunzand la provocarea Ziar de Cluj, prin care am incercat sa aflam cat de mult valoreaza, in acest moment „brandul Untold”.

„Brandurile se construiesc in timp, iar un an de zile este prea putin pentru asta. Putem vorbi de un produs, nicidecum un brand”, il completeaza Bogdan Branzas, consultant de brand si designer.

Cu toate acestea, organizatorii Untold Festival se mandresc cu distinctia acordata de IAA Romania, ca fiind “Brandul Anului 2015”.

„Succesul Untold este cel al unui lucru bine facut din prima. Am considerat ca merita din plin sa rasplatim creativitatea si dedicarea echipei din spatele acestui proiect unic prin scala si calitateiin peisajul romanesc. IAA saluta de asemenea intentia Untold de a-si asuma o misiune sociala, de a promova educatia in ceea ce priveste siguranta participantilor la evenimente”, a declarat  Mihai Barsan, presedinte IAA Romania.

„Recunoasterea Untold Festival ca Brandul Anului 2015 in Romania de catre industria de specialitate este cu atat mai onoranta cu cat Untold este un brand foarte tanar in plina dezvoltare, pe o piata in care activeaza branduri nationale si internationale puternice. Distinctia aceasta ne motiveaza sa ducem experienta Untold la un alt nivel si sa fim un exemplu pentru toti cei care cred cu adevarat in ideea lor”, a transmis Adrian Chereji, Director de Marketing si Comunicare UNTOLD.

Specialistii in branding spun ca este prematur sa numim Untold un brand, dupa o prima editie.

“Exista metode de cuantificare de evaluare financiara a brandului, insa dupa un an, un produs, serviciu, concert, dupa un an nu este un brand. Este un produs sau un serviciu deocamdata. Pana si notiunea de brand atasata de un produs sau un serviciu care este pe piata de un an, nu este corect pusa. Devine un brand in momentul in care are reputatie, omogenitate, recunoastere si toate acestea sunt dovedite in timp”, a declarat, pentru Ziar de Cluj, Bogdan Branzas.

La randul sau, Dragos Alexa este de parere ca Untold nu a ajuns la maturitatea unui brand, cum este, de exemplu Electric Castle.

“Untold a ajuns sa fie interesant, insa cei care cumpara acum bilete “early bird” o fac pentru ca da bine sa te duci acolo, si nu pentru ca vor sa imprumute din valorile brandului Untold. Care valori? Dupa un an, nu poti sa stabilesti ce inseamna Untold ca si atribute de asociere, de genul <>, <>, <>. Inca 2-3 ani, trebuie sa isi concretizeze ideea de valori, de mesaj, de misiune, de <>, inafara de starea de bine data de concerte”.

Spre deosebire de Untold, Electric Castle are, deja un public bine format.

“Deja stim ca cei care se duc la Electric Castle sunt cunoscatori de muzica, nu sunt cei care asculta Compact sau Luna Amara. Cine merge la Electric Castle, isi atribuie un fel de eticheta, ca sunt un fel de elitist in muzica electronica, stiu ce inseamna dubstep. Deja in acest caz incepe sa se creeze brandul de comunitate. Cand cineva ataca Electric Castle, ideea de ambasador de brand se cuantifica in cati oameni sar sa apere brandul. Prin asta aduci plus valoare comerciala, pentru ca creezi propria ta echipa de aparatori de reputatie.
Daca maine, de exemplu, cineva ataca Untold, nu cred ca sare cineva sa isi atribuie o tabara sau alta”.

In concluzie, spune Dragos Alexa, “Untold nu are, inca, masa de brand ambasador”.

„In momentul de fata, conteaza mai mult pentru sponsori decat pentru consumatori. Brandul nu se traduce in logo sau in identitate vizuala. Inseamna tot cumulul de experienta pe care il asociezi. In Cluj, e jumatate-jumatate. Multi inca considera ca ocuparea Parcului Central nu a fost un lucru OK, a avut o conotatie negativa. Pentru cealalta jumatate, are o conotatie pozitiva”.

In acest moment, brandul Untold nu ar putea fi cuantificat, este de parere Dragos Alexa. “Poti vinde ideea de trademark, de marca inregistrata, insa brandul in sine nu ai cum sa-l vinzi. Bradul inseamna tot mixul de evenimente, de actiuni, tot ce inseamna ideea de distractie sub emblema Untold, nu inseamna logo”.

“La Untold nu am de ce sa ma indragostesc. Este un one-night stand”

„Vor creste in momentul in care isi vor concretiza cum transmiti sentimentul de indragosteala. Asa s-a intamplat si cu alte branduri. De exemplu, TIFF abia dupa 6-7 ani a inceput sa aiba o directie creativa, sa se reinventeze.
Untold nu are niciun fel de mesaj. Cum isi comunica ei valorile pe anul viitor? Deocamdata, ei sunt un label de evenimente, nu au devenit un brand adevarat. Daca ar fi sa fie o batalie de evenimente, Electric Castle bate Untold datorita emotiei pe care o genereaza in zona de mesaje, de atitudine, de personalitate. La Untold nu am de ce sa ma indagostec. Este un one-night stand. Nu m-as casatori cu evenimentul. In branding, asta inseamna loialitate de brand: Te casatoresti cu mine?”, conchide specialistul in branding.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *