In vizor

Și nici n-a trecut săptămâna de când Emil Boc se lăuda cu câte firme sunt interesate de tronsoanele doi și trei ale Centurii metropolitane, că licitațiile pentru acestea s-au anulat. Așteptăm, cu interes, metroul

Primarul Emil Boc și anunțurile sale triumfaliste ne amintesc de bancul în care Ion îi șizce lui Gheorghe că și-a luat două nutrii. ”Nutrii?” – întreabă Gheorghe. ”Nu, bă, doo” – îi răspunde, vexat, Ion.

Acum o săptămână, pe 5 mai, Emil Boc anunța triumfalist că: ”OSĂ se scoată la licitație, în mai, încă două tronsoane din centura metropolitană”. Asta se întâmpla la una dintre emisiunile sale de chitanțier, unde este lăsat să zică ce vrea să zică, fără să fie deranjat cu întrebări incomode (hai, Măiestrică, la NCN Cluj, dacă te țin curelele, să discutăm pe șleau ce este de discutat, dar nu te țin).

Zicea Emil Boc (și nu era nimeni să-l tragă de mânecuță), despre cum în luna mai vor fi fiind scoase la licitație încă două tronsoane de centură metropolitană din cele cinci, amânarea operațiunii făcânu-se, chipurile, ”la cererea firmelor interesate (nu a celor care nu-au reușit să facă la timp și coerent caetul de sarcini, ca și până acum). Boc ne trăncănea despre ”tronsoanele doi și trei”.

Dar, ce să vezi? Licitațiile nu se amânau, ci se anulau

Licitațiile pentru tronsoanele 2 și 3 ale Centurii Metropolitane, două contracte evaluate la peste 2,1 miliarde, respectiv peste 1,3 miliarde de lei au fost anulate, în 12 mai, termenul limită pentru depunerea ofertelor. Motivul? De ”interesate” ce au fost, NICI O FIRMĂ NU A DEPUS VREO OFERTĂ ÎN CADRUL AMBELOR PROCEDURI. NICIUNA, deși primarul Emil Boc anunța că există mare interes din partea firmelor pentru aceste contracte, fiind ”înscrise 17 firme pentru licitația care vizează tronsonul 2 și 12 firme pentru procedura aferentă tronsonului 3.”

”Centura metropolitană este un proiect cu implicații majore pentru dezvoltarea economică a Clujului, pentru decongestionarea traficului și pentru a putea să oferim clujenilor posibilitatea unui transport alternativ în raport cu problemele actuale pe care le avem. Cele trei tronsoane ale centurii metropolitane, de un miliard de euro, din Florești și Baciu până la Vâlcele-Apahida, acestea au următorul stadiu de dezvoltare: pentru primul tronson, Florești-intrarea în Cluj-Napoca, avem șase oferte depuse și termenul de anunțare a rezultatului licitației este 29 iunie, cu posibilitatea legală de a prelungi în 30 de zile termenul, dacă apar complicații. Pentru celelalte două tronsoane, 2 și 3, termenul de depunere a ofertelor este ziua de 12 mai. Pot să vă menționez faptul că pentru tronsonul 2 avem 17 înscriși pentru licitație, vom vedea câți vor depune ofertele, iar pentru tronsonul 3, sunt 12 înscriși. După aceea, 60 de zile durează evaluare ofertelor, plus o prelungire de maxim 30 de zile. Este un proiect la care ținem foarte mult și, cu toate că a fost scos din PNRR, am reușit să recuperăm foarte mult din întârzieri, am recuperat (…) Concomitent, lucrăm la drumurile de legătură, noi și Floreștiul. Noi avem drumuri de legătură în valoare de 25 de milioane de euro, proiectanții mai au la dispoziție o lună și jumătate să predea SF-ul, după care să fie adoptat în consiliul local și să fie lansat în procedura de licitație pentru drumurile de legătură, care se vor face concomitent cu lucrarea majoră”, mai înghițea, pe nemestecate, niște broscoi, Emil Boc, în 10 mai, la conferința sa de presă de chitanțier – în carre și-a invitat doar mass media care consemnează, nu se întreabă, nu-și pune întrebări.

Edilul a afirmat și în conferința de presă de chitanțier ceea ce afirma și în 5 mai la emisiunea sa de chitanțier: că ”firmele au cerut prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor.”

Dar, dârză și fermă pe poziții, Primăria a fost fermă și le-a acordat doar două săptămâni.

Alea două săptămâni s-au dovedit a fi DOUĂ zile. NU TRII.

În 12 mai, Primăria Cluj a anulat ambele licitații pentru tronsoanele 2 și 3 pe motiv că nu s-a depus nicio ofertă, după cum arată datele din SEAP.

Potrivit fostului secretar din Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma, Primăria Cluj-Napoca nu a primit nicio ofertă la aceste licitații din cauză că ambele contracte au fost subevaluate ca preț.

”Este o veste extrem de tristă pentru clujeni, care vor plăti nota de plată a unei administrații incompetente mulți ani de acum înainte, blocați în traficul infernal din zona metropolitană a Clujului. De ce nu a venit nimeni la licitațiile pentru construirea centurii Cluj? Răspunsul pe scurt: pentru că Emil Boc. Pe lung: Administrația clujeană a preluat tocmai în 2017 proiectul centurii de la Ministerul Transporturilor, ca să facă studiul de fezabilitate. I-a luat 5 ani, și a ieșit o treabă de mântuială. Abia anul acesta a lansat licitațiile pentru lucrări, însă valoarea estimată a lucrărilor a fost subevaluată grosolan, iar primăria s-a îngropat odată în plus prin răspunsurile în bătaie de joc la nelămuririle constructorilor interesați. Rezultatul îl vedem azi: zero constructori interesați, zero șanse pentru o variantă de ocolitoare civilizată, zero interes din partea lui Emil Boc pentru rezolvarea traficului din Cluj. O altă consecință tragică este ratarea finanțării europene. Până la reactualizarea proiectului și relansarea lui, alte proiecte care vin din urmă vor lua fața centurii Cluj pentru banii europeni. Șansele să circulăm pe această variantă ocolitoare înainte de 2030 devin practic nule. Cu acest nou eșec, Emil Boc demonstrează odată pentru totdeauna că nu se pricepe la mari proiecte de infrastructură, că face praf pe ce pune mâna și că este o piatră de moară pentru dezvoltarea Clujului”, a scris Cosma pe pagina sa de Facebook.

Horațiu Cosma a declarat că ceea ce a scris pe pagina sa de Facebook este o explicație verificată, susținută de constructorii cu care a discutat și companii mari, implicate în licitații și proiecte mari de infrastructură în România. Toți au susținut același lucru: prețul de la licitații pentru tronsoanelor 2 și 3 este subevaluat.

  • Licitațiile pentru centură au fost lansate pe 25 februarie.
  • Primul termen pentru depunerea ofertelor a fost 5 aprilie.
  • Apoi s-a amanat pe 18 aprilie.
  • Apoi pe 28 aprilie.
  • Apoi pe 12 mai.
  • Apoi s-a anulat cu totul.

”Deci, au tot amanat termenul de depunere a ofertelor, în speranta că poate poate va veni cineva. Patru constructori, dintre cei care liciteaza frecvent pe zona de autostrazi, cai ferate cu care am discutat mi-au confirmat toți că valoarea estimată  e departe de realitate. Deja, la Cluj-Napoca, s-a prelungit licitația cu mai multe zile decât a procedat Compania Națională de Drumuri, pentru lucrări de complexitate similară.  De la momentul publicării licitatiei au trecut 76 de zile, mai mult decât suficient pentru companii să depună oferte (companii care depun oferte pe banda rulantă la licitații similare de ani de zile). Faptul că absolut nimeni nu a ofertat înseamnă un singur lucru: că nu au dorit să o facă în niciun caz, nu că nu ar fi avut timp sau că s-ar fi împiedicat pe parcurs. Pentru o comparație, dacă ne uităm la tronsonul 4 de autostradă Sibiu-Pitești, cu tunel, viaducte, traseu de 10 kiloemtri, similar cu centura Clujului. Contractul a fost semnat în 2020 pentru 1,7 miliarde de lei, însă la oferte din 2020 când prețurile nu s-au lovit de scumpiri. În Cluj, tronsonul Florești – Calea Turzii, are 10km la profil de autostradă, plus încă vreo 12km de drumuri de legătură spre Baciu, Frunzișului, Spitalul regional. La prețurile de azi e evaluat la 1,8 miliarde de lei, însă are o mulțime de brizbrizuri care nu există în cazul tronsonului de autostradă amintit – noduri rutiere denivelate tot la 2-3 kilometri distanță, panouri antifonice peste tot, iluminat peste tot, mult mai multe tuneluri”, a declarat pentru actualdecluj.ro, Horațiu Cosma.

PS: Merită citit răspunsul la întrebarea adresată pe un forum de discuții dacă s-au făcut exproprierile:

”Nu s-au făcut.

În altă ordine de idei, m-am uitat peste solicitările de clarificări. CNAIR e profi la răspunsuri față de primăria Cluj, absolut jenante multe dintre răspunsuri.

Câteva fragmente din dialogul surzilor:

Ce normativ aplicam pentru structura rutiera? Se va respecta structura rutiera stabilita în studiul de fezabilitate. Dar in acelasi timp, grosimea asfaltului va rezulta la proiectul tehnic, din normativ, deci e treaba voastra (dar să ofertați acum). A, sa nu uitam, sa prevedeti pe perioada de garanție o schimbare integrala a stratului de uzură (care sigur nu a fost luată în calcul la valoarea estimată a lucrării).

De ce vreți panouri antifonice atât pe ambele laterale, cât și pe mediana drumului? Fiindcă așa vrem. A, și să știți că pe mijloc, pe lângă un panouri antifonice înalte de vreo 3 metri, să mai puneți și panouri antiorbire. Centura de diamant o să fie mic copil față de ce vine aici.

In documentatie scrie ca proiectul va fi aprobat de consiliul tehnico-economic CNAIR. Intreaba cineva care mai exact e rolul CNAIR in acest contract?

Raspuns: Conform Protocol de colaborare incheiat In luna decembrie 2022 pentru realizarea proiectului, intre CNAIR SA si UAT Municipiul Cluj-Napoca, in baza caruia Primaria Municipiului Cluj-Napoca va demara procedura de achiziție publică pentru contractarea serviciilor de Proiectare și Execuție a lucrărilor, va derula procedura pentru aplicația de finanțare, în vederea încheierii contractului de finanțare externă nerambursabilă cu uniunea Europeană și va implementa realizarea acestui proiect de investiție. (unde o fi logica, răspunsul la subiect și predicatul propoziției?)

La orice intrebare de tipul „lipsesc planuri, profile, detalii ale podurilor/tunelurilor, kilometraje pentru tipuri de lucrări”, raspunsul standard e „e contract de proiectare+executie, vă descurcati la proiectare (dar să ofertați acum ceva ce va rezulta în viitor la proiectarea de detaliu), dar să nu cumva să ne cereți bani în plus”. E trasă la indigo situația de mai jos:

Nu există suficiente desene detaliate sau explicații cu privire la sistemele de susținere a tunelului. Doar 1 desen tipic la ,,TR35_DN_TIP_14″ este furnizat pentru suportul tunelului. Acest lucru nu se va aplica pe tot parcursul tunelului. Se înțelege că sistemul de sprijin al tunelurilor ar trebui creat de ofertanți. Vă rog să clarificați.

Răspuns: Atragem atenția ca prezentul contract este unul de tip „Proiectare si execuție” adică implică o abordare prin prisma viziunii unui proiectant iar in cadrul acestui contract Antreprenorul va avea si calitatea de Proiectant, lucrările urmând a fi executate in baza Proiectului Tehnic de Execuție realizat de către acesta.

Întrebare:Secțiunea de susținere menționată mai sus menționată ia in considerare, de asemenea, o secțiune transversală tipică pentru T2&T3 și este valabilă numai pentru T2&T3? Vă rog să clarificați
Răspuns: Tuneluri sunt prevăzute doar pe tronsonul 2.

Băi, primăria lui pește prăjit, ăștia întrebau despre tunelurile 2 și 3, nu despre tronsonul 3  :bash:

Cum se va rezolva intersecția cu metroul Cluj? Vă descurcați la PT.

Întrebare: Conform proiectelor de la licitație, majoritatea separatoarelor de ulei situate pe tot parcursul proiectului se suprapun cu liniile de pantă, pistele de biciclete și alte drumuri. În plus, punctele de descărcare ale separatoarelor de ulei nu sunt în  puncte  rezonabile  în  plan.  Se  observă  că  unele  separatoare  de  ulei  sunt  evacuate  la  drum.

Răspuns: Poziționarea si dimensionarea separatoarelor de ulei situate pe tot parcursul proiectului face obiectul contractului.

Pentru ce a mai fost nevoie de 5 ani de SF, dacă oricum totul va fi stabilit la PT (dar trebuie ofertat acum pentru ceva ce va fi stabilit în viitor)?

Întrebare (identică pentru încă vreo 5 situații similare): La trecerea pârâului la km=25+600, nu există viaduct pe traseul bicicletei. Vă rugăm să revizuiți.
Răspuns: Pentru  traversarea  de la  km 25+586 la km  25+645  se va prevedea  pasaj de traversare pe pista pentru biciclete. Uite ce simplu se face un SF, din pix apar poduri noi.

Pe deasupra, înțeleg pe surse că valoarea estimată e subestimată, iar riscurile și costurile suplimentare aruncate de primărie la antreprenor prin răspunsurile de mai sus doar adâncesc această gaură. În aceste condiții, aș fi chiar șocat să văd că vine cineva serios la aceste licitații, iar pe T2 (tronsonul 2, pentru primărie) tare mă tem că nu va veni nimeni. Mare păcat. Nu știu când o să mai apară o fereastră de oportunitate pentru finanțarea acestui proiect major.”

Prin urmare aici suntem cu minciunile pe care le propagă în spațiul public Emil Boc. Le devoalează același Horațiu Cosma:

”De ce nu a venit nimeni la licitațiile pentru construirea centurii Cluj? Răspunsul pe scurt: pentru că Emil Boc.

Pe lung: Administrația clujeană a preluat tocmai în 2017 proiectul centurii de la Ministerul Transporturilor, ca să facă studiul de fezabilitate. I-a luat 5 ani, și a ieșit o treabă de mântuială.

Abia anul acesta a lansat licitațiile pentru lucrări, însă valoarea estimată a lucrărilor a fost subevaluată grosolan, iar Primăria s-a îngropat o dată în plus prin răspunsurile în bătaie de joc la nelămuririle constructorilor interesați.

Rezultatul îl vedem azi: zero constructori interesați, zero șanse pentru o variantă de ocolitoare civilizată, zero interes din partea lui Emil Boc pentru rezolvarea traficului din Cluj.

O altă consecință tragică este ratarea finanțării europene. Până la reactualizarea proiectului și relansarea lui, alte proiecte care vin din urmă vor lua fața centurii Cluj pentru banii europeni. Șansele să circulăm pe această variantă ocolitoare înainte de 2030 devin practic nule.

Cu acest nou eșec, Emil Boc demonstrează odată pentru totdeauna că nu se pricepe la mari proiecte de infrastructură, că face praf pe ce pune mâna și că este o piatră de moară pentru dezvoltarea Clujului”, a scris acesta pe forumurile de discuții privind Centura metropolitană.

PR de doi bani, pe banii clujenilor, pe nervii clujenilor.

Cum ziceam: așteptăm, cu mare interes, metroul.