Din oras

Primăria a plătit nelegal peste 150.000 de euro pentru marcaje rutiere

Raportul Curţii de Conturi a constatat că Primăria Cluj-Napoca, deşi avea un contact cadru pentru execuţia de lucrări de aplicare macaje rutiere cu produse speciale, a efectuat plăți nelegale către SC Loial Impex SRL Suceava. Prejudiciul instituției se ridică la  suma de 620.694 lei.

Ca urmare a verificării categoriei de operațiuni ”Cheltuieli cu bunuri și servicii” efectuate în anul 2015, Curtea de Conturi a constatat faptul că au fost efectuate plăți pentru lucrări de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale, lucrări care au făcut obiectul unui contract subsecvent încheiat în baza unui acord cadru a cărui durată de execuție a încetat la data de 20.08.2014.

În anul 2012, pentru achiziția lucrărilor de aplicare marcaje rutiere, Primăria Cluj-Napoca a organizat procedura de atribuire, cerere de oferte, criteriul de atribuire fiind prețul cel mai scăzut, urmare căreia pentru lotul 2 Lucrări de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale, a fost încheiat acordul cadru nr. 244249/17.08.2012 cu Asocierea SC Loial Impex SRL și SC Gamida Euromark SRL, cu o durată de 2 ani calendaristici, respectiv până la data de 20.08.2014.

Ulterior încheierii acordului cadru și în executarea acestuia au fost atribuite 5 contracte subsecvente, ultimul fiind contractul subsecvent nr. 275142/07.08.2014, în valoare de 2.693.631 lei, din care TVA în cuantum de 521.347 lei, deși conform documentației de atribuire, valoarea estimată maximă a celui mai mare contract subsecvent pentru lotul 2 este de 744.261 lei fără TVA, adică de aproximativ 3 ori mai puțin decât valoare contractată.

Până în luna august 2014, au fost atribuite 4 contracte subsecvente însumând valoarea de 1.343.544  lei, inclusiv TVA, iar ultimul contract subsecvent atribuit, care intră în vigoare în ultima zi a acordului cadru, respectiv 20.08.2014, este de 2.693.631 lei, adică de 2 ori mai mult decât lucrările executate în cei 2 ani de valabilitate a acordului cadru, în condițiile în care Primăria Cluj-Napoca a demarat deja o nouă procedură de achiziție privind lucrările de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale în luna august 2014.

Primăria are obligaţia de a atribui contractele de achiziţie publică subsecvente acordului-cadru numai cu respectarea condiţiilor tehnice şi financiare stabilite în acordul-cadru respectiv. Potrivit art. 21 din acordul cadru, contractele subsecvente de execuție se vor încheia ori de câte ori este necesară execuția lucrărilor care fac obiectul acordului menționat.

“Prin încheierea Contractului subsecvent nr. 275142/07.08.2014, au fost contractate nelegal  cantități de lucrări, fără ca acestea să fie necesare sau certe în momentul contractării, estimându-se nejustificat cantitățile maxime de lucrări din acordul cadru care ar fi putut fi acordate. Prin contractele subsecvente nu se estimează lucrările angajate, ci acestea  trebuie să fie cantități ferme, bazate pe măsurători, estimarea cantităților se face la încheierea acordului cadru.”, este raportul Curţii de Conturi. 

La baza încheierii Contractului subsecvent nr. 275142/07.08.2014, nu a existat un necesar de cantități de lucrări, care să fie stabilit în baza unor măsurători și care să justifice valoarea acestuia. Prin contractul subsecvent încheiat nu a fost stabilită durata de execuție a contractului, deși potrivit pct. 16 Cerințe speciale din Caietul de sarcini, care este parte integrantă a contractului (art. 95 din Hotărârea nr. 925/2006): ”marcajele aferente pentru lot 2 trebuie finalizate de la încheierea contractului subsecvent în termen de 20 zile, funcție de condițiile meteo”, de unde rezultă că durata de execuție a contractului subsecvent poate fi în jur de 20 zile, funcție de condițiile meteo.

Dacă contractul subsecvent a fost încheiat în perioada de valabilitate a acordului cadru, cu data de începere în ultima zi a acestuia, executarea acestuia nu trebuia să depășească luna septembrie 2014, dar în fapt au fost efectuate și decontate lucrări până în luna septembrie 2015, ceea ce contravine prevederilor Caietului de sarcini, care este parte integrantă din contract.

În anul 2014, potrivit Raportului procedurii nr. 449309/11.12.2014, entitatea organizează o nouă procedură de achiziție publică, pentru ”lucrările de aplicare marcaje rutiere”, la care a participat și societatea SC Loial Impex SRL în asociere cu RADP Cluj, aceasta având însă oferta cea mai mare. Urmare procedurii de achiziție publică se încheie Acordul cadru nr. 458954/18.12.2014, cu o durată de 2 ani calendaristici, cu societatea SC Anduna Servimob SRL, cu sediul în București, care potrivit art. 7 intră în vigoare de la data de 18.12.2014.

Potrivit prevederilor legale referitoare la încheierea acordului cadru, autoritatea contractantă este obligată ca pe durata acordului cadru să nu încheie cu alt operator economic, un contract având ca obiect achiziţionarea produselor/serviciilor/lucrărilor care fac obiectul acordului-cadru respectiv și să atribuie contracte operatorului economic semnatar, ori de câte ori intenţionează să achiziţioneze produsele/serviciile/lucrările care au făcut obiectul acordului-cadru respectiv.

“Cu toate că entitatea a încheiat un nou acord cadru în luna decembrie 2014, cu prețuri mai mici, până în luna septembrie 2015 execuția lucrărilor de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale, s-a făcut tot de către societatea SC Loial Impex SRL, cu sediul în Suceava, în baza contractului subsecvent nr. 275142/07.08.2014, la prețuri mult mai mari. Mai mult, în cazul articolului de lucrări “Marcaj rutier divers cu produse speciale “au fost decontate cantități mai mari decât cele contractate, astfel prin contractul subsecvent au fost contractate lucrări în cantitate de 1200 mp, dar cantitatea decontată doar în anul 2015 a fost de 5.583 mp, de aproximativ 5 ori mai mult, în condițiile în care pentru lucrările respective exista încheiat un acord cadru cu un alt operator economic. În acest fel, în baza contractului subsecvent menționat, în anul 2015 au fost decontate lucrări către SC Loial Impex SRL în valoare de 1.502.826 lei, din care 290.869  lei TVA. Dacă lucrările din anul 2015, ar fi fost executate și decontate în baza noului acord cadru nr. 458954/18.12.2014, încheiat cu  societatea SC Anduna Servimob SRL București, care este în perioada de valabilitate, valoarea acestora ar fi fost de 922.887 lei, în loc de 1.502.826 lei, sumă decontată operatorului economic SC Loial Impex SRL, rezultând astfel o pagubă efectivă cauzată Municipiului Cluj-Napoca, de 579.939 lei”, este raportul Curţii de Conturi. 

Potrivit Ordinului nr. 1.792 din 24 decembrie 2002, pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidența şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale: 

”Angajarea cheltuielilor se efectuează în tot cursul exerciţiului bugetar, astfel încât să existe certitudinea că bunurile şi serviciile care fac obiectul angajamentelor vor fi livrate, respectiv prestate, şi se vor plăti în exerciţiul bugetar respectiv. Art. 94 din HG nr. 925/2006 subliniază acest aspect în sensul că dispune ca: ”Indiferent de momentul iniţierii procedurii de atribuire, autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica, înainte de încheierea contractului, respectarea dispoziţiilor referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidenţa legislaţiei privind finanţele publice. Autoritatea contractantă este responsabilă pentru modul de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru, cu respectarea tuturor dispoziţiilor legale aplicabile. Aspectele nelegale privind încheierea contractului subsecvent nr. 275142/07.08.2014 cu societatea SC Loial Impex SRL, cu sediul în Suceava, în calitate de executant și nerespectarea prevederilor legale privind atribuirea și derularea contractelor de achiziţie publică, au condus la prejudicierea bugetului local și efectuarea de plăți nelegale în sumă de 579.939 lei, reprezentând diferențele de preț între valoarea decontată și valoarea la care ar fi putut fi executate și decontate lucrările dacă s-ar fi respectat prevederile legale privind atribuirea contractelor de achiziție publică. Pentru suma de 579.939 lei, decontată necuvenit, au fost calculate dobânzi penalizatoare în sumă de 40.755 lei, la nivelul prevăzut de art. 3 din Ordonanţa nr. 13 din 24 august 2011, privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii băneşti și Circulara BNR nr. 17 din 06 mai 2015, privind nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României, de 9,75% pe an”, se arată în raportul Curţii de Conturi. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *