In vizor

Un nou sens unic și 4 noi sensuri giratorii în cartierul Iris, aiurea-n tramvai

În cartierul Iris, unde adevărata problemă de circulație constă în inexistența unor linii de transport în comun care să deservească locuitorii acestei zone spre toate celelalte cartiere ale Clujului, în lipsa unor probleme reale de fluiditate a circulației rutiere, care, până acum, se desfășura în condiții decente, atât ca siguranță, cât și ca viteză de rulare, autoritățile locale au decis să se lege la cap acolo unde nu le doare, prin înființarea unor sensuri giratorii în intersecțiile din Iris unde nu era nevoie de așa ceva.

Împreună cu Mirela Mărincean, șefa Serviciului Circulație,  primarul Emil Boc a prezentat concluziile Comisiei de Circulație și deciziile luate: 

„S-a decis înființarea următoarelor sensuri giratorii: Maramureșului cu Vrancea, Fabricii cu Sobarilor, Oașului cu Maramureșului și Oașului cu strada Gării. Termenul de realizare a acestor sensuri giratorii este 1 august.”

Mirela Mărincean a explicat faptul că „prima intersecție, Maramureșului cu Vrancea, este o intersecție în care traficul majoritar este pe strada Maramureșului unde se dezvoltă viteze destul de mari de circulație, motiv pentru care la intersecția cu strada Vrancea, unde există spațiu suficient, se poate amenaja un sens giratoriu, fapt care ar da o șansă de circulație mai bună și celor de pe Vrancea și, în același timp, am sistematiza mai bine modul de întoarcere în intersecție.

Următoarea intersecție la care s-a propus un sens giratoriu este tot pe strada Maramureșului, în continuare venire spre linia de tramvai, intersecție cu strada Oașului; momentan este o intersecție reglementată cu prioritate pentru circulația pe linia de tramvai, dar, am constatat, urmare a realizării sensului giratoriu la intersecția de la Auchan că funcționează foarte bine și atunci se poate face similar și la această intersecție un sens giratoriu tăiat de linia de tramvai, fapt care ar asigura ieșirea autovehiculelor de pe strada Maramureșului, unde este o asigurare dificilă.

Următoarea intersecție despre care am discutat în Comisia de Circulație a fost ieșirea de pe strada Sobarilor în strada Fabricii, care duce spre bulevardul Muncii. Este o intersecție în care se circulă și cu trafic transport în comun și trafic greu și practic ieșirea de pe Sobarilor este în condiții de securitate mai redusă, fapt pentru care am considerat că un sens giratoriu în apropierea intrării și la Terapia ar ajuta pe toți participanții la trafic. 

Următoarea intersecție pe care am discutat-o este ieșirea de pe strada Gării în strada Oașului cu linia de tramvai. Aici este deviat încă traficul greu de pe strada Gării pe partea de nord a orașului, iar ieșirea prin viraj la stânga este destul de dificilă, motiv pentru care un sens giratoriu ar face să crească siguranța în intersecție, modul de asigurare.”

Emil Boc a prezentat și alte decizii din Comisia de Circulație:

„În privința sensului giratoriu de la Auchan, am reglementat final această formă a sensului giratoriu și, de asemenea, am stabilit sens unic pentru strada Byron, dinspre strada Oașului spre Sobarilor, cu excepția tronsonului cuprins între aleea de la numărul 46 și strada Sobarilor, unde se va permite în continuare accesul riveranilor. Deci, cu excepția acestei porțiuni, între nr. 46 și strada Sobarilor, avem sens unic, dar riveranii vor putea să circule în ambele sensuri pe locația amintită.”

Ca locuitor, de peste 6 ani, al cartierul Iris, și conducător auto cu experiență de peste 10 ani, pot spune, în deplină cunoștință de cauză, că autoritățile locale, de această dată, au căutat nod în papură și probleme acolo unde nu sunt.

În plus, dacă noile sensuri giratorii vor urma exemplul sensului giratoriu de la intersecția de la Auchan, va fi un adevărat dezastru. Acest sens a fost înființat, apoi a fost desființat, apoi reînființat, lucru care a dus la o bulversare a șoferilor din acea zonă, care, ajunși în intersecție, de multe ori nu au mai știut ce regulă să respecte, apelând, în ultimă instanță, la regula priorității celui care are cel mai mare tupeu sau la mica înțelegere dintre șoferii care își făceau semne de la volan, cedându-și trecerea unul altuia. 

Zona cartierului Iris este una unde nu există probleme de fluiditate a circulației, așa că, pe străzile și în intersecțiile propuse pentru înființarea de sensuri giratorii, s-a circulat până acum foarte bine. Noile sensuri giratorii au potențialul de a îngreuna circulația rutieră.

În intersecția Maramureșului cu Vrancea, până acum, circulația pe strada Maramureșului se desfășura în condiții de maximă fluiditate, fără blocaje, și la o viteză decentă pentru un oraș modern. Sigur că cei care doreau să intre de pe strada Vrancea pe Maramureșului așteptau câteva secunde, dându-le prioritate șoferilor de pe Maramureșului, dar acum, datorită noului sens giratoriu, și autovehiculele care circulă pe Maramureșului vor trebui să reducă viteza pentru a le da prioritate celor aflați în sens, lucru care ar putea crea blocaje și cozi de mașini, în intervalele orare mai aglomerate. 

La intersecția Maramureșului cu Oașului, din nou, nu existau probleme; șoferii care circulau pe strada Oașului puteau circula fluent, iar cei care doreau să intre de pe Maramureșului pe Oașului puteau vira în siguranță și fără un timp prea mare de așteptare în intersecție.

Sensul giratoriu Maramureșului – Vrancea și cel de pe Mureșului cu Oașului vor reduce, cel mai probabil,  viteza medie de rulare, adică vor îngreuna circulația. 

În ceea ce privește intersecția Sobarilor – Fabricii, situația este aceeași ca pe strada Oașului: un sens giratoriu ar pune un obstacol în calea celor care circulă acum fluent pe strada Fabricii, fără a reduce timpul de deplasare al celor care vor să intre de pe strada Sobarilor pe Fabricii, al șoferilor care, nici până acum, nu aveau mult de așteptat în intersecție. 

Un sens giratoriu Oașului – strada Gării ar reduce viteza de deplasare, și în acest caz,  pe strada Oașului, pe care în prezent se circulă fluent și fără obstacole. 

Astfel, toate sensurile giratorii noi vor reduce viteza de deplasare de pe străzile principale, pe care acum se circulă foarte bine și fluent, nu ar crește viteza de deplasare a șoferilor de pe străzile secundare, ar crea probleme acolo unde nu sunt.

Soluția propusă de Primărie este pe principiul: „Dacă mă doare mâna stângă, haide să-mi tai piciorul drept!” Pentru a da „o șansă de circulație mai bună” celor de pe străzile secundare, autoritățile le pun obstacole în calea celor care circulă bine pe străzile principale, creând probleme acolo unde nu sunt. 

În ceea ce privește strada Byron, ea este o stradă cu două benzi largi de circulație, pe care, până acum, s-a circulat în condiții perfecte, în ambele sensuri. Prin stabilirea de sens unic pentru strada Byron, dinspre strada Oașului spre Sobarilor, cei care până acum circulau și pe sensul de pe Sobarilor spre Oașului sunt puși în situația de a ocoli, pe o distanță destul de mare, pentru a ajunge pe strada Byron.

Strada Byron era tranzitată și de șoferii care doreau să ajungă de pe Sobarilor la Auchan; prin instituirea de sens unic, ei nu mai ajung, într-adevăr, în sensul giratoriu Auchan, reducând traficul din sensul giratoriu, dar sunt puși în situația de a ocoli pe o distanță pe care, după cum se poate ușor observa la fața locului, șoferii nu sunt dispuși să ocolească, ei preferând să intre grăbiți pe contrasens. Strada nu era nici până acum foarte aglomerată, așa că probleme de trafic nu existau. 

În condițiile în care, în cartierul Iris, nu există linii decente de transport în comun, care să ajungă în toate cartierele orașului, locuitorii de aici folosesc, de voie, de nevoie, mașina personală pentru a se deplasa, iar noile reglementări care „rezolvă” probleme inexistente au potențialul de a îngreuna deplasarea clujenilor din Iris spre celelalte zone ale orașului.

Poate că Primăria ar trebui să analizeze mai atent și să rezolve problemele de trafic acolo unde acestea există, în special în zona centrală a municipiului, unde traficul este de-a dreptul sufocat de mașini, și nu acolo unde rezolvările și modificările nu reprezintă altceva decât „frecție la picior de lemn”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *