In vizor

Tișe îi predă lui Ciceo terenul pe care se află parcarea Aeroportului. Unde sunt parcarea etajată și hotelul, promise de firma UTI, în urmă cu zece ani?

Terenul pe care se află parcarea Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca va trece din administrarea Consiliului Județean în administrarea Aeroportului. Practic, Alin Tișe se spală pe mâini de toate scandalurile din ultimii ani referitoare la contractul cu probleme semnat între Consiliul Județean și firma UTI, care s-a angajat să amenajeze parcarea Aeroportului, să construiască și o parcare etajată și un hotel. Parcarea a fost amenajată abia anul trecut, după ce firma UTI a fost preluată de NPL Resources. Odată cu preluarea UTI, denumirea a fost schimbat în Goto Parking SRL. Hotelul și parcarea etajată bineînțeles că nu au mai fost făcute.

În ședința de Consiliu Județean de joi, 28 mai va fi discutat proiectul de hotărâre privind trecerea terenului și a unor imobile în administrarea Aeroportului. Conform proiectului, în noiembrie 2019 conducerea Aeroportului a propus preluarea în administrare a părții de vest a parcării auto din perimetrul Aeroportului, propunere care a fost aprobată. Acum, conducerea Consiliului Județean propune predarea întregului teren în contextul întregii povești referitoare la contractul cu UTI, semnat în 2010, pentru realizarea parcării și hotelului de patru stele.

Conform contractului din 2010, UTI s-a angajat să amenajeze și să extindă parcarea auto existentă (faza I), care trebuia să aibă o capacitate minim de 530 de locuri de parcare; să construiască un parking auto etajat (faza II) cu o capacitate de 1470 de locuri de parcare și o suprafaţă desfășurată de 37.800 mp, pe două niveluri și să construiască un hotel de patru stele, cu trei etaje, 144 de camere, restaurant și bar, săli de conferințe. În contraprestația lucrărilor efectuate, concesionarul urma să primească pe toată durata concesiunii, dreptul exclusiv de operare a acestora, în schimbul unei redevențe.

Abia după semnarea contractului, conducerea Aeroportului și a Consiliului Județean au realizat că nu se poate preda terenul pentru construirea hotelului și parcării etajate deoarece face obiectul unui litigiu. Așa că obligația UTI a fost suspendată temporar. Conducerea Consiliului Județean susține că a făcut demersuri, pe parcursul a șase ani, pentru a putea pune la dispoziția UTI teren pentru construirea parcării.

„În ciuda transmiterii către UTI a demersurilor pe care le-am întreprins pentru predarea amplasamentului, la data de 31.08.2016 UTI ne-a comunicat notificare de încetare parțială a contractatului”, este precizat în proiectul de hotărâre.

Ca urmare a refuzului concesionarului de a încheia actul adițional, Județul Cluj a transmis acestuia notificare de încetare totală a contractului din culpa concesionarului. De aici s-a ajuns la procese în instanță, în urma cărora, în 2016, UTI a scăpat de obligația de a mai construi hotelul din cauza imposibilității relocării instituțiilor de pe terenul vizat pentru realizarea hotelului. De ce nu s-a verificat însă acest lucru înainte de semnarea contractului?

În 2018, în urma unei decizii a instanței, UTI a scăpat și de construirea parcării etajate, din același motiv ca în cazul hotelului.

Așadar, după acest eșec lamentabil, Consiliul Județean predă acum Aeroportului terenul pe care se află parcarea realizată doar parțial de UTI și finalizată ulterior de NPL Resources. Bunurile imobile (teren și construcții) care fac obiectul dării în administrare urmează a fi utilizate astfel: terenul pentru a se realiza parcare auto, iar construcțiile cu destinația de imobile folosite în domeniul de activitate al Aeroportului.

Anul trecut, conducerea Sindicatului Aeroportului Cluj-Napoca a atras atenția asupra contractului cu probleme dintre UTI și Consiliului Județean Cluj. Sindicaliștii au arătat clar faptul că UTI ar fi trebuit să plătească către Consiliul Județean o redevență pornind de 250.000 euro pentru primul an de contract pentru exploatarea parcării. Bineînțeles că nu s-a plătit niciodată o sumă atât de mare pentru că în 2011, la un an de la semnarea contractului inițial, a avut loc semnarea unui act adițional pentru reducerea redevenței la doar 66.000 euro/an.

”Conform contractului de concesionare încheiat nr. 29/17.08.2010, UTI trebuie să plătească o sumă de bani în rate lunare egale, pornind de la 250.000 euro pentru primul an, iar pentru restul perioadei până la 45 de ani, suma se indexa anual cu procentul de creştere sau de scădere al traficului aerian de pasageri de pe Aeroport. Tot conform obligaţiilor, concesionarul trebuie să construiască un hotel și o parcare supraetajată. Ați văzut cumva ceva din toate acestea? Făcând un calcul matematic simplu ajungem la următoarele valori pe care concesionarul trebuia să le plătească judeţului, adica nouă, cetăţenilor, pentru exploatarea parcării auto: an 2010 – 250.000 euro, an 2011 – 245.000 euro, an 2012-227.850 euro, an 2013 – 253.00 euro, an 2014 – 288.000 euro, an 2015 – 363.000 euro, an 2016 – 461.000 euro, an 2017 – 660.000 euro, an 2018 – 683.000 euro, prin urmare un TOTAL de 3.430.850 EURO. Anul 2011. Nici nu se usucă bine cerneala pe semnăturile contractului, că Preşedintele Tişe împreună cu aparatul de specialitate promovează adiționarea acestuia (Act adiţional nr. 1/2011) în sensul reducerii sumei de plată de către UTI la 66.250 euro/an, deci o sumă fixă anuală pentru 45 de ani, eliminându-se orice alte indexări. Astfel, valoarea încasată de judeţ în total pe toți anii de la semnarea concesiunii este în TOTAL de 780.000 euro. 3.430.850 EURO COMPARATIV CU 780.000 EURO!!!”, au transmis, anul trecut, reprezentanții sindicatului Aeroportului.

Aceștia au precizat și că potrivit obligațiilor asumate prin licitație Consiliul Județean Cluj trebuia să încaseze din redevența stabilită prin contractul de concesiune al parcării Aeroportului, peste 3,4 milioane de euro, să asigure un hotel și o parcare etajată modernă publicului călător, dar s-au încasat aproximativ 780.000 euro, nu s-au construit nici hotelul și nici parcarea etajată.

“Analizând caietul de sarcini care a stat la baza licitației organizate în anul 2010 pentru concesionarea parcării auto, constatăm că întreaga suprafață actuală de 17.520 mp a fost licitată. Mențiunile cuprinse și evidențiate în planșele caietului de sarcini arată 15.320 mp existenți la nivelul anului 2010, la care se adaugă extinderea cu 2.230 mp, obligație UTI stabilită prin licitație și îndeplinită în anul 2011. Pentru construirea parcării auto etajate și a hotelului, Consiliul Județean Cluj a început demersurile de predare a amplasamentelor doar în anul 2017, la aproape 7 ani de la data atribuirii contractului. UTI notifică județul Cluj că dorește rezilierea parțială a contractului pentru hotel și parcarea auto etajată din cauză că nu a primit amplasamentele mai devreme. Pentru a se sustrage culpei de nepredare a amplasamentelor, Consiliul Județean invocă acum (anul trecut – n.red.) că propriul concesionar UTI exploatează ilegal parcarea, pe care tot el împreună cu acesta a inventariat-o și a recunoscut-o ca obiect al concesiunii. Mai mult, interzice UTI orice lucrări de reparații și întreținere. În același timp, de parcă nu sunt suficiente mostrele de iresponsabilitate în gestionarea acestei concesiuni, Consiliul Județean Cluj comunică Aeroportului că UTI nu mai are calitate de concesionar și solicită preluarea suprafețelor cu problemele juridice anterior menționate. Cu alte cuvinte, o mostră clasică de aruncarea pisicii moarte în curtea vecinului, specifică administrației Președintelui Tișe. Noi angajații nu dorim ca Aeroportul să își asume răspunderea pentru problemele juridice create de aparatul de specialitate și Președintele Tișe în administrarea păguboasă a propriului contract de concesiune! Vrem ca fiecare să răspundă pentru faptele sale!”, spuneau anul trecut reprezentanții Aeroportului.

Un an mai târziu, iată că terenul ajunge la Aeroport, cu tot cu problemele juridice. Practic, conducerea Consiliului Județean a reușit să jongleze bine și să scape basma curată din tot acest contract cu probleme, păgubos pentru județ și cu promisiuni neonorate de ambele părți. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *