Focus

Solaris va livra autobuze Clujului. Ce e DIFERIT că firma SOLARIS devine noua firmă ”de casă” a Primăriei?

Singura ofertă depusă la licitația lansată de Primăria Cluj-Napoca pentru achiziția unui număr de 50 de troleibuze a fost depusă de firma Solaris. Valoarea totală a contractului este de cca 123 de milioane de lei. Dacă inițial, firma Solaris contesta licitațiile municipalității clujene, în timp, aceasta a devenit ”singura” firmă care furnizează autobuze Companiei de Transport Public al lui Liviu Neag. Bineînțeles, în discursul oficial, confortul clujenilor este pe primul loc. De fapt, implicațiile par a fi altele, dincolo de orice preocupare pentru calitate și grija pentru ecologie. 

Dacă facem o reevaluare a modului în care Primăria Cluj-Napoca a fost interesată de transportul public din oraș, atunci putem constata un adevărat hățiș birocratic, marcat de contestații și caiete de sarcini făcute pe genunchi.

CITEȘTE ȘINon-știrea despre autobuzele electrice ale lui Pristanda. Adevărata știre este că licitația a fost ridicolă, cerințele tehnice din caietul de sarcini la fel de ridicole, iar procurorii se prefac că muncesc

Prinși la mijloc în acest joc al municipalității cu firmele contestatare, nu au fost decât contribuabilii clujeni. Iar profesionalismul administrației locale relevă faptul că, în final, Primăria nu a știut decât să lucreze cu o singură firmă, pe care au transformat-o în firma ”de casă”. 

Firmele cu care municipalitatea a colaborat într-un fel sau altul pentru transportul în comun, sunt: Isuzu, Solaris, Iveco, Mercedes și BMC. 

CITEȘTE ȘIRăzboi pe milioanele CTP. Licitația organizată de CTP pentru achiziția a 50 de autobuze este contestată

În 2013 – Emil Boc anunța, în premieră pentru România, autobuze electrice pe străzile din Cluj.

În 2017 –  după încă patru ani, Emil Boc făcea un alt anunț, privind cumpărarea a 30 de autobuze electrice. Este vorba despre cele 11 autobuze care trebuiau să fie livrate în martie 2018, dar au ajuns la Cluj prin luna mai. Încă 19 autobuze urmează să fie livrate.

În vara anului trecut, Conducerea CTP stabilea că Mercedes este câștigătoarea unei licitații, prin care trebuia să livreze 5o de autobuze scurte.

Conducerea CTP a stabilit că Mercedes este câștigătoarea licitației, dar producătorii de autobuze Isuzu, Solaris şi BMC s-au adresat Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor, acuzând Compania de Transport Public că a organizat licitația de pe o zi pe alta. În finala licitației au intrat Mercedes şi Solaris, însă, în etapa a doua a evaluării ofertei, s-a constatat că polonezii de la Solaris nu au respectat cerințele din caietul de sarcini, compania fiind, de asemenea, descalificată. 

Solaris a primit (anul trecut) comanda pentru autobuzele electrice la fix o săptămână după ce a contestat comanda pentru Bocobuzele tip Mercedes.

Contestațiile par a fi devenit instrumente de presiune prin care municipalitatea, marcată de lipsă de profesionalism, ajunge să colaboreze cu o singură firmă. 

A urmat o altă licitație, pentru 60 de autobuze nearticulate, care este „urmaşa” uneia pentru 50 de bucăți, a cărui rezultat a fost anulat de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor și, ulterior, de instanţă. Compania Mercedes a fost declarată câştigătoare a atribuirii din luna mai 2017, iar la procedura de licitare și au mai participat Solaris şi BMC. Dar alte societăţi s-au plâns că nici nu au apucat să depună oferte, motiv pentru care a fost contestat caietul de sarcini.

Prin urmare, Caietul de Sarcini. Adeseori, cerințele care au figurat în caietele de sarcini întocmite de primărie au fost foarte stricte sau, mai exact, de înaltă performanță. Aceste criterii, prevăzute în Caietul de Sarcini (care în câteva rânduri a ajuns și pe masa Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor) au reprezentat fundamentul excluderii unor firme din joc (precum Isuzu, BMC) și atribuirii contractelor altor firme. Dintr-un alt punct de vedere însă, cerințele ”stricte” (pentru unii) din Caietul de Sarcini s-au dovedit a fi taman bune pentru câte o firmă declarată câștigătoare a licitației, dat fiind faptul că a fost singura firmă care a participat la licitație, în acest caz, Solaris.

Până la urmă, pentru municipalitatea clujeană, realizarea unui Caiet de Sarcini în vederea unei licitații, seamănă izbitor cu scoaterea unui post la concurs. Și acolo, figurează criterii stricte și precise, care îi exclud în mod automat pe unii cetățeni și îi avantajează pe alții. Și cu acest Caiet de Sarcini, se întâmplă cam același lucru.

Bineînțeles, există și alte asemenea criterii asupra cărora vom reveni. 

Deocamdată, un exemplu în acest sens este cazul celor 30 de autobuze electrice (11 dintre care circulă deja pe străzi), care au fost furnizate, după îndelungi amânări, tot de firma Solaris. Atunci, conform celor de la floteauto.ro, cerințele însumate în Caietul de Sarcini au fost de ordinul ”ridicolului”:

”Dacă la licitațiile precedente au refuzat orice fel de clarificări care ar fi acoperit greșelile din caietul de sarcini, acum au început cu precizări de ordinul ridicolului, cerând, spre exemplu, “acumulatori de ultimă generație cu litiu”.

Asta în condițiile în care există și alte soluții mai eficiente și, oricum, tehnologia acumulatorilor a mai evoluat de la elemenții Li-Ion. Bine, cel puțin, că n-au cerut acumulatori cu plumb.

În solicitările de clarificare depuse de alte companii importatoare de autobuze electrice, autoritatea contractantă a dat răspunsuri destul de clare prin care se precizează că nu vor accepta cam nimic.

În mod ironic refuză și soluții mai avansate decât cele solicitate. Teoretic, acelea vor trebui acceptate. Dar, întru-cât la ora actuală este greu de precizat care dintre tehnologii este mai avansată (este vorba despre construcția acumulatorilor), nu acceptă alte soluții.

Cerințele pentru stațiile de încărcare sunt ridicole, solicitându-se tensiune de încărcare de 400 de volți în condițiile în care standardele internaționale sunt la 380 de volți”.

Astfel, aceste date, oferite de floteauto.ro, ne permit să formulăm o concluzie parțială: este doar a treia licitație câștigată de polonezii de la Solaris. La ce tocmeli de sarcini face municipalitatea, în continuare, cel mai probabil, clujenii vor călători în mijloace de transport marca Solaris, în exclusivitate. Iar aici, preocuparea pentru ecologie este, după cum vă puteți da seama, ultimul criteriu.

Conform economica.net, Solaris Bus & Coach a depus până la termenul limită de 9 iulie singura ofertă la licitația pentru achiziţia 50 de troleibuze noi de 18 metri, lansată în luna mai de Primăria Cluj-Napoca, conform datelor din noul Sistem Electronic de Achiziţii Pubice (SICAP).

În prezent oferta se află în evaluare, etapă programată pentru finalizare până la 31 decembrie 2018.
Cele 50 de troleibuze urmează să fie achiziţionate în baza unui acord cadru pe o perioadă de 48 de luni. Valoarea totală a acordului este de 123 milioane lei, fără TVA, fondurile fiind asigurate prin Programul Operational Regional – POR și buget local.

Conform caietului de sarcini, troleibuzele vor fi de tip articulat, noi, cu planșeu jos (podea coborâtă) şi facilități pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă.

Municipiul Cluj-Napoca mai lansase pe 15 februarie o licitaţie pentru achiziţia a 50 de troleibuze, acordul cadrul având atunci o valoare estimată de 97 de milioane de lei (21 milioane de euro) şi o durată de 48 de luni. Pe 30 martie, licitaţia a fost însă anulată. Motivul? „La data limită de depunere ofertă nu exista nici un ofertant înscris care a depus ofertă de preţ”, se explică în anunţul publicat în SEAP.

Producătorul polonez Solaris a mai livrat recent la Cluj şi primele autobuzele electrice din România. 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *