Din oras

Strungarul care a adus in Cluj-Napoca masina folosita de formatia Beatles in primul turneu european

Intalnirea de toamna a iubitorilor si colectionarilor de masini de epoca s-a desfasurat in aceasta dimineata in Piata Unirii. Retro Parada Toamnei a adunat peste 25 de automobile si motociclete din Cluj-Napoca in ultima etapa din calendarul competintional 2015 al programului anual al Retromobil Club Romania. In cadrul evenimentului clujeanul Ver Istvan, strungar de meserie, dar pasionat de masini de colectie, a prezentat publicului prezent modelul de autoturism folosit de catre formatia Beatles in primul turneu european.

Clujenii s-au inghesuit cu mic cu mare pentru a admira masinile de epoca expuse in cadrul evenimentului  “Retro Parada Toamnei”, ultima manifestare de acest gen inainte ca vehiculele sa fie pregatite pentru “hibernare”. Pasionatii de masini de epoca au expus exemplare execeptionale, in perfecta stare de functionare, unul dintre cele mai curtate si fotografiate de catre cei prezenti in aceasta dimineata in Piata Unirii fiind un model de Austin Princess, folosit de formatia Beatles in primul turneul european.

“Acest eveniment reprezinta ultima etapa din calendarul competitional al Retromobil Club Romania si s-a desfasurat concomitent sambata in 26 de orase din tar. Noi am facut o exceptie fata de alte orase din motive de administratie, am facut azi parada masinior retro. Masinile incepand de maine vor intra in perioada de hibernare, de restaurare si de pregatire pentru anul urmator. Pana la aceasta ora, avem prezente peste 25 de masini, daca nu mai multe, insa asteptam sa mai vina deoarece si-au anutat participarea peste 40 de colectionari. Proprietarii acestora sunt iubitori de masini de epoca. E vorba de masini fabricate pana in anul 1985 cand devin eligibile ca vechicule istorice. Un vehicul poate fi considerat istoric daca are o vechime de cel putin 30 de ani de la anul de fabricatie. Avem in cadrul paradei masini fabricate incepand cu anul 1959 pana in 1985, inclusiv. Sunt colectionari care au si 5 masini. Nu ma intrebati cat costa, investitiile sunt confidentiale pasiunile si sentimentele nu au pret”, a afirmat Dan Sorin Popescu, reprezentantul retromobil Club Romania.

In cadrul evenimentului de azi, singurul model de Austin Princess existent in Romania, si unul dintre cele 70 din intreaga lume, a putut fi admirat de catre clujeni. Istvan Ver, detinatorul bijuteriei pe patru roti, a povestit celor interesati istoria pasiunii sale pentru automobilele de colectie. Acesta a afirmat ca si-a reconditionat de unu singur toate cele trei vehicule pe care le are, iar o parte din banii necesari pentru materialele folosite reuseste sa ii stranga din inchirierea masinilor la diferite evenimente.

Istvan Ver, la cei 47 de ani, este de meserie strungar si a lucrat la Carboochim pana la inchiderea sectiei in care isi desfasura activitatea. Si-a achizitionat primul autoturism din colectie in urma cu mai bine de 20 de ani. E vorba de un Volkswagen Van din 1983, pe care l-a utilizat in tinerete pentru deplasarile pe litoralul romanesc, unde era obligat sa stea in camping cate o luna pentru ca fiica acestuia, bonava de astm, trebuia sa urmeze un tratament cu aerosoli.  Ulterior, pasionat de masini si-a cumparat si un Rolls Royce iar cea mai recenta bijuterie din colectie este un Austin Princess  produs intr-un numar de doar 200 de bucati la nivel mondial.

„Prima masina e acel model de Volkswagen Van pe care il folosesc in deplasarile mele pe munte. Chiar aptamana viitoare urmeaza sa urc in Padis. Am cumparat-o in 1996 pentru ca mergeam la mare, unde fiica mea, care suferea de ast, efectua tratament cu aerosoli. Pentru ca tratamentul trebuia facut timp de o luna si pentru ca nu imi permiteam sa stau la hotel, mergeam in camping. Asa am decis sa cumpar Volkswagen-ul. Am reconditionat-o de la zero. E dotata cu, aragaz, chiuveta si bineteles cu paturi pentru dormit la etaj. In caz de nevoie, se pot extinde si jos inca doua locuri de dormit. La Rolls Royce singur i-am refacut tapiteria. A fost o adevarata aventura. Am uat o bucata de piele din tapiterie si am mers la fabrica de vopsele sa imi creeze acelasi tip de vopsea. Am cumparat masina cu 3.500 de euro dar recent insa a trebuit sa ii schimb cutia de distributie. Nu vorbesc de costuri pentru ca nici din ce incasez in 5 ani din inchiriatul masinilor nu pot sa imi acopar investitia „, a declarat Istvan Ver.

Despre singurul exemplar de Austin Princes existent in Romania, Istvan Ver a afirmat ca este masina sa de suflet. Pentru a-si procura cele necesare in reconditionarea autovehiculului o inchiriaza la nunti. Desi nu a dorit sa spuna cat consuma la suta de kilometri Istvan a lasat sa se inteleaga ca masina ajunge si la un consum de 40 de litri la suta. 

“Masina are in spate locuri cu scaune rabatabile iar cei de la Beatles puteau cu usurinta sa urce in autovechicul inainte de a fi asaltati de fani. Usile se deschid in doua directii diferite si creeaza un spatiu perfect, asemeni unui paravan, iar fanii nu reuseau sa ajunga la idolii lor. Din toate masinile mele, Austin-ul imi place cel mai mult. Personal am reconditionat masina deoarece nu mi-as fi permis una gata reconditionata. Desi are motorul mai mic decat Rolls Royce-ul aceasta consuma aproape dublu”,  a afirmat Istvan Ver.

In lume mai exista 70 de modele functionale de Austin Princess. Din cele 200 fabricate in perioda 1956-1968, patru apartin Casei Regae a Marii Britanii iar restul la colectionari, marea majoritate a acestora regasindu-se in Australia. Greutatea vehicului este de aproximativ 2 tone, iar constructia acestuia a fost executata exclusiv manual de catre Austin si filialla sa Plas Veden. Limuzina are un parava de sticla glisanta intre sofer si  pasagerii din spate. Modelul a avut succes ca o masina de top-executiv fiind achizitionata ce catre companii pentru diferite ceremonii dar si de catre firme de inchiriat limuzine.

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *