De cartier

Primăria și cluburile, fără autorizație. Sau cum sunt rezolvate problemele semnalate de cetățeni

Activitatea cluburilor fără autorizație de funcționare continuă în municipiul Cluj-Napoca. Acestea se ″rebrănduiesc″ ori suportă modificări nominale și poluează fonic zona unde își desfășoară activitatea.  Primăria nu mai este preocupată de buna conviețuire a clujenilor, de respectarea liniștii și ordinii publice. De când a fost creat precedentul Untold, festivalul care aduce cel mai mare disconfort fonic locuitorilor din preajma Parcului Central, a Sălii Polivalente ori a stadionului Cluj Arena, clujenii au început să se obișnuiască cu lipsa de măsuri a administrației clujene.

Ei bine, Junkyard Recycled Pub (fostul Junkyard Pub) și-a reluat recent activitatea fără ca agentul economic să dețină aviz și orar de funcționare eliberat de către Primăria Cluj-Napoca.

Astfel, în seara zilei de luni, Somsai Eugen, Președintele unei Asociații de Proprietari de pe strada Regele Ferdinand, din imediata apropiere a clubului în cauză, a solicitat telefonic Poliției Locale constatarea activității nelegale ce se desfășura pe strada Șt. O. Iosif nr. 4. Echipajul de poliție a intervenit la fața locului doar după ce Somsai Eugen s-a deplasat personal la sediul Primăriei.

click poză pentru imagine completă

 

Da, în perioada cât a durat ″rebranduirea″ clubului nu au fost înregistrate tulburări ale liniștii publice, perioadă ce a fost caracterizată de o relativă liniște.

 Însă imobilul situat pe strada Șt. O. Iosif nr. 4 Cluj-Napoca, adică în Zona Construită Protejată C1 (componentă a Ansamblului urban „Centrul  istoric al municipiului Cluj-Napoca” clasat în Lista Monumentelor Istorice cu codul CJ-II-a-A-0724), a suportat execuția unor lucrări fără autorizație de construire (s-au construit două intrări din stradă și o scară interioară parter-etaj), prin care a fost afectată structura de rezistență a clădirii și a fost modificat aspectul arhitectural al acesteia. Aceste schimbări de ordin arhitectural, efectuate în urmă cu 3-4 ani, așa și nu au mai fost investigate și sancționate de autorități. 

 

Răspunsurile administrației sunt doar niște cuvinte înșiruite fără prea mult conținut. Autoritățile implicate își pasează uneia alteia sarcinile, nu cunosc (sau nu vor să știe) unele probleme și prin urmare, direcționează cetățeanul care sesizează o problemă concretă – problemă ce depășește cadrul legal – către o altă instituție abilitată. Așa se naște lupta kafkiană a cetățeanului cu hățișurile birocrației specifice aparatului de stat.

Ultimele sesizări făcute de Eugen Somsai se referă la neacordarea avizului favorabil schimbării de destinație a imobilului în cauză, astfel încât acesta să nu obțină statut de spațiu comercial prin care ar putea funcționa nestingherit, iar cetățenii care locuiesc în zonă ar suporta mai departe zgomotul și deranjul creat de acest club. 

 

 


Întrebarea este următoarea: cum poate fi acordat aviz de funcționare unui spațiu comercial (bar), care ani de-a rândul a funcționat mai mult ilegal? De ce se fac aceste favoruri agenților economici, iar problemele semnalate de cetățenii municicpiului, în acest caz, sunt trecute sub tăcere? În folosul cui funcționează Primăria și administrația locală? De câtă credibilitate se bucură aceste instituții? Câte dintre problemele concrete semnalate au fost rezolvate? De ce tolerează Primăria funcționarea fără avizele necesare a unităților și spațiilor comerciale care pun în pericol viața cetățenilor?

Merită amintit faptul că mai mulți locatari ai imobilelor situate pe strada Ștefan Octavian Iosif, la numerele 4 și 6, au înmânat, încă din februarie 2014, o petiție primarului municipiului Cluj-Napoca, prin care îl rugau să nu avizeze favorabil funcționarea clubului Junkyard Pub. În petiția respectivă se arăta că Junkyard Pub funcționa, de o bună bucată de timp, fără aviz de funcționare eliberat de Biroul de Autorizări, fără de care niciun local din Cluj nu poate fi deschis. Ca temei legal al cererii lor, locatarii din vecinătatea Junkyard Pub aminteau Hotărârea Consiliului Local (HCL) nr. 467/2009, art. 6 care spune că ”nu se eliberează acord de funcționare dacă se aduc prejudicii vecinătăților”. 

În nov 2015 – în lista ″neagră″ a cluburilor care funcționau fără autorizaţie sau fără a primi un aviz pentru orarul de funcţionare de la municipalitate, figura și JUNKYARD PUB SRL Str. Şt. O. Iosif nr. 4, care a înregistrat la acea vreme o contestaţie a sancțiunilor primite la Judecătoria Cluj-Napoca.

Exemplul cel mai potrivit în acest sens este, probabil, cazul clubului Janis, cu privire la care, încă din noiembrie 2015, Prefectura Cluj anunța prin intermediul unui comunicat de presă că „există anumite probleme de ordin legislativ care, spre exemplu, permit funcționarea unor cluburi cu o simplă declarație pe proprie răspundere din partea patronului până în momentul obținerii autorizației de funcționare. Așa este și cazul unui club, care de fiecare dată când municipalitatea clujeană nu îi dă acordul de funcționare, schimbă firma, după care cere o nouă autorizare și funcționează în continuare″.

O poziție oficială în scris am solicitat atât de la administratorul spațiului comercial, cât și de la instituțiile implicate, de la Primărie și respectiv, de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență.  

Ziar de Cluj a mai semnalat problemele cu privire la acest caz încă din septembrie 2016, mai multe informații puteți accesa aici.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *