In vizor

Primăria nu poate construi un drumuleț de 1,6 km în doi ani. În Antichitate, romanii au făcut 4.000 km de drumuri în Dacia, în 10 ani

Drumul care face legătura între oraș și Dealul Lomb (unde vor fi construite Buftea de Cluj, Centrul de Sprijinire a Afacerilor TEAM și Cluj Innovation City) nu va fi gata nici anul acesta, deși termenul de finalizare era sfârșitul anului 2015. Primăria a pierdut 9 milioane euro bani europeni din cauză că proiectantul drumului de acces în Lomb a făcut recomandări greșite. Pe lângă pierderea banilor europeni, trebuie să pună și bani în plus de la bugetul local.

Dacă s-ar da niște premii pentru proiectele Primăriei, care încep dar nu se mai termină, drumul care face legătura între strada Oașului și Dealul Lomb ar putea candida cu succes pentru un loc I, cu diplomă și coroniță de flori.

De altfel, în Lomb se află alte proiecte care vor fi încheiate la anu’ și la mulți ani: Centrul Regional de Excelență pentru Industrii Creative (CREIC) și Centrul de Sprijinire a Afacerilor TEAM. Tot în Lomb va fi construit Cluj Innovation City, pe care Emil Boc l-a botezat Orășelul Informaticienilor. Dacă CREIC și TEAM vor fi gata cumva cu chiu cu vai, Cluj Innovation City nici măcar nu a început, nici nu există banii necesari, cu alte cuvinte nu s-a făcut nimic concret.

Romanilor în mod sigur le-a luat mai puțin în Antichitate să construiască un drum decât îi ia lui Boc & Co. să facă un petic de drum de 1,6 kilometri în secolul XXI. Ba sunt de vină contestațiile la licitații, ba alunecările de teren, ba proiectantul care a făcut o recomandare greșită. Și uite așa pământul se duce la vale, timpul trece și primarul poate să mai pună și anul viitor aceleași proiecte pe lista de priorități.

Au ascultat recomandările greșite ale proiectantului

Demersurile pentru construirea drumului de legătură dintre Oașului și Lomb au început în 2014, startul lucrărilor s-a dat în 2015, dar la două luni de la deschiderea șantierului lucrările au fost oprite din cauza alunecărilor de teren din amonte, pe o porțiune de 300 de metri. Reprezentanții Primăriei au spus atunci în 2015 că vina este a proiectantului, care a precizat în proiectul tehnic că nu este nevoie de lucrări de consolidare, deși studiile geo arătau clar că este nevoie de așa ceva.

„Întreaga zona geografică unde ne aflăm este o zonă cu riscuri punctuale de alunecări și aceste lucruri au fost relevate în studiile geo însă proiectul livrat de proiectant nu prevedea anumite lucrări de consolidare care iată se impun acum”, declara Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca, în 2015, imediat după ce au apărut alunecările de teren.

Atunci, reprezentanții Primăriei amenințau că vor da în judecată proiectantul. Cu sau fără proces, administrația publică locală plătește scump recomandarea proiectantului. Bineînțeles că după surparea drumului a fost nevoie de o licitație și pentru lucrările de consolidare a terenului, licitație care acum este contestată și ține pe loc întreaga lucrare.

„Este o contestație la licitația care a avut loc, ceea ce face să ne întârzie și mai mult. Nu putem să spunem când se va soluționa”, au declarat reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Nici măcar în 2017 nu va fi gata drumul

Lucrările de consolidare sunt estimate la 27,72 milioane lei, bani care vor fi plătiți din bugetul local. Realizarea drumului de 1,6 kilometri costă aproximativ 9 milioane euro, bani care inițial erau asigurați de Uniunea Europeană, dar din cauza depășirii termenului limită de finalizare a proiectului (finalul anului 2015), finanțarea a fost pierdută așa că va trebui asigurată din bugetul local. Deocamdată, lucrurile sunt împotmolite la contestația licitației pentru consolidarea terenului.

Deși întregul drum trebuia să fie gata la finalul anului 2015 (termen de realizare aproximativ șase luni), conducerea Primăriei estimează că nici în 2017 nu va fi gata.

„Din discuțiile pe care le-am avut sau cel puțin părerea mea este că cred că anul acesta nu o să reușim să îl finalizăm. Problema este foarte complexă acolo și deja avem a doua porțiune care cedează și necesită o consolidare pentru acest drum. Una dintre porțiuni este în contract, dar începe consolidarea”, a declarat Gheorghe Șurubaru, city-managerul municipiului Cluj-Napoca. El a mai spus că „este o zonă foarte instabilă și apar probleme din ce în ce mai multe”.

Cum comentează Boc situația

Emil Boc a adus în discuție eterna problemă a licitațiilor care vin la pachet cu contestații.

„Este o lucrare care vizează viitoarea zonă de extensie a Clujului. Problemele cu alunecările de teren nu sunt noi în municipiu. Specialiștii ne-au recomandat o soluție tehnică care se bazează pe piloni forați. S-a făcut studiu de specialitate și acum este în procedură de licitație. În funcție de parcurgerea etapelor respective, se poate finaliza anul acesta sau anul următor. Repet, în funcție de durata de parcurgere a etapelor respective. Termenul de execuție este de șase luni. Aceste lucrări care se fac dau o consistență serioasă, de aceea se face o lucrare cu piloni ca să oprească alunecările și pentru a preveni alunecările ulterioare pe acea porțiune importantă de teren care vizează cele două obiective de investiții ale noastre și Cluj Innovation Park”, a comentat primarul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *