Din oras

Strada Andrei Șaguna de pe Canalul Morii, un spațiu din centrul Clujului în delăsare

La o distanță de zece ani de la modernizarea și pietonalizarea străzii Andrei Șaguna, spațiul a intrat în delăsare, asemenea întregii zone a Pieței Mihai Viteazu, cu străduțele folosite pentru comerț ambulant. Deși a reprezentat un model pentru modernizarea străzii Mihail Kogălniceanu, strada de pe Canalul Morii nu a beneficiat de o politică coerentă de punere în valoare, astfel încât deși spațiul din imediata apropiere – strada Tipografiei, este parte a unui proces de prefacere, perimetrul Canalului Morii nu pare să mai trezească interesul autorităților locale nici măcar pentru o întreținere corespunzătoare. Situată în buricul târgului, strada Andrei Șaguna ilustrează o imagine perfectă a periferiei: piatra cubică este spartă, iar mizeria și gunoaiele au pus stăpânire până și pe băncuțele cu jardiniere. 

Strada-model, devenită „ansamblu pietonal” este trecută cu vederea deopotrivă atât de polițienii locali, cât și de firmele de salubritate. 

În primăvara anului 2011, Primăria Cluj-Napoca inaugura noul Ansamblu Pietonal de pe strada Andrei Șaguna (Canalul Morii). 

Zona a fost „reabilitată ca strada pietonala, cu scopul de a reda zonei potentialul turistic si de agrement pe care il merita”, notau reprezentanții administrației locale în mai 2011. 

Zona aferenta parcarilor a fost amenajata in scop pietonal, prin pavare cu piatra cubica, circulatia auto fiind limitata numai pentru riverani.

În plus, au fost executate lucrări de amenajare a mobilierului urban – un număr de 16 bancute cu jardinière. 

Singura băncuță cu jardinieră 

În rest, jardinierele au înlocuit coșurile de gunoi

Pe străduța situată pe Canalul Morii urma să se amenajeze 9 terase, pentru care au fost lansate câteva licitații ce nu au trezit interes, astfel încât proiectul nu a mai fost dus la bun sfârșit. 

Nemulțumirile și sesizările privind proasta execuție a lucrărilor au curs chiar după inaugurare, deși încă din 2011 Primăria Cluj-Napoca anunța că pietonalizărea străzilor cu încărcătură istorică, precum strada Mihail Kogălniceanu, vor avea un model în ansamblul pietonal Andrei Șaguna. 

Lucrările de pietonalizare au durat din primăvara anului 2010 până în mai 2011, fiind proiectate în urma unei licitații de SC Bogart SRL pentru un contract de 34.400 lei. Valoarea totală a lucrărilor a fost estimată la 1.6 milioane lei, fiind realizată de SC Concefa SA. 

Strada Andrei Șaguna a fost transformată în zonă pietonală în cadrul unui proiect de reabilitare a Canalului Morii, inceput in 2010. Potrivit proiectului initial, pe marginea Canalului trebuiau plantati copaci si amenajate terase.

Strada Andrei Șaguna face legătura între Strada Regele Ferdinand, recent modernizată, și Piața Mihai Viteazu. 

În continuare, în zonă continuă lucrările la modernizarea străzii Tipografiei, parte a unui proiect din fonduri europene de modernizare a străzilor din centrul orașului, precum str Sextil Pușcariu, Emil Zola, scuar CEC Bank. 

Situată în imediata apropiere a străzii Regele Ferdinand, strada Andrei Șaguna de pe Canalul Morii a fost data uitării de autoritățile locale, asemenea celorlalte străduțe (Cuza Vodă, I.P. Voitești, Argeș) transformate într-un autentic bazar. 

CITEȘTE ȘI: ÎNAINTE și ACUM Stradă din centrul Clujului european, încremenită în timp sub administrația liberală FOTO

În vreme ce primarul Emil Boc anunța de curând procedura de licitație pentru pietonalizarea zonei istorice (strada Mihail Kogălniceanu și străzile adiacente), un proiect de 10 milioane de euro din fonduri europene, prima stradă pietonalizată și modernizată cu aproape zece ani în urmă, str Andrei Șaguna, va necesita cât de curând noi lucrări de întreținere în condițiile în care reabilitarea Canalul Morii continuă să reprezinte un proiect ratat. 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *