In vizor

Sefii de gara maghiari din Cluj raman in anonimat. Nimeni nu mai stie numele celor care au condus statia inainte de 1945

Scandalul placutei de marmura din gara Cluj-Napoca, cu ungurii si nemtii care au fost uitati de pe placa de la intrarea in gara Cluj, nici macar nu a ajuns la urechile sefului de statie. Mai mult, autorul placutei, inginerul care a venit cu ideea inscriptionarii numelor tuturor sefilor de statie pe o singura bucata de piatra, spune ca istoria nu i-a permis sa afle mai mult. Cu toate acestea, e dispus sa schimbe placa, daca un act oficial ii va confirma si alte nume ce ar trebui sa fie inscripionate acolo

“Am lucrat un an si jumatate, umbland prin Cluj, venind de la Brasov noaptea cu trenul, si de abia am reusit sa reconstituim sefii de gara din Cluj din 1960 pana in 1970. Clujul a trecut prin doua razboaie mondiale, a trecut prin bombardamente salbatice, a trecut prin incendii in Primul Razboi Mondial si arhivele, in 1918, au plecat la MAV (Caile Ferate Maghiare), la Budapesta”, sustine inginerul Radu Belu, de la Regionala Cai Ferate Brasov.

El e cel care a venit cu ideea amplasarii placutei si tot el a fost cel care s-a ocupat de munca de documentare pentru construirea ei. Omul spune ca nu resimte niciun fel de ostilitate fata de maghiari sau unguri, dar ca numele celor care au condus statia din Cluj in perioada 1870 – 1945 nu au putut fi aflate.

“Cel mai bine ar fi sa se ceara un act oficial de la MAV, din Budapesta. Sa trimita ei un act cu sefii de gara din statia Cluj, din perioada septembrie 1870 pana la 1 decembrie 1918 si perioada cat a fost Ardealul de Nord Ocupat – 1941 – 1944. Nu avem nimic impotriva sa le punem numele, ca si ei au muncit acolo, si ei au fost feroviari. Eu am stiut numele sefilor de statii dupa ce am reconstituit un traseu, am vorbit cu martori, am studiat hartii si documente, in masura in care am mai gasit ceva din arhive”, mai spune inginerul.

Belu e acelasi om care a avut ideea amplasarii locomotive cu aburi din fara statiei, cel care a gasit locomotiva si a indreptat-o catre Cluj. De data aceasta, insa, e putin increzator in datele pe care le-ar putea avea maghiarii, pentru ca, spune el, “arhivele au fost facute praf si pulbere in perioada razboaielor”.

“Daca ei ne pun la dispozitie un act oficial din arhivele lor, nu avem nicio problema sa reconstituim exact, din 1970 pana astazi. Ma tem ca nu vom primi nici de acolo prea mult. Pentru ca in 1944, cand a fost bombardata gara din Cluj, arhiva a fost facuta praf. Dosarele sefilor de gara sunt acte care au disparut din cauza necazurilor acestora care au trecut peste clujeni”, explica inginerul CFR.

Surse din statia Cluj-Napoca, oameni care au lucrat ca placuta de marmura sa poata fi amplasata, spun ca nu aveau de unde sa obtina mai multe informatii despre fostii sefi de gara ai Clujului:

“In arhivele noastre nu exista, iar la MAV am facut o solicitare, dar nu au venit numele celor care au fost inainte. Si pe cel din ’45 l-am gasit foarte greu – de la inspectorul de personal care mai e in viata si care are 90 de ani. De acolo inapoi nu am mai putut sa facem sapaturi, pur si simplu ne-am blocat, nu am mai gasit in arhive”

Placuta atat de contestata a fost amplasata la intrarea in gara Cluj-Napoca la sfarsitul lunii mai. De atunci, pana si viceprimarul Clujului, Anna Horvath a cerut socoteala pentru lipsa numelor sefilor de starie maghiari si nemti de pe bucata de marmura.

sursa foto: monitorulcj.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *