Analiza

Starea si calitatea invatamantului primar si prescolar clujean. Profesorii tineri sunt slab pregatiti si fara motivare

Raportul de evaluare privind starea invatamantului preuniversitar clujean realizat de catre Inspectoratului Scolar Judetean Cluj pe parcursul anului scolar 2014-2015 a adus in atentia opiniei publice o serie de probleme cu care se confrunta dascalii clujeni la clase. Din perspectiva unui invatamant de calitate nu se poate vorbi decat, daca principalele cauze ce au dus la degradarea in timp a actului didactic ar putea fi imbunatatit prin solutionarea problemelor intalnite si, nu in ultimul rand, acapararea unui numar cat mai mare de profesori si educatori din randul proaspatilor absolventi. Din nefericire, o analiza atenta asupra nivelului imbatranit al cadrelor didactice nu face altceva decat sa demonstreze inca o data ca in Romania pentru a fi profesor de calitate trebuie sa ai, dincolo de orice motivare financiara, vocatie pentru aceasta meserie.

Cand vine vorba despre diagnoza procesului educational, privit din perspectiva disciplinelor in urma inspectiilor la clase realizate pe parcursul anului scolar 2014-2015 se constata ca nu exista nicio disciplina educationala predata elevilor la care sa nu fie intalnite probleme.

Din perspectiva resurselor umane, in cazul invatamantului prescolar, la nivelul judetului Cluj, au fost angajate un numar de 1119 cadre didactice din care doar 905 titulare pe post. In urma inspectiilor reprezentantilor ISJ s-a constatat ca exista mai multe aspecte care ar putea fi imbunatatite la nivelul procesului educational din gradinitele de stat. Astfel, unul dintre aspectele care ar trebui imbunatatit este ca planificarea proiectelor tematice sa fie facute in functie de interesele si nevoile de dezvoltare ale copiilor. Principalele cauze intalnite care au facut ca de multe ori procesul educational la nivelul gradinitelor de stat sa aiba de suferit sunt insuficienta pregatire de specialitate la unele educatoare, absenta practicii pedagogice reale in formarea initiala a acestora si  existenta pe piata a unor publicatii model care nu respecta specificatiile curriculumului. Amenintarile cu care se confrunta sistemul de invatamant presoclar la nivelul judetului Cluj au fost identificate ca fiind parasirea gradinitelor de stat de catre cadre didactice bine pregatite, posibilitati reduse de motivare a acestora si nu in ultimul rand refuzul unor parinti de a accepta problemele de comportament identificate la copilul lor in mediul din gradinita.

Numarul cadrelor didactice care au tinut ore la nivelul invatamantului primar, pe cele trei linii de predare, au fost,  la romana 1201, maghiara 223 iar la germana 16. Principala cauza ce afecteaza calitatea demersului didactic in cadrul invatamantului primar la nivelul judetului Cluj este lipsa formarii de specialitate a cadrelor didactice necalificate precum si lipsa de experienta a multor invatatori.

Cat priveste calitatea actului de predare la limba si literatura romana in mediul rural materialul didactic utilizat este invechit si in mare parte deteriorat, iar in unele scoli, mai ales din mediul rural, elevii nu participa la orele de pregatire suplimentara si manifesta dezinteres fata de procesul de invatare. Principalele cauze identificate de catre reprezentantii ISJ in urma inspectiilor efectuate la clase sunt lejeritatea profesorilor in evaluarea portofoliilor si dezinteresul parintilor in privinta educatiei propriilor copii. Inexistenta unei salarizari decente a profesorilor si presiunea sociala, respectiv mediatica pusa asupra acestora, care duce nu numai la compromiterea statutului si a demnitatii cadrelor didactice, ci si la pierderea motivatiei minimale a acestora sunt in opinai insepctorilor ISJ principalele amenintari la adresa invatamantului scolar primar. Un alt aspect negativ intalnit la o buna parte a claselor primare este dezinteresul tot mai ridicat al elevilor fata de lectura suplimentara.

In cadrul liniilor de predare in limba maghiara la nivelul judetului s-a constatat  de catre reprezentantii ISJ dezinteresul elevilor cu privire la importanta deschiderii culturale si a dimensiunii identitare pentru formarea propriei personalitati precum  si scaderea efectivelor de elevi, din cauza scaderii natalitatii si prin urmare din cauza scolarizarii elevilor de etnie maghiara in clase cu predare de limba romana. Puctele slabe ale procesului educational in limba maghiara intalnite la nivelul judetului  sunt lipsa de interes a unor cadre fata de propria formare metodica, evaluarea elevilor in multe cazuri consta numai in verificarea cunostintelor cauzate de pregatirea profesionala slaba a profesorilor debutanti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *