In vizor

Testarea sistemului bike-sharing incepe cu numai 20 de statii puse in functiune la Cluj-Napoca

Reteaua de bike-sharing din Cluj-Napoca intra, de maine, intr-un program de testare pilot. Cateva zeci de tineri voluntari s-au inscris in acest program. Timp de o luna, ei vor putea inchiria bicicletele europene, in baza unor carduri emise de Primaria Cluj-Napoca. Voluntarii vor putea sa reclame neajunsurile sistemului, pentru ca acestea sa fie remediate de societatea care se ocupa de mentenanta, Wind Technologies. Cu toate ca in Cluj-Napoca s-au construit 44 de statii de inchiriere, doar 20 sunt puse in functiune.

Proiectul european de bike-sharing a fost aprobat in 2011 si are o valoare totala de 17,6 milioane de lei, din care 13,4 suma nerambursabila. El prevede instalarea a 50 de statii self-service de biciclete, dintre care 44 in Cluj-Napoca si sase in Apahida si Floresti, si achizitionarea a 540 de biciclete.
Cu toate acestea, numai 20 de statii self-service sunt puse in functiune in cadrul programului-pilot. In fata voluntarilor, reprezentantii primariei clujene au aratat ca celelalte statii vor fi gata “pe parcurs”.

In aceasta perioada de testare, voluntarii vor avea la dispozitie si un call-center, unde vor putea face reclamatii.

Incepand cu joi dimineata, de la ora 07.00, statiile vor fi umplute cu biciclete, iar voluntarii le vor putea inchiria.
Acestia vor fi nevoiti sa se multumeasca cu 20 de statii de inchiriere, deoarece restul, pana la 44, nu sunt inca receptionate de primaria clujeana, de la firma constructoare. Functionale vor fi statiile situate in Piata Mihai Viteazu, in Piata 14 Iulie, pe strada Dragalina, strada Izlazului, Bulevardul 21 Decembrie (parcarea Sun), Piata Ion Agarbiceanu, Strada Observatorului (vizavi de Mol), strada Splaiul Independentei, strada Ion Ratiu, Piata Stefan cel Mare, Piata Abator, strada Fabricii (langa Kaufland), Bulevardul 21 Decembrie 1989, strada Vaida Voievod (langa Iulius Mall), Bulevardul Muncii, strada Cardinal Iuliu Hossu, strada Kogalniceanu (in fata Academiei Romane), strada Motilor (langa primarie) si strada Fabricii de Zahar.

Voluntarii inscrisi in program au avut mai multe nemultumiri in ceea ce priveste regulamentul de utilizare a serviciului de inchiriere. Potrivit acestui regulament, care se afla inca in dezbatere publica, o persoana nu poate inchiria decat o singura bicicleta, iar o data ce parcheaza bicicleta la stand, trebuie sa astepte 15 minute pentru a inchiria o alta.

De asemenea, tinerii au fost nemultumiti de sanctiunile impuse in acest regulament, ca de exemplu, daca bicicleta este deteriorata intr-un accident rutier care nu s-a produs din vina ta, esti obligat sa platesti o amenda de 600 de lei.

Un alt neajuns semnalat de voluntari este acela ca la acest sistem nu au acces turistii straini.

De asemenea, tinerii au fost nemultumiti de faptul ca serviciul este gratuit doar in prima ora.

“Am gandit ca acest sistem sa fie folosit ca mijloc alternativ de transport si nu pentru a folosi biciceta in scop de loisir. O bicicleta trebuie sa fie folosita de cat mai multe persoane si credem ca o ora ajunge pentru a te deplasa din orice parte a orasului. Lasi bicicleta, iti faci treaba, si pe urma iei o alta bicicleta, peste 15 minute”, a  explicat Ovidiu Campean, reprezentantul Primariei Cluj-Napoca.

In regulament sunt impuse mai multe tarife pentru folosirea bicicletelor. Astfel, daca folosesti doua ore o bicicleta, platesti 4 lei, daca o folosesti trei ore, platesti 12 lei. Tarifele cresc exponential, iar pentru 12 ore, ajungi sa platesti 80 de lei.  Aceste tarife nu vor fi aplicate, insa, in perioada de testare.

Reteaua de bike-sharing va fi intretinuta de firma din Brasov Wind Technologies, in urmatorii patru ani, castigand acest contract pentru suma de 7,2 milioane de lei. Contractul presupune gestionarea, repararea si intretinerea celor 540 de biciclete europene. Cat priveste bicicletele, acestea asteapta sa fie puse in functiune de mai bine de un an, perioada in care au “ruginit” in depozitele Regiei Autonome a Domeniului Public, din cauza decalarii termenului de finalizare a proiectului.

In aceasta perioada de testare, voluntarii vor aduce critici si in ceea ce priveste pistele de biciclete, care urmeaza sa fie receptionate de primaria clujeana. Deja, starea acestora este foarte proasta: sunt prost semnalizate sau trasate, pline de gropi, cu stalpisorii distrusi.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *