Politica

Superdigitalizarea României: Clujeanul Sabin Ioan Sărmaș a primit misiune de la Orban să mute e-guvernarea pe un „norişor”

De 20 de ani instituţiile guvernamentale „se digitalizează” pe dischetă. Dar, de miercuri seara, Guvernul Orban a pus piciorul în prag şi a adoptat o ordonanță de urgență privind realizarea „Cloud-ului Guvernamental”, un super-sistem informatic în care toate instituțiile publice își vor muta sistemele informatice, pentru un schimb de date mai ușor în sectorul public.

Pentru realizarea Cloud-ului guvernamental a fost desemnată Autoritatea pentru Digitalizarea României, o agenție guvernamentală înființată în guvernarea PNL și subordonată premierului Ludovic Orban.

Autoritatea pentru Digitalizarea României este o instituție nou înființată de guvernul PNL cu scopul de a prelua de la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor  a Comitetului Tehnico-Economic pentru Societatea Informaţională, o instituție care avizează proiectele IT guvernamentale cu o valoare de peste 500.000 de euro. Prin urmare, marile licitații IT lansate de guvern, ministere și agenții guvernamentale sunt verificate și aprobate de această instituție aflată în subordinea premierului Ludovic Orban. Autoritatea pentru Digitalizarea României a preluat și două structuri esențiale pentru implementarea proiectelor cu fonduri europene – Organismul intermediar pentru promovarea societății informaționale și Unitatea de Implementare Proiecte – POAT (Programul Operaţional Asistenţă Tehnică). De asemenea, CERT-RO, instituția care gestionează incidentele de securitate cibernetică, a trecut de la Ministerul Comunicaţiilor în coordonarea premierului Orban.

Practic, o bună parte a securităţii cibernetice a României este la dispoziţia premierului Ludovic Orban.

Șeful ADR este Sabin Ioan Sărmaș (35 de ani), fost consilier local PNL în Cluj-Napoca. Absolvent al UTCN, IT-ist de profesie, Sărmaș a reușit să pună pe picioare o firmă de servicii de software development (Cicada Technologies).

„Bunicul meu e văr cu Vasile Dîncu”, a spus el pentru PressOne.

Structura informatică pentru Cloud-ul guvernamental va fi realizată de STS.

Principalele prevederi ale OUG:

  • Prezenta ordonanță de urgență stabilește cadrul general pentru realizarea și administrarea la nivel național a unei infrastructuri de tip cloud, denumită „Cloud Guvernamental”, constând într-un ansamblu de resurse și servicii de tehnologia informației,  comunicații și securitate cibernetică, utilizat în comun de autoritățile și instituțiile publice din România, precum și de către structurile aflate în coordonarea și subordonarea acestora.
  • Autoritatea pentru Digitalizarea României, denumită în continuare ADR, în calitate de administrator al Cloud-ului Guvernamental, coordonează acțiunile necesare realizării, operării și funcționării acestuia.
  • Infrastructura de bază a Cloud-ului Guvernamental este asigurată de Serviciul de Telecomunicații Speciale.
  • Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sistemele informatice, achiziționate de către autoritățile și instituțiile publice vor fi dezvoltate astfel încât să fie pregătite pentru migrare în Cloud-ul Guvernamental.
  • Prezenta ordonanță de urgență nu se aplică sistemelor informatice ale autorităților publice din domeniul apărării și securității naționale, și nici celor ale autorităților publice prevăzute în Constituție în Titlul III, Capitolele I, II și VI.
  • Migrare în cloud a soluțiilor informatice înseamnă transferul soluției informatice de pe mediul de funcționare actual pe infrastructura pusă la dispoziție de un serviciu de cloud, fără a aduce modificări ale funcționalităților existente.
  • Autoritățile și instituțiile publice au obligația migrării și integrării sistemelor informatice în sistemul de Cloud Guvernamental, în termen de 2 ani de la data primirii notificării 5 transmise în acest sens de către Autoritatea pentru Digitalizarea României

În prezent, sistemele informatice utilizate de către instituțiile și autoritățile publice se caracterizează prin:

– existența unor sisteme diferite care rezolvă aceleași tipuri de probleme, uneori cu rezultate diferite;

– existența unor sisteme care nu sunt integrate, ceea ce presupune reintroducerea informației, uneori manual;

– faptul că administrarea fiecărui sistem se face la sursă, implicând costuri mari;

– reguli de acces și securitate neunitare care dau posibilitatea accesului neautorizat;

– existența a multiple sisteme informatice care nu mai beneficiază de suport tehnic oferit de producători, care utilizează tehnologii vechi și pentru care nu mai pot fi achiziționate componente hardware, ceea ce conduce la posibilitatea iminentă de apariție a unor disfuncționalități tehnice majore ale unor sisteme critice de comunicații și tehnologia informației, situație care ar afecta furnizarea de servicii esențiale către cetățeni și mediul de afaceri, inclusiv actul de guvernare și capacitatea de intervenție a statului în situații de urgență

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *