Din oras

Thomas Ciulei, la Cluj: “Trebuie sa ne apucam urgent de restaurat filmele vechi, inainte sa le manance umezeala si sobolanii!”

Prezent la Cluj pentru o proiectie, dupa toate probabilitatile, unica in Romania, Regizorul Thomas Ciulei a lansat un semnal de alarma in privinta atitudinii delasatoare a autoritatilor cinematografiei romanesti in privinta restaurarii filmelor vechi. Din acest motiv a interzis recent difuzarea filmelor tatalui sau, marele Liviu Ciulei. In acelasi timp, a oprit si proiectiile propriilor filme, din cauza intarzierii nepermise a unor plati pentru productii pe care le-a realizat pentru TVR. 

Proiectia filmului 2+2 a avut loc sambata seara, in cadrul festivalului Comedy Cluj, cu sala cinematografului “Florin Piersic” plina. Comedia absurda ii are in prim plan pe doi artisti din statul Miranda care incearca sa treaca granita, dar sunt prinsi, si, ca sa nu fie impuscati, li se cere sa realizeze filme publicitare pentru acest stat. La final, Thomas Ciulei si o parte din echipa au urcat pe scena si au raspuns catorva intrebari din sala, insa regizorul nu a vrut sa detalieze motivele deciziei sale de a interzice filmele sale si ale lui Liviu Ciulei in Romania. 

Explicatiile insa au venit duminica, la conferinta de presa organizata la Casa TIFF. 

“Deocamdata, e singura proiectie, am decis sa retrag filmele mele si alte tatalul mei, din motive diferite. In legatura cu ale mele, vreau sa spun ca ultimele doua realizate pentru TVR, iar ei au intarziat foarte mult cu platile. Totusi, noi le-am terminat si, din cauza intazrierii predarilor, am fost suspendat sa particip la concursuri timp de doi ani. In Legea Cinematografiei se specifica faptul ca Televiziunea Romana are obligatia sa finanteze, iar ei nu s-au tinut de contracte. Noi am facut tot poibilul sa le finalizam si tot noi suntem penalizati. Nu mi se pare corect. Ar trebui sa sa incurajeze, sa ma dea ca exemplu. Eu sunt penalizat si mi se pare inadmisibil un asemenea comportament”, a precizat Ciulei. 

In ceea ce priveste interzicerea difuzarii tatalui sau, cineastul a precizat ca e vorba de lipsa de grija pentru starea in care se afla filmele sale. 

“Noi avem o situatie destul de grava cu patrimoniul national. Avem foarte multe filme care trebuie restaurate, insa asta nu se intampla. Sper ca discutia care s-a lansat in urma acestei interziceri a difuzarii filmului lui Liviu Ciulei sa duca la o discutie generala despre cum sau ce trebuie sa facem ca patrimoniul nostru sa nu se piarda. Asta inseamna ca trebuie sa ne apucam de urgenta de restaurat de filme. E adevarat, Padurea Spanzuratilor e intr-o stare mai buna decat un film ca Morometii, dar sunt foarte multe filme in stare deplorabila. Dar, daca doamna Mitran, directorul Centrului National al Cinematografiei (CNC) spune ca nu s-au depus cereri pentru restaurarea lor, ce pot sa spun decat sa atrag atentia ca ce se intampla cu toate filmele unde nu ami exista regizor, nu mai exista operator si nu se mai fac cereri? Alea raman sa le manance umezeala sau sobolanii? Nu inteleg! Ar trebui sa ne punem la punct si sa salvam ce este de salvat cat este timp!”, a atras atentia regizorul. 

Propunerea sa ar fi, asadar, adoptarea de urgenta a unor masuri care sa remedieze situatia. 

“Eu cred ca trebuie pus la punct un plan din partea Ministerului Culturii pentru restaurarea filmului Padurea Spanzuratilor, care s-a pierdut, 40 de minute din negativul original lipsesc, sunt numai in copie, si, din cauza asta, World Cinema Foundation (infiintata de Martin Scorsese, n. r.) a dorit sa il restaureze. Nu pot sa inteleg cum pozitia CNC-ului astazi e ca de fapt filmul acesta nu trebuie restaurat. Adica oamenii astia care au vebit sa restaureze Padurea sunt niste prosti si ar fi aruncat mii de euro intr-o chestie care nu trebuie facuta. Mi se pare absolut jenant o atitudine de acest film! Trebuie facut, asadar, un plan in legatura cu restaurarea acestui patrimoniu. In cealalta situatie, pe langa filmele mele, mai sunt zeci de filme ai carui producatori sunt pasibili de dat in judecata din cauza platilor intarziate. Cer o analiza detaliata la minister, nu la CNC, daca aceste structuri si-au facut treaba si obligarea la efectuarea ultimelor transe. Eu nu pot difuza 2 +2 pentru ca trebuie sa platesc drepturi de autor!”, a avertizat Thomas Ciulei. 

Intrebat la conferinta de presa despre specificul umorului romanesc, Thomas Ciulei a apreciat ca este unul ce tine de victimizare. 

“Cred ca romanul se simte mereu neputincios fata de ce ii pregateste soarta. Se spune mereu “asta e”, sau “asa a fost sa fie”, care dau de inteles ca poporului i se intampla niste lucruri asupra caruia nu poate avea nici o influenta, nu poate schimba nimic. Cred ca de aici se trage umorul tipic romanesc, care ar putea fi tipic si pentru alte tari din Estul Europei. Nu suntem obisnuiti sa ne luam soarta in maini. Asteptam americanii, vorba lui Pintilie: romanul nu face pariu cu istoria. Sper sa nu fie un castrat genetic poporul nostru, pentru ca, viitorul, in foarte mare masura, depinde de noi”, a spus acesta. 

S-a discutat si despre situatia artistilor in Romania, iar actorul Puiu Mircea Lascus a marturisit ca pentru participarea la filmului lui Thomas Ciulei a primit banii imediat dupa filmari, iar asta i se intampla prima data in viata, desi a jucat in 28 de filme. In public s-a aflat si traducatoarea Irina Margareta Nistor, care si-a exprimat admiratia fata de felul in care a fost filmat, lumini, culori, umbre, regie si interpretare. 

Coproductie romano-germana, 2+2 este primul film de lung metraj fictiune al lui Thomas Ciulei. Scenariul este scris de Thomas Ciulei impreuna cu Akos Gerstner si in colaborare cu Marius Weber. Tot Thomas Ciulei este cel care a compus si muzica filmului. Din distributia comediei fac parte actorii Marius Manole, Mihai Calota, Cornel Scripcaru, Gabriel Spahiu, Razvan Vasilescu si Sabrina Iaschevici.

“Dupa 25 de ani, cred ca ne putem permite o altfel de privire asupra trecutului, si tocmai aici intervine rolul comediei, sa-ti usureze, prin umor, reflectia asupra unui trecut pe cat de dureros, pe atat de absurd. Cred ca exista o generatie intreaga de tineri care doresc sa stie mai multe despre felul in care parintii lor au trait inainte de 1989. De aceea mi se pare un film care se adreseaza mai degraba publicului autohton decat celui strain. Apar in el sechelele noastre pe care poate numai noi le intelegem cu adevarat. Vreau sa cred ca acest film isi va gasi locul in felul in care ne raportam la propriul trecut si felul in care intelegem prezentul”, explica regizorul Thomas Ciulei. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *