Analiza

Scenarii pentru începutul noului an școlar: ore reduse, cursuri în schimburi sau în curtea școlii. Mircea Bertea: „Ministerul este neputincios!”

Începutul noului an școlar continuă să fie unul imprevizibil, bazat pe aceleași scenarii vehiculate de ministrul Educației, Monica Anisie, un debut de an cu adevărat provocator în condițiile creșterii numărului de infecții cu noul coronavirus. După modelul aplicat de organizația Salvați Copiii, prin care peste 4.500 de elevi din diverse localități de la nivel național au participat la cursuri de recuperare desfășurând activități în curtea școlii, Ziar de Cluj a încercat să afle dacă acest model se susține în condițiile specifice pandemiei – număr redus de elevi într-o clasă, distanțare și masca obligatorie – la nivelul municipiului Cluj-Napoca. 

Descentralizarea deciziilor

Încă din aprilie 2020, ministrul Educației declara că cel puțin pentru o parte dintre elevi, care nu au reușit să participe la orele online, de la începutul anului școlar 2020-2021 vor urma activități specifice de recuperare.

„Ministerul Educaţiei va elabora ghiduri metodologice pentru fiecare disciplină, astfel încât unele conţinuturi care erau prevăzute pentru această perioadă să fie abordate în anul şcolar următor.

Cu alte cuvinte, se recuperează materia neparcursă în această perioadă”, anunța Monica Anisie, citată de digi24.ro. 

Despre modul în care vor fi recuperate unele teme din materia care a fost parcursă sumar, în condițiile cursurilor online, se știe prea puțin.

În schimb, organizația Salvați Copiii anunța în cea mai recentă conferință online, cu titlul „Vreau la Școală”, modelul pe care l-a aplicat în acest sens: 

„Odată cu începerea verii, ne-a fost foarte clar că trebuie să ne focusăm pe activități de remediere.

De la 1 iulie, în 20 de localități am organizat module de recuperare și remediere și vom organiza cu 4.600 de copii, serii, care fac astfel de activități fie în curtea școlii sau în alte spații din afară”, notau reprezentanții Salvați Copiii în cadrul conferinței

Cu același prilej, deveneau publice o serie de date esențiale, conform cărora peste 1 milion de copii erau deja afectați de sărăcie, anterior pandemiei.

Acordarea de tablete elevilor este o măsură necesară, dar nu epuizează problema învățării: o bună parte dintre elevi sau profesori nu știu să folosească aceste dispozitive.

De asemenea, în condițiile desfășurării orelor online, pentru o bună parte dintre elevi, părinții nu pot asigura pregătirea pentru orele online, în virtutea unui nivel redus de educație sau al unui mediu de familie conflictual.

Spațiile locative improprii reprezintă, de asemenea, o problemă: familii cu mai mulți copii, care locuiesc într-un spațiu foarte mic, care sunt nevoiți să împartă același telefon mobil pentru orele care se desfășoară în același interval orar etc.

Și, nu în ultimul rând, copiii ai căror părinți au plecat în străinătate – cum pot participa acești elevi la desfășurarea activităților școlare în format online?

Într-un asemenea context, necesitatea revenirii la ore, în cadrul unităților de învățământ, în condițiile specifice pandemiei, reprezintă una dintre temele analizate în prezent și care ridică destule probleme specialiștilor și experților în educație. 

Este posibilă desfășurarea orelor/cursurilor în spațiile deschise, precum terenul de sport ori curtea școlii, odată cu începutul noului an școlar 2020-2021? 

După cum apreciază Mircea Bertea – Directorul Colegiului Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, profesor asociat al Universității „Babeș-Bolyai”, membru al Centrului Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare Paris, expert al Uniunii Europene pentru Educație și Cultură – acesta ar reprezenta un scenariu posibil, dar care poate fi aplicat doar acolo unde condițiile o permit, nefiind vorba despre un model general valabil. 

În cazul începerii noului an scolar 2020-2021, se poate susține măsura desfășurării cursurilor în curțile școlilor? 

 „Da, depinde de configurație, de vreme.

Depinde de tema lecției: la matematică, când faci fracții, poate că poți face ore în curtea școlii, în grădina școlii, să faci aplicații de acest fel.  

La o lecție de literatură, se poate citi și conversa în curtea școlii.

Deci sunt anumite materii ale căror ore pot fi desfășurate și în curtea școlii”, a declarat profesorul Mircea Bertea.

În mod evident, scenariul pentru desfășurarea cursurilor în curtea școlii ori pe terenul de sport poate fi utilizat acolo unde există condiții în acest sens, dar continuă să depindă de foarte multe variabile.

Oricum, pentru aplicarea unei asemenea măsuri, ori pentru identificarea unui alte scenariu posibil, după cum afirmă profesorul Mircea Bertea, este necesară măsura descentralizării. 

„Cred că trebuie descentralizată decizia și fiecare școală, în colaborare cu Primăria, cu Inspectoratul (Inspectoratul Școlar Județean -n.red), să-și organizeze orarul, cursurile, în funcție de condițiile concrete și în funcție de posibilitățile pe care le are. 

Decizia să aparțină Consiliului de Administrație al școlii, împreună cu părinții, astfel încât să fie cât mai bine posibil, altfel va ieși iarăși un fel de on-line fără line, ca în martie-apilie-mai.

Sau o supraaglomerare, după cum a fost în alte școli. Deci, ori neglijezi copiii, ori îi omori cu teme etc.”, a apreciat profesorul Mircea Bertea. 

Chiar dacă noul an școlar va continua cu activități în regim on-line, cursurile față în față trebuie menținute cel puțin pentru o parte dintre elevi, pe categorii de vârstă, ori este necesară asigurarea unei participări alternative la orele față în față. 

 „Bineînțeles, dacă mă întrebați pe mine, cred că până la clasa a III-a cel puțin, cursurile trebuie să fie față în față, obligatoriu”, a adăugat Mircea Bertea. 

Scenariul pentru clasele mai mari:

„Pentru clasele mai mari, ori dacă se poate, și ăsta este un lucru care iarăși trebuie văzut împreună – profesorii și părinții, (elevii – n.red.) să vină în două schimburi, uneori poate chiar în trei schimburi, dar în nici un caz cu ore de 30 de minute. 

Dacă vii cu ore de 30 de minute, copilul va sta 2 ore – 2 ore și jumătate la școală și, după aceea, acasă cu cine stă? 

Deci n-ai rezolvat nimic dacă l-ai adus 2 ore la școală și după aceea ce faci? Sunt părinți care își aduc copiii, să spunem, din Florești. Și îl aduc pentru 2 ore și după aceea, acasă, cu cine-l lasă în restul timpului?

Deci n-am rezolvat această problemă, cu aducerea în mai multe grupe, cu reducerea timpului alocat orelor.

Orele trebuie să fie ore”, a declarat Mircea Bertea. 

După cum a apreciat profesorul Mircea Bertea, programul elevilor ar putea alterna săptămânal, dar cel puțin deocamdată, modelul/modelele de desfășurare a orelor în noul an școlar 2020/2021, în contextul specific al pandemiei de coronavirus, nu a fost încă identificat la nivel de minister. 

În mod evident, reducerea timpului petrecut de elevi la școală nu se susține în condițiile în care părinții, mai ales cei care activează în sectorul privat, nu își vor putea lua copiii de la școală după doar 2-3 ore de cursuri. 

„Va trebui să avem întâlniri cu părinții tuturor claselor, de văzut, poate schimbăm clasele, să mixăm și în funcție de serviciul și posibilitățile părinților. 

Trebuie refăcută structura claselor. 

Cei care au nevoie de mai mult stat la școală, pentru că nu au cu cine rămâne, mai ales clasele a V-a, a VI-a, ce faci cu ei?

Cei care pot să meargă mai repede acasă, să stea cu bunicii, cu rudele sau cu unul din părinți, care poate.

Lucrurile sunt complicate, urmează să vedem…”

Din semnalele pe care le aveți, ministerul va merge pe ideea descentralizării sau nu, a posibilității ca autoritățile locale, împreună cu Consiliul de Administrație al școlii, să ia decizii în cauză?

„Cred că da, pentru că ministerul în acest moment este neputincios. Și fiind tare neajutorat, nu are ce face”, a conchis Mircea Bertea. 

Recent, ministrul Educației, Monica Anisie, a înaintat aceleași scenarii pentru începutul noului an școlar, modele pe care le anunțase inițial după declararea stării de urgență și transferul orelor în regim online.

Astfel, într-un interviu pentru digi24.ro, Anisie a declarat că așteaptă în continuare soluțiile pe care le va propune Ministerul Sănătății:

„Ministerul Sănătății a transmis către MEC un ghid, un protocol sanitar și acum suntem în lucru în așa fel încât să definitivăm din punct de vedere educațional, dar și sanitar aceste măsuri pentru începerea anului școlar și universitar 2020-2021.

Nu știm exact când anume putem să ne pronunțăm asupra acestor scenarii, ele sunt in lucru, dar cred că trebuie să facem acest lucru cât mai repede pentru a se putea pregăti și autoritățile locale”, a declarat Monica Anisie. 

Cele trei opțiuni luate în calcul de Ministerul Educației și asupra cărora nu se poate pronunța nici după aproape o jumătate de an de la declanșarea pandemiei, sunt: școala normală cu ore în clasă/ școala hibrid – învățare în clasă + activități în regim on-line și/ școala online, dacă situația epidemiologică o va impune.

– – – – – – – – – 

Mircea Bertea este Directorul Colegiului Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, profesor asociat al Universității „Babeș-Bolyai”, membru al Centrului Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare Paris, expert al Uniunii Europene pentru Educație și Cultură.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *