Teatrul de păpuși Puck din Cluj-Napoca este în ultimele zile ținta unui scandal stârnit de către doi angajați care acuză că în ultimii cinci ani secția maghiară a fost discriminată de către managerul Mureșan Petran Emanuiel. Cei doi sunt susținuți de către candidatul UDMR la Primăria Cluj-Napoca, deputatul Csoma Botond, care i-a încurajat să deschidă un nou teatru de păpuși în limba maghiară.
Regizorul László Vadas, care s-a aflat mai demult la conducerea secţiei, şi actorul marionetist Jenő Urmánczi, membru al companiei, au informat presa în numele grupului de iniţiativă „Teatru de păpuşi maghiar la Cluj-Napoca” despre situaţia nefericită creată la Teatrul de păpuşi Puck, instituţie cu secţii în limba română şi maghiară, subvenţionată de Consiliul Judeţean Cluj.
Cei doi au adus o serie de exemple care ilustrează discriminarea care s-a permanentizat în ultimii 4-5 ani în sânul instituţiei. Potrivit celor spuse de László Vadas, secţia maghiară ocupă în prezent locul al treilea în ordinea importanţei, după secţia română şi administraţia instituţiei. Secţia maghiară nu dispune de un buget propriu, şeful secţiei nu are putere decizională. Secţia română este avantajată în distribuirea veniturilor instituţiei, în folosirea sălii, la deplasări şi la participările la festivaluri. Şefii de secţie care au pus în discuţie situaţia creată au fost destituiţi de directorul teatrului.
László Vadas a precizat: în timp ce secţia maghiară a beneficiat de 15 000 lei pentru a realiza două spectacole în anul 2020, secţia română a avut la dispoziţie de 65 000 lei pentru realizarea celor două spectacole proprii. În anul 2018, secţia română a putut participa la şapte festivaluri în străinătate, deplasările fiind finanţate de instituţie, în schimb secţia maghiară s-a putut deplasa la un singur festival, în condiţiile în care costurile călătoriei au fost plătite de gazda evenimentului.
László Vadas a reamintit că secţia maghiară a încercat în ultima vreme să completeze finanţarea primită de la instituţie din bani obţinuţi din concursuri de proiecte, însă, până la urmă, directorul Emanuiel Simion Petran a împiedicat şi această soluţie, refuzând să semneze acordul de colaborare între instituţia pe care o conduce şi Asociaţia Apropo, înfiinţată cu scopul de a ajuta secţia maghiară. În acelaşi timp, secţia română beneficiază de resurse complementare provenite de la trei asociaţii create cu acelaşi scop.
Conducerea Teatrului de Păpuși Puck dezmite toate aceste acuzații și susține că mereu a existat același interes și pentru secția română cât și pentru cea maghiară.
Personalul este promovat la ambele secții în mod just, după același criterii. Numărul de premiere și reluări în teatrul de păpuși, timp de decenii era la paritate: câte două premiere și două reluări pe secție în fiecare stagiune.În ultimii cinci ani au fost organizate de către conducere cursuri de limbă străină, de canto și de marionete pentru actorii ambelor secții. Pe lângă aceste cursuri, actorii secției maghiare au mai participat de regulă spre final de stagiune și la alte workshopuri (de construcție păpuși, dicție, canto și ritm etc.), organizate în majoritatea cazurilor la Rimetea.
În ceea ce privește propunerea unui teatru de păpuși distinct pentru imba maghiară, managerul Petran susține că munca a sute de oameni de-a lungul a 70 de ani, jumătate din aceștia fiind maghiari, va fi ștearsă cu buretele și aruncată la coș.
”Dacă sunt atât de mulți maghiari care au avut posibilitatea de a se manifesta artistic pe scena Teatrului Puck, ba chiar cei care l-au înființat sunt preponderent maghiari, unde este discriminarea de zeci de ani pe care cei doi domni o clamează? Nu v-ați pus niciodată problema dacă aceștia spun adevărul, dacă au o bază reală și legală, dacă au capacitatea de a gestiona situația în care singuri au intrat și dacă sunt morali. Dumneavoastră vreți să construiți un teatru cu cei doi. Ați fi putut să îmi dați un telefon și să mă întrebați care sunt calitațile manageriale ale acestor doi oameni. Vă informez că aceștia au fost numiți de-a lungul timpului, de către mine, în funcția de Șef Secția Maghiară. Nu au venit cu nicio idee inovatoare pentru secția maghiară, nu au înțeles nimic din zona administrativă a funcționării instituției, nu au făcut altceva decât să încerce să-și promoveze propriile proiecte, motiv pentru care, după câteva luni, i-am înlocuit. NU AU FOST ÎN STARE SĂ CONDUCĂ O SECȚIE!”, ii transmite managerul depuatului Csamo Botond.
În ceea ce privește banii oferiți secției maghiare prin intermediul Asociației Apropo, conducerea teatrului a menționat:
Teatrul de Păpuși „Puck” a avut un număr considerabil de parteneriate cu asociații și fundații pentru derularea finanțărilor obținute din surse externe (Fundația Corvineum, Magyar Színházi Társaság, Asociația Simeon). Aceste asociații nu sunt controlate și conduse de către angajații instituției, cum e în cazul Asociației Apropo. Finanțarea în valoare de 15 milioane de HUF( aprox. 43.000 de euro), acordate Asociației Apropo de către Funadția Bethlen Gțbor Alap Zrt., are ca scop finanțarea programelor și investițiilor Teatrului de Păpuși „Puck”, conform site-ului fundației. Între Asociația Apropo și Teatrul de Păpuși nu există nici un contract de parteneriat. În perioada septembrie-decembrie 2020, în calitate de șef de secție, dl. Urmánczi J. a propus (verbal ) managerului o colaborare cu Asociația Apropo pe fondurile BGA. Managerul a răspuns afirmativ, cu condiția să prezinte și negocieze proiectele finanțate. Dl. Urmánczi nu a prezentat proiectele cerute. Totuși, pe site-ul BGA a apărut la scopul utilizării fondurilor numele Teatrului de Păpuși „Puck”. Managerul și Consiliul Administrativ i-a cerut explicații dl-ui Urmánczi referitor la acest fapt și l-a rugat să prezinte proiectul în care este implicat teatrul. Dl. Urmánczi a refuzat acest lucru. În Consiliul Administrativ, unde a fost invitat, s-a prezentat cu avocatul asociației, făcând presiuni asupra conducerii pentru semnarea contractului de colaborare. Proiectele formulate de dl. Urmánczi prin Asociația Apropo nici până-n prezent nu sunt prezentate conducerii teatrului. De altfel, conducerea teatrului nu este obligată să accepte propuneri de funcționare și programe repertoriale din partea unui ONG , numai pentru că dispune de fonduri. Asociațiile cu care colaborează în prezent teatrul, nu sunt conduse de angajații instituției, nu impun managerului proiectele lor și nu compromit buna desfășurare a activității și imaginea teatrului.