In vizor

Târg de Mărțișoare ca la Ploiești: după ce le-a tras Piața Unirii de sub picioare, acum Emil Boc îi și jignește pe meșteșugarii clujeni!

Asociația Meșteșugarilor Clujeni a organizat în ultimii 4 ani Târgul de Mărțișor din Piața Unirii. Târgul organizat până acum a fost unul de calitate, fiind axat pe sprijinirea meșteșugarilor autohtoni care expuneau doar mărțișoare hand-made și diverse alte produse originale, create chiar cu mâna lor. Totul a fost bine până anul acesta, când Primăriei i s-a urât de prea mult bine și a decis că e mai bine să fie rău. Adică, să aducă o firmă din Ploiești, Tactic Events, să organizeze Târgul din Piața Unirii, cu căsuțe de lemn în locul standurilor oferite până acum de Asociația Meșteșugarilor, căsuțe pentru care firma ploieșteană a perceput taxe exorbitante, Tactic Events fiind o societate comercială care, în ultimă instanță, ca orice SRL, urmărește să obțină profit și nu să sprijine meșteșugarii autohtoni, așa cum o făcea Asociația Meșteșugarilor. 

Meșteșugarii clujeni au fost siderați de această decizie, chiar de dinainte de a începe târgul, iar nemulțumirea lor a continuat și pe durata desfășurării evenimentului, culminând ieri cu o grevă japoneză. 

Ziar de Cluj a adresat, pe cale oficială, o serie de întrebări Primăriei Cluj-Napoca, încă de la jumătatea lunii trecute, pentru a afla de ce a luat municipalitatea această decizie care, în mod evident, este în defavoarea clujenilor, meșteșugari și cumpărători, și în favoarea unei firme ploieștene care nici acum nu știm cum și de ce a fost aleasă să intermedieze târgul de primăvară din Cluj.

Bineînțeles că nu am primit încă un răspuns, însă primarul Emil Boc, prezent astăzi într-o emisiune la un post de radio tovarăș și prieten, s-a burzuluit la meșteșugarii clujeni, pe care, după ce că i-a obligat la plata unor taxe exorbitante pentru a-și expune produsele în Piața Unirii, acum îi mai și jignește.

Târgul de Mărțișor, organizat de Asociația Meșteșugarilor Clujeni până acum, recunoscut drept unul dintre cele mai frumoase din țară, în prezent nu mai este pe placul primarului și nu mai corespunde standardelor înalte de calitate pe care Primăria le aplică în municipiu întotdeauna și mai ales atunci când vorbim despre infrastructură (vezi podul Traian, sediul Filarmonicii, devenit parcare provizorie, trotuarele sparte din Centru, pistele defectuoase de biciclete, parcometrele nefuncționale, sistemele de ticketing sau Cluj Bike, mai mult defecte decât funcționale, clădirile centrale care mulți ani la rând au căzut în capul trecătorilor, Canalul Morii din buricul târgului, mereu plin de mizerii, blocul-turn construit lângă Piața Mihai Viteazul, parțial fără autorizație, ulterior reautorizat, și exemplele pot continua, până la Târgul de Mărțișor de anul viitor!). Cu aceste standarde de înaltă calitate în minte, primarul nostru, Emil Boc, le-a dat o replică acidă meșteșugarilor care și-au permis cu nesimțire să emită pretenții de a organiza în regim propriu Târgul de Mărțișor, în defavoarea ploieștenilor cu care încă nu știm în ce relații se află Primăria – dar vom afla. 

Primarul Emil Boc, așadar, vădit iritat de meșteșugarii care îi tulbură apele deciziilor administrative, a declarat astăzi:

„Din nefericire, Primăria nu a făcut altceva decât să aplice standardele de calitate pentru centrul Clujului. Oricând Asociaţia Meşteşugarilor doreşte să facă lucruri de calitate în oraş sunt mai mult decât bineveniţi. Habar nu am cine e firma respectivă, a venit cu un principiu coerent, cu un model de căsuţe foarte civilizat. Am fost să cumpăr şi eu mărţişoare, căsuţele arată bine după părerea mea. Nu mai există în zona centrală standuri care să nu facă faţă faţă standardelor unui oraş cum e Clujul. Dacă Asociaţia Meşteşugarilor pune pe hârtie un concept, toată lumea e binevenită. Îi rog pe toţi: primează calitatea în centrul Clujului. Am ridicat pretenţiile de calitate şi standardele. Din moment ce piaţa e plină, eu cred că preţurile sunt acceptabile pentru toată lumea. Voi monitoriza sa văd cum va arăta pâna la sfârşit piaţa, este standardul de la care pornim, în sus, nu în jos.

Anii trecuţi, am avut plângeri de la poliţie că anumite standuri puneau în pericol siguranţa oamenilor. La vânt, de exemplu, unele scânduri erau luate pe sus, sau la viscol. Şi din perspectiva siguranţei publice nu mai pot fi amplasate standuri care nu corespund standardelor de siguranţă sau estetice. Oricine se asociază şi vine cu oferte de calitate este binevenit. A fost o singură ofertă depusă la Primărie. Noi nu am făcut nicio solicitare. Am ales pe locaţia respectivă cea mai bună ofertă, cea mai de calitate ofertă depusă. Pentru centrul Clujului acesta este singurul şi unicul element pe care îl avem în vedere: calitatea. E punctul zero al oraşului. Ne ducem într-o altă etapă a evoluţiei oraşului, acest oraş merge foarte repede, e foarte dinamic, ce a fost valabil anul trecut nu mai este valabil anul acesta. Pretenţiile oamenilor trec la un alt nivel. Oraşul acesta are şi o calitate a vieţii comparabilă cu alte oraşe din Europa. Clujul e ca un cal nărăvaş, trebuie să-l ţii de căpăstru, să-l struneşti, pretenţiile oamenilor sunt în creştere”, a conchis primarul, citat de Monitorul de Cluj.

Dacă Emil Boc nu are habar cine e firma respectivă, îi spunem noi. Firma Tactic Events & Marketing SRL, care are ca domeniu de activitate „activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor”, a avut în anul 2015 o cifră de afaceri de 213 644 lei, un profit net de -28 563 lei, datorii de 42 039 lei și capital propriu de -28 366 lei. În 2015 această firmă avea 3 angajați. Din datele financiare, așadar, rezultă că această firmă lucrează în pierdere, nefiind astfel de mirare asocierea cu Primăria Cluj-Napoca, pentru care a devenit deja o tradiție încheierea de contracte cu astfel de firme.

Piața e plină, într-adevăr, așa cum a afirmat primarul, însă asta se datorează faptului că, față de anii trecuți, când aici se comercializau doar produse meșteșugărești autentice, acum au venit și comercianții de chinezării care își permit să plătească taxele impuse de Tactic Events. Problema se pune dacă ne dorim doar să umplem piața sau dacă vrem să îi încurajăm pe meșteșugarii autohtoni, unii dintre ei studenți, care nu își permit taxele de participare exorbitante percepute de firma ploieșteană pentru căsuțele foarte potrivite pentru târgul de Crăciun, când acestea îi protejează pe expozanți de ger, dar foarte nepotrivite pentru un târg de Mărțișor primăvăratic, când temperaturile nu mai sunt o problemă și când mărțișoarele sunt mai vizibile pe standuri decât în căsuțe.

Referitor la singura ofertă depusă la Primărie, primarul din nou se contrazice cu reprezentanții meșteșugarilor. În data de 13 februarie, Viorica Ciobanu, reprezentanta Asociației Meșteșugarilor Clujeni, a explicat pentru Ziar de Cluj:

„Nu mi s-a cerut opinia, eu când am fost la discuții cu Primăria pentru Târgul de Mărțișor mi s-a spus că da, că să vedem, că așa mai departe și pe urmă am aflat ce se va întâmpla și am sunat și mi-au zis: «Da, face domnul Berariu, că dorim altceva!» Eu nu știu, nu pricep de ce, și noi puteam să facem un târg în căsuțe, și noi puteam să facem 3 zile de spectacol, nu știu dacă Primăria nu a cunoscut posibilitățile noastre, dar ne știa! Nu știu ce s-a întâmplat!

Noi am organizat fără intermediari și de 4 ani de fiecare dată ni s-a aprobat de la Primărie. De 4 ani în standurile acelea organizăm și în acele standuri nu au stat doar membrii asociației. În acele standuri au stat toți cei care au făcut mărțișoare lucrate manual. Eu vreau neapărat, comercianții sunt comercianți, își aduc, își cumpără din Dragonul Roșu, este problema lor de unde cumpără, e o chestie care pe mine nu mă interesează, dar în Piața Unirii am vrut să fie în standuri doar mărțișoare lucrate manual. Și am reușit! 

Eu aș fi fost de acord (să organizăm evenimentul acesta mai amplu – n.r.) însă am înțeles, nu știu, că probabil că ei au discutat această problemă și acest proiect poate că în decembrie, înaintea noastră.”

Așadar, nici vorbă de un concurs sau de o selecție de oferte (cum reiese din declarațiile primarului), în urma cărora cea mai bună ofertă să fi câștigat! Din declarațiile Vioricăi Ciobanu înțelegem că ar fi fost de fapt vorba despre primul venit, primul servit! Servit pe șest, fără cunoștința celorlalți posibili ofertanți. 

Îi sugerăm domnului primar să fie atent în privința declarațiilor pe care le face la posturile de radio prietene pentru că, chiar dacă acolo nu îi sunt demontate afirmațiile, nu suntem cu toții atât de naivi pe cât domnia sa ne crede. Și îl rugăm să ne răspundă și nouă punctual la întrebările primite pe mailul oficial al Primăriei Cluj-Napoca, pentru a-i putea informa corect pe clujeni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *