In vizor

S-a dat startul la inscrierile pentru Capitala Culturala Europeana. Clujul va spune "Servus", in timp ce Craiova este "de vazut, de trait, de povestit"

Ministerul Culturii a dat, astazi, startul oficial pentru depunerea candidaturilor in vederea obtinerii titlului de Capitala Culturala Europeana 2021. Un numar de noua orase, intre care si Cluj-Napoca, si-au anuntat pana acum intentia de a candida, iar cei mai pregatiti concurenti ai nostri sunt Timisoara, Sfantu Gheorghe si Craiova.

Titlul de Capitala Europeana a Culturii se va acorda in anul 2021 unui oras din fiecare dintre cele doua state membre prevazute in calendarul stabilit de institutiile europene: Romania si Grecia. Astazi, reprezentanii Ministerului Culturii au dat startul oficial pentru depunerea candidaturilor. Astfel, pana in 10 octombrie 2015, orice oras din Romania isi poate depune candidatura.

Din Banat, vor candida Arad si Timisoara, Iasi pentru zona Moldovei, Bucuresti, Craiova pentru zona Olteniei, iar din Transilvania si-au aratat intentia de a candida un numar de patru orase: Cluj-Napoca, Brasov, Targu Mures si Sfantu Gheorghe.  De asemenea, Alba Iulia si-a anuntat, la un moment dat, intentia de a cadida pentru titlu, insa nu mai exista vesti noi din partea orasului vecin.

“Servus 2021” este motto-ul Clujului pentru candidatura la titlul de Capitala Culturala Europeana. Asociatia care realizeaza proiectul de candidatura a realizat conceptul pe care se va baza intregul program de candidatura: “Cluj-Napoca – East of West”. De ce “East of West”? „Pentru ca existenta noastra la confluenta dintre Estsși Vest ne defineste si felul unic de a fi, dar e si relevanta pentru procesele care au loc azi în Europa, la est si la vest, deopotriva. Pentru ca avem potentialul sa contribuim la o reafirmare a culturii est-europene si sa stabilim un nou reper, autentic, in Est”, arata echipa proiectului in motivarea alegerii acestui concept.

In timp ce clujenii vor spune Servus, si alte orase s-au pregatit pentru candidatura. Astfel, Craiova marseaza pe sloganul “De vazut, de trait, de povestit” pentru 2021. Identitatea vizuala si sloganul au fost lansate la sfarsitul lunii noiembrie la Bruxelles. Moldovenii vor spune povesti si istorii despre Mihai Viteazu, Constantin Brancusi, nea Marin miliardar, despre haiduci, bancuri cu olteni, dar si despre locuri minunate si oameni talentati, veseli si inimosi din Craiova, un oras … de vazut, de trait, de povestit.

Brasovul are si el un slogan pentru titlu: Brasovia 2021. Conceptul „Brasovia 2021” porneste de la ce are Brasovul si il diferentiaza de toate celelalte orase din tara care si-au anuntat candidatura, astfel incat sa fie original. Una dintre strategii este ca si celelalte localitati din zona tarii Barsei sa candideze alaturi de Brasov pentru acest titlu.

Sfantu Gheorghe are, de asemenea, identitate vizuala, concept si strategie – Terra Siculorum. Sfantu Gheorghe si-a anuntat candidatura in numele Tinutului Secuiesc pentru titlul de Capitala Culturala Europeana 2021 in primavara acestui an, initiativa fiind sustinuta de autoritatile locale si judetene din regiune.

Timisoara a definitivat, de asemenea, conceptul candidaturii si, cel mai probabil, echipa de acolo va realiza o noua identitate vizuala care sa corespunda conceptului. Conceptul a fost denumit „Channel of Cultures”, pe care cei care au lucrat la elaborare l-au tradus sub sintagma de „Coridoare culturale”, un concept care reflecta geografia, valorile si spiritul Timisoarei in opinia initiatorilor.

Municipiul Iasi nu are, deocamdata, nicio componenta pregatita, iar alte orase cum este Brasov sau Arad sunt in momentul in care isi liciteaza serviciile de elaborare si de consultanta.

Cine sunt concurentii Clujului

Cei mai bine pregatiti dintre contracandidatii Clujului pentru acest titlu sunt Timisoara, Sfantu Gheorghe si Craiova.

“Trebuie sa ne uitam la ceea ce au realizat celelalte orase care au incepand sa isi faca treaba in mod temeinic, iar aici putem aminti Timisoara, care are strategie si concept de candidatura si, probabil, in perioada urmatare vor definitiva si liniile de program si bugetul si identitatea vizuala. Apoi, Sfantu Gherghe are o stratege, un concept de candidatura. Sa nu uitam Craiova, care se zbate foarte mult pentru imagine, are multe evenimente si in tara, in Bruxelles”, spune Florin Morosanu. presedintele Asociatiei Cluj-Napoca 2021 – Capitala Culturala Europeana.

“Restul oraselor pot sa recupereze fara probleme daca au echipe ambitioase si resurse. Pot sa faca in 6 luni cat am facut noi in 2 ani”, mai spune acesta.

Cat priveste pregatirea clujenilor, asociatia care gestioneaza implementarea proiectului a finalizat o luna de intalniri cu peste 100 de persoane care activeaza in zona culturala, universitara, administratie. Scopul intalnirilor a fost de a obtine proiectele corespunzatoare liniilor de program.

Foto: cluj.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *