„Era o vreme când profesorii se defineau în primul rând în fața studenților ca autoritate prin volumul de cunoștințe. Lucrurile s-au schimbat astăzi, studenții au acces la informații, rolul profesorului se schimbă. Contează mai ales modul de dobândire a cunoștințelor, de analiză critică, de modelare a utilizării cunoștințelor”, a declarat profesorul Daniel David, rectorul Universității „Babeș-Bolyai” la încheierea primului an de mandat în coordonarea comunității UBB Cluj.
Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), Daniel David, a prezentat public Raportul primului an de mandat, document care a fost prezentat Senatului UBB în cadrul ședinței organizate luni, 19 aprilie 2021.
„Așa cum am promis în cadrul campaniei pentru poziția de Rector al UBB, încerc să mențin o legătură cât mai directă cu membrii comunității noastre, dincolo de obligațiile formale. Am plasat atunci, în 2020, <<...candidatura mea la funcția de rector al Universității noastre în paradigma unei universități de clasă mondială (world-class), care să exprime, totodată, valorile noastre fondatoare și virtuțile care consider că trebuie să le fie asociate - Tradiție (prin Bun-simț) și Excelență (prin Raționalitate/Înțelepciune) -, în spiritul umanist modern al încrederii și deschiderii, pentru a genera o cultură organizațională a solidarității și cooperării, într-un cadru instituțional dominat de etică, un cadru menit să susțină apoi cu onoare și curaj misiunea noastră universitară....>> și m-am angajat că <<...voi fi garantul autonomiei și democrației universitare >>. Prin acest demers vreau să onorez aceste angajamente”, a arătat rectorul UBB.
„Am avut o serie de angajamente, și anume că vom dezvolta laboratoarele didactice, lucru pe care l-am început prin programul de dotare a laboratoarelor didactice în care am angajat peste 25 milioane de lei, iar acest proiect este în derulare.
Am promis că vom reanaliza planurile de învățământ și am demarat acest proiect prin Fișa de Revizuire, astfel încât planurile de învățământ sunt raportate la universități și programe similare din străinătate.
Ascultăm și suntem atenți la implicarea studenților și la implicarea angajatorilor și a celor din mediul socio-economic astfel încât din toamnă, în Anul universitar 2021-2022 să începem cu Planurile de învățământ modernizate”.
În cadrul intervenției sale, David a punctat însemnătatea unor aspecte precum dezvoltarea noii pedagogii pentru învățământul la distanță, UBB fiind prima universitate din țară care a dezvoltat o asemenea pedagogie, axată pe formare și training adaptate învățământului on-line și la distanță.
„Această digitalizare pe care ați văzut-o, inclusiv prin sistemul Teams, pe care-l utilizăm și acum, a fost dusă mai departe cu sistemul Eon Reality, astfel încât sper ca din toamnă tot mai multe cursuri să facă apel și la utilizarea realității virtuale care reușește pur și simplu să aducă o altă paradigmă în procesul educațional”, a mai punctat David.
Rectorul UBB a susținut că din toamna anului 2020, desfășurarea activității în mediul on-line a fost mult mai coerentă decât în lunile martie-aprilie 2020, odată cu declanșarea pandemiei de coronavirus.
Rectorul Daniel David a adăugat că „a fost un an plin de provocări pe toate planurile, provocări generate de preluarea responsabilității gestionării celei mai mari comunități academice din România și accentuate de pandemia de COVID-19, care ne-a supus unor presiuni suplimentare, ne-a obligat să ne adaptăm unor condiții speciale și, uneori, să grăbim puternic implementarea unor direcții strategice. UBB a făcut față cu brio acestor provocări și am încercat să venim în întâmpinarea întregii noastre comunități, în așa fel încât nici parcursul de viață al studenților noștri, nici cel profesional al colegilor să nu fie afectate”.
„Este clar că universitățile românești au nevoie de o filă de buget pentru Cercetare”, a mai subliniat David.
Relația universității cu societatea a cunoscut o schimbare prin separarea compenentei socio-culturale de cea socio-economică.
David a amintit și Scrisoarea deschisă adresată premierului Cîțu pentru clarificarea unor aspecte precum modul în care poate o instituție publică să capitalizeze fără risc un demers antreprenorial-economic.
Misiunea UBB vizează trei compoenente: educație, cercetare și relația cu societatea.
Aceasta implică deschiderea universității spre societate – diseminarea cunoașterii și activități de cercetare și aplicarea informațiilor – implementarea aspectelor furnizate de mediul socio economic în programele universitare.
„Nu vreau să tranformăm Universitatea Babeș-Bolyai în universitate cu învățământ la distanță.
Vreau ca noi să avem o universitate puternică, în regim clasic, îmbogățită cu elemente de învățământ la distanță”, a declarat rectorul UBB, Daniel David.
Din totalul programelor dezvoltate de UBB pe componenta de educție, extensiile universitare sunt distribuite în 11 orașe din 8 județe la nivel național.
Extensiile universitare includ cca 13% din programe
Cca 12% sunt programe în regim de ID (Învățământ la distanță) și IFR (Învățământ fără frecvență).
Din Martie 2020 – 13 martie 2020 – prin Ordinul Ministrului Educației și Cercetării (Nr. 3555 din 12.03. 2020), profesorul universitar Daniel David a preluat poziția de Rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB).