Din oras

Ungurii si nemtii au fost uitati de pe placa de marmura de la intrarea in gara Cluj

Scris de 1,039

Placa de marmura de pe gara din Cluj-Napoca, desi a fost amplasata in urma peste 20 de ani, a creat un adevarat scandal in ultima saptamana in orasul de pe Somes. Societatea civila, in frunte cu viceprimarul Clujului, Anna Horvath, cere explicatii pentru faptul ca de pe placa lipsesc numele sefilor de statie din perioada 1870-1945.

“Cladirea garii din Cluj este o opera de arta ignorata de toti. Calatorii grabiti n-au timp s-o admire, cu semnele ei masonice, cu liniile ei armonioase. Fata de omologarea  din orasul sudafrican Klerksdrop, inaugurate in 1897, a noastra e cu cinci ani mai recenta. Si e mai mare si mai frumoasa. Pe langa ea, cineva a avut inspiratia sa aduca o locomotive Malaxa, din seria 150.000. Ca reminder despre ce am fi putut fi ca natie, daca nu degeneram pana la situatia jalnica de azi. Insa langa biroul sefului de gara troneaza rusinea din fotografie”, scrie Horatiu Damian, pe Agerkult.

Postarea a reusit sa se faca rapid cunoscuta, iar oamenii sa se revolte. De pe placa ce ii aminteste pe fostii sefi de statie lipsesc o mare majoritate a lor, dintr-o perioada ce se intinde pe 75 de ani.

Gaura neagra a ignorantei

“Ca sa putem aprecia dimensiunea insultei, trebuie sa ne amintim ca orasul Cluj era o somnolent asezare nobiliara. Infiintarea garii a trezit burgul la viata. Dezvoltarea a sosit aici, ca in multe alte locuri, adusa pe roti de tren. Sa observam: intai a fost gara, de prin 1870-1871. Abia pe urma a venit Universitatea (stramoasa celei de azi; pe atunci purta numele imparatului austro-ungar Franz Josef).

Si, totusi, pe placa de marmura de la intrarea in gara, toti acesti ani plutesc in nebulos. Nu stim, nu cunoastem. Gara asta o fi functionat fara sefi. Toti faceau in ea ce le taia capul. Pentru mai bine din jumatate din existent ei, Gara Cluj a fost sat fara caini, daca e sa credem placa mincinoasa. Dintr-o lovitura, au fost eliminate toti cei care au condus caile ferate locale de la infiintare si pana in 1918, apoi intre 1940 si 1944. Ei erau unguri si germani”, mai scrie Horatiu Damian.

1870 – 1945: 75 de ani “necunoscuti”?! Cer, cu mult respect si nadejde, ministrului clujean al Transporturilor, domnului Ioan Rus, sa ne demostreze, ca (parafrazez) “pana aici … analfabetismul, de aici … Clujul!“, a scris Anna Horvath pe pagina personala de Facebook in aceasta dimineata.

“N-au scapat de furia inculturii agresive nici sefii de gara dintre 1918 si 1940. Acestia erau romani.  (…) Un pomelnic trebuie sa fie un act de cultura. El trebuie sa ignore subiectivismele, patimile, partinirile. Sine ira et studio spunea marele istoric Tacitus, acum aproape 2000 de ani. Aici e necesara obiectivitatea rece. Pentru ca ne punem problema si privind dintr-un alt unghi: oare cum s-ar simti comanditarul placii daca cei care ne vor urma vor trece, la ransul lor, in neant perioada 1945-2014?”, mai scrie Horatiu Damian.

Acesta spune ca necunoasterea nu era de neinvins, in primul rand, pentru ca marea arhiva a CFR de la Turnu Rosu poseda destule documente despre cei care au condus la Cluj in perioada interbelica. Apoi, caile ferate maghiare, MAV, ar fi putut completa eventualele pete albe. In plus, la Cluj exista istorici care, in termen de un an, puteau scrie o monografie completa a institutiei, cu lista nestirbita a conducatorilor ei.

“Ar fi fost un fapt de cultura in adevaratul sens al cuvantului. In stadiul actual, ceea ce ni se ofera este o mizerie nedemna. Mai mult, este un act de vandalism al unei cladiri monument istoric”, incheie Horatiu Damian.

Ziar de Cluj a incercat sa prezinte si pozitia celor ce se afla la conducerea Garii din Cluj, dar acestia fie nu stiu cand a fost amplasata placa de marmura, fie nu pot fi contactati. 

Eusebiu Porteka, membru fondator al Trainsilvania Railway Club, spune ca placa dateaza din primii ani de dupa revolutie, iar numele celor care au urmat la conducere au fost ulterior completate.



ULTIMA ORĂ

  • Acum 5 hours FOTOGRAFILA
    Am auzit că e finalizat Podul Porțelanului. Însuși El, Primarul, a contribuit la lucrări
  • Acum 5 hours Politica
    USR, despre o ordonanță emisă de Guvern, „noaptea, ca hoții”, chiar înaintea mini-vacanței de 1 Decembrie: PSD-PNL a introdus taxa pe soare. Cerem stoparea publicării în Monitorul Oficial și refacerea ordonanței
  • Acum 7 hours In vizor
    Arogantul Culiță Sterp a omorât un om în 2016. Cu tupeu, a încercat o tentativă de mușamalizare de tipul ”Hai să ne înțelegem”. Acum, dacă autoritățile își fac datoria, riscă ani grei de pușcărie
  • Acum 1 day Din oras
    Boc OSĂ facă în Mărăști lift cu drone livrate prin metrou pe Someșul navigabil și cu vedere din Turnul Pompierilor. Zici c-a dat cu copy-paste din avioanele imobiliare ale Elenei Udrea de la Transilvania Smart City
  • Acum 1 day In vizor
    NICIO NOUTATE, PE BANII CLUJENILOR SE FAC ”SERVICII”: Primăria Cluj-Napoca cumpără sediul BCR de pe George Barițiu. Tranzacția costă 5.8 milioane de euro
  • Acum 1 day In vizor
    Polițiștii au cerut recalcularea alcoolemiei manelistului Culiță Sterp. Există suspiciunea că ar fi fost mai mare decât ce s-a raportat
  • Acum 1 day General
    CAI VERZI PE PEREȚI: Renegocierea PNRR e ”foarte limitată”, dar o ajustare va exista, susține ministrul Marcel Boloș: ”Trebuie să facem rost de banii aceștia”
  • Acum 2 days Din oras
    Colegiul Tehnic Anghel Saligny va fi mutat nu neaparat din răutatea ISJ Cluj, ci din nesimțirea celor care știau, încă din 2013, despre faptul că a fost retrocedat terenul, dar au ales să tacă și să pută ca în iarbă!
  • Acum 2 days Politica
    Tanczos Barna: Nu vor mai avea voie să se înscrie la ”Rabla pentru electrocasnice” cei care au blocat programul şi şi-au bătut joc de sprijinul financiar din partea statului
  • Acum 2 days Politica
    Csoma Botond, după ce un lider PNL a cerut ca UDMR să iasă de la guvernare: Are o atitudine antimaghiară consecventă. Nu sunt motive de rupere a coaliției
  • Acum 2 days Editorial
    Emil Ceausescu. Preamultul
  • Acum 2 days Vocea ta
    Minciuna, Tupeul și Primarul
  • Acum 2 days In vizor
    Boc ne anunță că legea îi zice că are 60 de zile la dispoziție să analizeze, cu atenție și îngrijorare, ofertele pentru metrou. OSĂ le analizeze până la sfârșitul lunii ianuarie, la anul. Deci, OSĂ se încadreze în toate termenele PNRR
Citește și...
Recomandările redacției
TOP CITITE