In vizor

Scandal la primul eveniment marca Share. Nimeni nu isi asuma selectia versurilor care vor fi afisate joi in autobuze

Proiectul „Day 15”, care va aduce in fiecare zi de 15 a lunii cate un eveniment dedicat comunitatii in cadrul proiectului Cluj-Napoca 2015 Capitala Europeana a Tineretului starneste deja controverse. In ajunul primului eveniment, scriitorul Mihai Mateiu posteaza pe Facebook un text in care isi arata revolta si nedumerirea fata de modul in care s-au ales citatele care vor fi afisate maine in 50 de autobuze din oras. Majoritatea textelor propuse de el au fost respinse pe motive indoielnice, in opinia sa, apreciind ca proiectul dedicat tinerilor este „condusa de fapt de niste batrani obtuzi”.

Pasajul din Filip Florian a fost considerat lubric. Al Laviniei Braniste stresant pentru omul de rand. Al lui Augustin Cupsa de o revoltatoare morbiditate. Cel din Radu Gheo o impietate, iar in textul lui Matei Florian li s-au parut inacceptabile cuvintele „toale” si „tifna”. Acestea ar fi cateva din reactiile pe care scriitorul spune ca le-a primit atunci cand a propus 31 de citate pentru proiectul din ianuarie, la solicitarea celor de la Federatia Share. 

“Am fost contactat de echipa „Cluj-Napoca, Capitala Europeana de Tineret 2015” pentru un proiect legat de literatura pe care si-l doreau in ianuarie. Discutia noastra a produs un concept simplu, centrat pe dorinta de a promova in randul tinerilor literatura noua, cu care acestia ar putea rezona intuitiv. Titlul de lucru a fost „literatura traieste – traieste literatura!”, dar cel final urma sa fie decis de ei. M-am angajat sa aleg 20 de citate din autori contemporani, tineri pe cat se poate, care urmau sa fie colate pe geamurile mijloacelor de transport in comun din Cluj (lizibile din interior) si in statii. Ni s-au parut locuri bune, in care toata lumea citeste ce-i cade sub ochi”, a relatat el pe Facebook. 

Propunerile sale au fost pe placul organizatorilor proiectului, dupa cum precizeaza. 

 “Textele mai trebuiau aprobate doar de primarie, pas pe care l-am considerat mai degraba o formalitate. Drept pedeapsa pesemne, din cele 31 de citate au trecut 3. Apoi, cu lupte din partea tinerilor, inca vreo 7. Pasajul din Filip Florian a fost considerat lubric. Al Laviniei Braniste stresant pentru omul de rand, normal. Al lui Augustin Cupsa de o revoltatoare morbiditate. Cel din Radu Gheo o impietate. in textul lui Matei Florian li s-au parut inacceptabile cuvintele „toale” si „tifna”. Mi-e greu sa-mi amintesc asemenea argumente, dar toate aveau de-a face cu sensibilitatea ipocrita a omului inghesuit (la minte si intr-o functie cu care n-are nici in clin nici in maneca). Textele erau urate, negative, neinspirationale, asa ca functionarii au pus piciorul in prag si-au cerut filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor niste mostre de literatura adevarata.
 
Nu comentez calitatea textelor selectate de Uniune, dar nu inteleg ce legatura poate fi intre pasaje apartinand lui Ion Muresan, Papei Francisc, lui Vasile Dancu si lui Eminescu. si ma revolta atitudinea celor care au exclus din acest proiect conceptul, firul de legatura (intre texte si dintre acestea si Capitala de tineret), numai pentru ca n-au reusit sa-l inteleaga. Ceea ce semnifica gestul lor e o depreciere totala a literaturii contemporane, considerata drept slaba, nereprezentativa in fata locuitorilor si vizitatorilor Clujului, ba chiar jenanta. De asemenea, o totala neincredere in echipa de tineri implicata in organizarea Capitalei, in ideile si deciziile lor. si, in fine, o neincredere penibila in publicul caruia i se adreseaza proiectul, in putinta lui de-a discerne”, a scris Mihai Mateiu. 

 Drept urmare, scriitorul a decis sa isi retraga si cele 10-11 pasaje care trecusera proba cenzurii, “pentru a nu le face parte dintr-un proiect lipsit de orice viziune”, a mai spus el. 

“Nu port nicio suparare echipei de tineri care m-a contactat si cu care am colaborat ireprosabil – imi pare doar rau ca aceasta capitala a lor e condusa de fapt de niste batrani obtuzi”, conchide el. 

Mihai Mateiu este din Targu Mures, a absolvit Facultatea de Litere a Universitatii „Babes-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca si este stabilit aici. Revista Tribuna i-a publicat primele doua povestiri in 2003, potrivit paginii sale personale de Internet, dupa care textele sale au aparut in publicatii ca Familia, Apostrof, Noua literatura, Tribuna, Magyar Naplo, Helikon, Egophobia. De asemenea, cateva proze scurte ale sale au fost incluse in antologiile Az ev muforditasai 2008 (Magyar Napló, 2008), The Aesthetica Creative Works Annual 2009 (Aesthetica Magazine, 2009), Minimal (Mirador, 2009) şi Echinox (Echinox, 2011).

“Literatura e o alegere asumata. Ca scriitor, ma consider mai degraba un muncitor decat un intelectual. Incerc sa-mi cunosc meseria cat mai bine, sa fiu cat mai profesionist, sa nu fac compromisuri – cred ca datorez asta celor care ma citesc.

Am cativa prieteni scriitori, dar nu apartin vreunui grup literar.

Tin mult la simplitate, la bunul simt, la integritate”, si-a descris el viziunea. 

Oficialii primariei isi declina orice responsabilitate in acest context. 

“Textele au fost alese in cadrul Federatiei Share, ei raspund de modul de selectie”, a declarat Oana Buzatu, purtatoarea de cuvant a Primariei Municipiului Cluj-Napoca.

Reprezentantii Federatiei Share Cluj-Napoca spun ca nu vor sa comenteze selectiile.

„Proiectul „Ziua 15”, care are ca prima tema „literatura traieste” beneficiaza de finantare EEA Grants (fonduri norvegiene) si de o cofinantare de 16.000 de euro de la bugetul local. Astfel, am considerat firesc sa implicam pe parcursul proiectului entitati publice, precum Uniunea Scriitorilor, dar si private. Rezultatul final a fost un set de fragmente care includ pe langa autori contemporani si autori clasici. Suntem convinsi ca scopul acestui prim proiect din cadrul „Ziua 15″ va fi atins si ca publicul va aprecia initiativa tinerilor din echipa Cluj2015”, a precizat Diana Apan, purtatoarea de cuvant a Federatiei Share.

Totusi, nici cei de la Uniunea Scriitorilor din Romania (USR), filiala Cluj, nu isi asuma vreo responsabilitate in acest sens.

„Stiu ca exista acest proiect, insa, in afara de faptul ca mi s-au cerut cateva citate din Petru Poanta, care a scris despre Cluj, nu avem alta implicare. La primarie au fost alese citatele. Uniunea a avut aceasta idee mai demult. Tin minte ca prin 2005-2006 veneam eu cu propunerea asta, insa nu s-a pus in practica, pentru ca nu i-am putut convinge pe cei de la regia de transport. Ma bucur ca se intampla, chiar daca nu e proiectul nostru”, a precizat Irina Petras, presedinta filialei clujene a USR.

Proiectul “Day 15” este inclus in programul Youth@Cluj-Napoca. In cadrul acestor evenimente vor fi reactivate spatii urbane sau culturale, cum este amenajarea unei plaje pe Somes, vor fi strazi inchise in cartierele din oras, unde se va gati in aer liber. De asemenea, vor fi construite harti interactive, cum ar fi cea a librariilor din oras, sau va fi creat un traseu al lucrarilor de “street art”, in intreg orasul. Intr-o alta zi, in 15 iulie, puteti petrece o zi intreaga la 50 de metri in aer, in Parcul Central din Cluj-Napoca.

“Day 15” va fi organizat de Federatia SHARE in fiecare luna a anului. Cele 12 evenimente au denumirile de: Literature, Multiculti, Cleaning, Street-Art, Planting, Somes Delivery, Share The Sky, Grigorescu Beach, No Cars, Harvest Day, Share Music, Gifts. Astfel, in cadrul acestor evenimente se asteapta implicarea a peste 200.000 de persoane, pe parcursul intregului an.

Luna aceasta este dedicata literaturii. Mai exact, vor fi activate spatii publice in oras, ce vor incuraja lectura si vor promova tinerii autori contemporani. Dupa cum a precizat primarul Emil Boc in cadrul conferintei de presa de astazi, intre autorii textelor care vr fi afisate prin autobuze se numara Mihai Eminescu, Ion Agarbiceanu, Liviu Rebreanu, Ion Muresan sau Petru Poanta. 

Redam in continuare citatele in cauza:
 
„Eu unul, cert, n-am avut niciodata intentia sa dau cuiva vreun martisor, cu toate ca, recunosc, m-ar fi tentat sa agat snurulete alb cu rosu pe sanii fetelor, sa le leg cu migala, sa le potrivesc cat mai bine.”
(Filip Florian – Toate bufnitele, ed. Polirom, 2012)
 
„Tocmai imi facusem un test de personalitate pe net si-mi iesise ca sunt schizo rau. Din fericire, era schizo cu steluta si, sub tabel, la steluta scria ca unii dintre cei mai valorosi oameni din istorie au fost schizo, fiindca mintea lor oscila intre extreme indepartate ale gandirii sau asa ceva.”
(Lavinia Braniste – Foto-aventura, din volumul Cinci minute pe zi, ed. Casa de Pariuri Literare, 2011)
 
„Moderatorul emisiunii il privi grav pe invitatul sau si intreba:
– si de cate ori ati fost… aaa, contactat de ingerul Domnului?
– Cam… sa zic asa, de doua ori, de trei ori pe saptamana. De obicei miercurea si duminica. Cateodata si in zilele de vineri, dar mai rar, spuse batranul din fata lui.”
(Radu Pavel Gheo – ingerul la telefon, din volumul Numele mierlei, ed. Polirom, 2005)
 
„Nu te-am cautat, de ce sa te caut?, credeam ca te vei intoarce, ca-ti vei aduce toalele si tafna inapoi, ma inselam, dorul se desfasurase si alerga de unul singur prin camera […]”
(Matei Florian – si Hams si Regretel, ed. Polirom, 2009)
 
„De obicei vorbeam noaptea, cand el isi termina treaba si se racorea cu o bere – iar eu, pe terasa din curte, stateam pe net sau ma prefaceam ca citesc o carte; cand si cand se pornea un vant cald, care-mi intra prietenos pe sub tricou. Caldura, inmagazinata in pietre, tinea si noaptea; iar noi, oamenii, tragem la caldura, caldura ne face fericiti.”
(Adrian Schiop – Soldatii, ed. Polirom, 2013)
 
„Lexus LS 430, automatic, motor pe benzina, interior de piele, exteriorul vopsit in argintiu metalizat: asta a fost masina in care am petrecut in medie 16 ore pe zi, timp de 74 de zile, intre septembrie si noiembrie. A fost cea mai lunga perioada fericita din viata mea.”
(Marin Malaicu-Hondrari – Cartea tuturor intentiilor, ed. Cartea Romaneasca, 2008)
 
„Nu-i placeau copiii; spunea ca sunt niste djinni, niste turbioane de nisip propulsate de egoism. ii respingea mereu cand se intampla sa-i aiba in preajma; il deranjau cu zbieretele lor. Dar eu stiam mai bine motivul: nici el nu era altceva decat un copil mare si rasfatat.”
(Silviu Gherman – Cele mai frumoase creiere, ed. Cartea Romaneasca, 2008)
 
„Deasupra usii era agatata un fel de cununa din flori artificiale, iar pe o alta usa, dedesubtul tablitei pe care scria era lipita o hartie pe care se putea citi: Domnule Poet bine ati venit! in asa situatie penibila nu mai fusesem niciodata […]”
(Dan Coman – Irezistibil, ed. Cartea Romaneasca, 2010)
 
„Am deschis robinetul, cada din baie a inceput sa adune apa, pe margine e o musculita, ii spun in gand .”
(Stelian Muller – Aerostat, ed. Galaxia Gutenberg, 2011
 
„Chiar si asa, uneori ii era dor de el, insa nu de cel care statea intins pe pat nepasator fata de prezenta lui, ci de un tata precum Mos Craciun. Din pacate, acel tata nu venea decat o data pe an si intotdeauna pe furis, asemenea talharilor.”
(Angelo Mitchievici – Niste gandaci, din volumul Cinema, ed. Polirom, 2009)
 
„Ca la zoo: acolo custile sunt spectaculoase, spatiile create, un fel de lagar, si treci pe langa sarmanele animale si pasari ca pe langa borcanele si conservele dintr-un supermarket. Totul se abstractizeaza.”
(Cosmin Manolache – ingerul Bilbao, din volumul colectiv Povestiri mici si mijlocii, ed. Curtea Veche, 2004)
 
„M-am intors si am inceput sa arunc, tintind in fereastra luminata a camerei mele, la etajul trei. Cand am nimerit, geamul s-a spart si cioburile au cazut cu zgomot. S-au aprins cateva lumini si un vecin a iesit pe balcon injurand. Atunci am rupt-o la fuga prin cartierul muncitoresc.”
(Constantin Acosmei – Relatarea unui barbat, in volumul Jucaria Mortului, editia a IV-a, ed. Casa de Pariuri Literare, 2012)
 
„incercam sa-mi amintesc daca avusese mereu aceeasi culoare a ochilor. Sigur ca avusese, doar ca acum ochii se vedeau altfel, ca si cum viata se retragea din restul corpului, eliberand prin ei ultimele straluciri.”
(Mariu Chivu – intoarcerea, din volumul Sfirsit de sezon, ed. Polirom, 2014)
 
„Astazi am fost chemat la sectia 3 ca sa imi identific cadavrul. Minunata zi, am bombanit. Langa ceai, am citit si am recitit citatia pe care mi-o inmanase solemn un soldatel tamp si murat de ploaie.”
(Augustin Cupsa – Perforatorii, ed. Cartea Romaneasca, 2006)
 
„Dealul era undeva departe si de acolo semana cu o cocoasa zbarlita de zimbru. Copacii pareau tunsi, ordonati in siruri incredibil de drepte. Acolo, in spatele acelui deal, credeam pe atunci ca, in fiecare noapte, soarele moare.”
(Sorin Stoica – Dupa soare, din volumul Povestiri cu injuraturi, ed. Paralela 45, 2000)
 
„Atunci nu traiam, incercam sa scap, dadeam din maini disperata si mi-era foarte frica de oameni. Poate nu se vedea, nici nu m-ai crezut cand ti-am povestit prima data prin ce-am trecut, pentru ca inca mai reuseam sa zambesc.”
(Ana Maria Sandu – Rusoaica de la doi, din Antologia Echinox, 2010))
 
„in fata noastra se desfasura, ca un dinozaur, combinatul siderurgic, la stanga dormea in faliment fabrica de imbuteliat Coca-Cola, la dreapta se intindea cimitirul alb […], iar deasupra stralucea un soare ipocrit de ianuarie. De-abia atunci am izbucnit in plans.”
(Petre Barbu, Blazare, ed. Polirom, 2005)
 
„Se aşaza langa el, stau aşa privind masuţa cu bolul, apoi ea ii pune degetele aratator şi mijlociu lipite in piept, de parc-ar fi ţeava unui revolver, şi-l impinge pe spate. Se apleaca peste el, şi are impresia ca vine de foarte de sus, plutind deasupra unei campii de gheaţa, pregatindu-se de impact.
– You’re in a movie, ii şopteşte ea, acoperindu-i ochii cu palmele.”
(Rares Moldovan – Concert)
 
„Ca o şopirla uriaşa, oraşul se intindea sub toropeala soarelui, absorbind in trupul sau cenuşiu caldura gelatinoasa, care apoi se pierdea in umbrele caselor ce retezau uliţele cu faliile lor intunecate, prapastii de tacere şi de racoare vremelnica.”
(Francisc Baja – Porumbelul lui Noe, ed. Eikon, 2006)
 
„Dupa lupte ma intorc acasa sau la hotel si stau cate-o ora in cada, in apa fierbinte – totul se sterge incet, urletele se estompeaza, adrenalina se scurge din muschi. Vine apoi o oboseala cumplita, ca o maciuca.”
(Mihai Mateiu – Animal, din volumul Oameni, ed. Casa de Pariuri Literare, 2011)
 
„Pentru prima oara, jur, de cand stateam in copacul ala si ascultam nauc ce-mi indruga un ghemotoc de ceata, am inteles despre ce era vorba. M-am luminat la fata si i-am spus: „Vaca?!”.”
(Matei Florian – si Hams si Regretel, ed. Polirom, 2009)
 
„Buna dimineata. Vrei sa afli cum arata cel mai frumos vis din lume? E al meu, doar al meu, nu il imprumut, nu il dau de pomana, nu il scot la licitatie, nu am de gand sa-l povestesc altcuiva decat tie.”
(Matei Florian – si Hams si Regretel, ed. Polirom, 2009)
 
 
 „Azi noapte pe pod, cand ma intorceam acasa, am facut un bulgare si l-am aruncat peste balustrada. L-am auzit dupa cateva secunde cum se sparge pe apa inghetata. A fost placut.”
(Stelian Muller – Aerostat, ed. Galaxia Gutenberg, 2011)
 
„imi place ca dupa ce iau ibricul cu cafea de pe chiuveta sa-mi pun degetele pe metal si sa simt caldura ramasa. Cred ca e un gest care merita facut.”
(Stelian Muller – Aerostat, ed. Galaxia Gutenberg, 2011)
 
„Ajunsese la concluzia ca lumea e o uriasa panza de cort intinsa peste un vid. Daca o perforezi (cu ajutorul ploii), ea se va destrama si noi ne vom dizolva in cosmos. Mai departe nu mai conta.”
(Augustin Cupsa – Perforatorii, ed. Cartea Romaneasca, 2006)
 
„intr-o seara mergeam repede pe trotuar, urmarindu-mi chipul bosumflat in vitrinele impodobite cu ciorapi si chiloti. Cand am dat coltul in viteza, m-a zdruncinat o lovitura puternica. in fata mea zacea o femeie trantita pe asfalt cu fata in sus.”
(Constantin Acosmei – Relatarea unui barbat, in volumul Jucaria Mortului, editia a IV-a, ed. Casa de Pariuri Literare, 2012)
 
„Langa fata a aparut un loc liber, a ajuns la bar, ea s-a intors spre el cu ţigara intre buze, doar pentru o clipa. Avea un cercel in nara pe care s-a straduit sa nu-l observe. A comandat, a luat berile intr-o mana, in cealalta paharul cu cincizeci de whisky in care barmanul trantise doua bucaţi enorme de gheaţa.”
(Rares Moldovan – Concert)
 
„Am luat un autobuz, m-am asezat pe ultimele locuri si mi-am lasat privirea sa umble fara tinta. Sclipirea lacului Titan in lumina rece a diminetii, o biserica ascunsa printre blocuri, aurolacul care, insotit de un caine, dormea pe trotuar…”
(Silviu Gherman – Cele mai frumoase creiere, ed. Cartea Romaneasca, 2008)
 
„Am mancat numai de frica sa nu primesc pumni pentru refuzul meu, preotul imi arunca priviri piezise, iar Ionica turna tuica dupa tuica in el, ce naiba, doar n-o sa conduca asa, baut, ma gandeam, si-asa e un sofer prost.”
(Dan Coman – Irezistibil, ed. Cartea Romaneasca, 2010)
 
„Cand nu mai eram in stare sa citesc, ascultam muzica, dadeam la o parte perdelutele si urmaream scurgerea ploii si a masinilor, pasul grabit al putinilor trecatori, notam, tot mai impasibil, ce daune mai facusera intemperiile.”
(Marin Malaicu-Hondrari – Cartea tuturor intentiilor, ed. Cartea Romaneasca, 2008)
 
„Cind se insereaza, trupurile se intilnesc in odaile strimte intr-un aluat veşnic al singurataţii, fredonind imnul tainic al nopţii. in zori, uşile se deschid, iar casele se golesc treptat in ritmul şovaielnic al firii, doar cel bolnav ramine şi priveşte intinderea alba a ferestrei.”
(Francisc Baja – Porumbelul lui Noe, ed. Eikon, 2006)
 

Foto: Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *