Vocea ta

Șmecherii à la Cluj pentru plata parcărilor. Deși a mărit tarifele și a restricționat accesul în parcările din centrul Clujului, Primăria lui Boc incasează de trei ori prețul abonamentelor din zona centrală

Locurile de parcare din centrul orașului – Zona I și Zona II – reprezintă o sursă inepuizabilă de fonduri pentru Primăria Cluj-Napoca. „Fondurile” vin direct din buzunarele clujenilor, din amenzile care sunt înregistrate cu zecile pentru parcarea ”neregulamentară” a autovehiculelor în centrul orașului. Culmea este că devin buni de plată cei care sunt posesori de abonamente. Cum și-a perfecționat municipalitatea clujeană modul de colectare a amenzilor puteți afla din textul de mai jos. 

De altfel, devine evident un aspect însemnat al relației autoritate-cetățean: regulile, interdicțiile și alte aspecte care se referă la parcarea autoturismelor în centrul orașului sunt făcute, de bună seamă, în favoarea autorității. Aceasta din urmă își ia toate măsurile necesare, prin câte o excepție introdusă pe nevăzute în contractul de încheiere a abonamentului de parcare ori în hotărârile de Consiliu local, pentru a transforma cetățeanul clujean într-un rău-platnic.

Nu s-a făcut mare tam-tam pe Hotărârea nr. 650/28.11.2016 privind ”eliminarea abonamentelor de pe străzile aferente Zonei tarifare I”, cu excepția unei declarații făcute de domnul primar prin care acțiunea restrictivă a fost întoarsă în favorea imaginii publice a edilului interesat, vezi Doamne, aceasta vizează nivelul poluării din zona centrală a orașului. Dar să revenim la ”ingineria” pusă la cale de responsabilii de la Comisia Municipală de Sistematizare a Circulației.

După ce au eliminat abonamentele persoanelor fizice și juridice care permiteau deținătorilor să parcheze fără grijă în zona tarifară I – chit că aceștia făceau ture nesfârșite în căutarea unui loc liber în zona centrală extrem de aglomerată – în prezent, aceștia, pe lângă tariful abonamentului de 50 lei/lună, trebuie să achite, ca orice alt cetățean, tariful orar al zonei corespunzător intervalului orar dorit. 

Deși pare ilogic în acest context ca un șofer clujean să mai dorească, în asemenea condiții, încheierea unui abonament lunar, paradoxal, totuși, tocmai de pe acești nefericiți care-și caută de treabă cu autovehiculele prin centrul Clujului, primăria încasează… triplu. 

Și cum anume: au specificat în contractul de abonament lunar al clienților la punctul 4, cu un simplu bold-italic excepția de la regulă, iar pe vinieta de lipit în parbriz, asemenea.

Le-a zis? Le-a zis! 

Însă ce să vezi: angajatele primăriei, care încheie aceste abonamente lunare, nu scot nici o vorbuliță despre modificarea de la punctul 4 din contract. 

În zona ghișeelor, unde se încheie aceste abonamente, nici o atenționare vizuală. 

În oraș, panourile zonelor de parcare desemneaza fără nici o culoare sau avertisment vizual restricția pomenită (fără să mai menționăm că ”zona …” se pierde în contextul anost al întregului panou, iar din mersul mașinii doar cunoscătorii au idee dacă urmează să aleagă parcările ”de lux” sau altă parcare ”normală”). 

Astfel, capcana este pregătită, iar neavizații pică pe capete. 

La serviciul amenzi parcare al primăriei clujene este coadă. Fraierii care și-au cumpărat abonamentul lunar cu 50 lei tocmai pentru a fi în legalitate, se trezesc stupefiați cu amendă 200…400 lei pentru parcare fără plata… parcării cu cupon răzuibil sau prin sms. 

După ce se dumiresc ce țeapă au primit, se ”bucură” să afle că vor putea plăti… ”jumătate din amenda minimă”, deci 100 lei. 

Din mărturiile unora dintre agenții angajați ai primăriei, fraierii nu sunt puțini: afacerea merge ca pe roate, de unde un șofer plătea 50 lei/lună, acum dintr-un foc plătește triplu. 

”Vă spun sincer, și nouă ne este jenă. Am recunoscut și noi, agenții, că nu există informare serioasă din partea primăriei și că nu e corect față de șoferi, dar ne-au închis gura – cine are de comentat, i-a pus să dea cu subsemnatu’. Unii au dat, dar ne e teamă de consecințe; până la urmă e locul nostru de muncă”, a mărturisit unul dintre agenți în mod anonim. 

Aviz amatorilor: dacă țineți în mână vreun document pe care urmează să-l semnați și poartă antetul primăriei, cereți încă o opinie, dacă nu unor specialiști, măcar celor care stau la coadă la ghișeele de plată a amenzilor – oamenii, deși sunt supărați, tocmai își achită taxele aferente ”cursurilor de perfecționare” și vă vor da gratuit cele mai bune sfaturi”, notează Valentin Marincescu.

Când cetățeanul este bun de plată sau cum îi caută la buzunare pe conducătorii auto Primăria ”europeană” a Clujului

Amenzile au fost și râmân una dintre cele mai substanțiale forme de venit ale autorităților locale: amenda este plătită de contribuabilul clujean fie pe transportul public în comun, fie pentru că se face ”vinovat” de parcarea neregulamentară în centrul orașului-comoară, chit că are abonament valabil pentru Zona 1 sau Zona 2. 

Supranumele de Orașul-Comoară capătă în acest context un cu totul alt sens: înțelesul se referă la faptul că cetățeanul care vrea să-și parcheze mașina în centru, va trebui să mai scoată niscaiva parale din buzunar. 

Acum, abonamentul nu este suficient: trebuie să plătești și o taxă suplimentară, adică tariful orar aferent zonei corespunzătoare de parcare. 

Deși în discursul oficial al primăriei sunt invocate frecvent motive și argumente cu caracter ”european” (”standardele înalte specifice Clujului” – se referă doar la costuri mai mari. Atât), metoda aplicată de autorități este pur și simplu una milițienească.

Cu alte cuvinte, municipalitatea clujeană își ia măsurile de precauție în acest sens și menționează câteva schimbări în HCL ori în contractul abonamentului de parcare.

Conducătorul auto nu este înștiințat însă corespunzător cu privire la aceste modificări și anume că ești bun de plată chiar dacă deții și un abonament de parcare pentru Zona 1.

click foto pentru imagine completă

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *