Focus

Povestiri de business din România: Cum a reuşit o companie austriacă de construcţii cu zero angajaţi să aibă afaceri de 162 mil. lei? A lucrat la cea mai lungă linie de tramvai din Cluj

Swietelsky, o companie care prestea­ză lucrări de construcţii pentru căile fera­te de suprafaţă şi subterane, a ra­por­tat pentru anul trecut la Ministerul de Finanţe o cifră de afaceri de 162,1 mi­­lioane de lei (36 mil. euro), deşi nu are niciun angajat, conform propriilor raportări.

Potrivit informaţiilor publicate pe pagina sa de Facebook, compania a construit în Ro­mâ­­nia cea mai lungă linie de tramvai din Cluj-Napo­ca, pe ruta Piaţa Gării – Mănăştur – Bd. Muncii, tron­soanele de cale ferată Vinţu de Sus – Simeria şi Curtici – Arad, o investiţie de 1,3 mld. lei, pe care Swietelsky a realizat-o ală­turi de francezii de la Alstom, italienii de la Astal­di şi firmele româneşti Euro Construct Trading 98 şi Dafora.

Swietelsky Baugesellschaft este sucursala de la Bucureşti a companiei austriece cu ace­laşi nume. La Ministerul de Finanţe, mai figu­rea­ză cel puţin încă patru companii care conţin nu­mele Swietelsky, toate având CAEN-uri ca­re indică lucrări de construcţii de diferite tipuri – rezidenţiale, nerezidenţiale, feroviare.

Reprezentanţii companiei nu au răspuns solicitării ZF referitoare la proiectele pe care Swietelsky le are pe piaţa locală şi la numărul de angajaţi cu care lucrează.

Este posibil ca o firmă să raporteze afaceri la Ministerul de Finanţe, dar să nu aibă salariaţi?

„Explicaţia pentru faptul că nu există niciun angajat raportat este subcontractarea de personal, ceea ce înseamnă că firma lucrează cu resurse umane în sistem de leasing. Dacă firma care pune la dispoziţie personalul a avut o licitaţie cu statul, totul se desfăşoară legal“, spune Iancu Guda, services director al com­pa­niei de consultanţă Coface România.

El adaugă şi că pot exista companii care fac parte dintr-un grup de firme, astfel că există persoane angajate pe o firmă, dar care prestea­ză activităţi în altă companie din grup.

Grupul Swietelsky a realizat drumuri, căi ferate, poduri în mai multe ţări din Europa Centrală şi de Est, printre care Ungaria, Austria, Croaţia, Republica Cehă, Germania, Italia şi Polonia, însă nu există informaţii despre proiectele din România.

O altă companie din sectorul construcţiilor care, din 2011 până în 2015, apare la Ministerul de Finanţe cu zero angajaţi este sucursala din Bu­cureşti a unui alt grup austriac de con­struc­ţii, Strabag, de altfel unul dintre cei mai mari con­structori de pe piaţa locală. În 2015, ulti­mul an pentru care există date publice dis­ponibile, com­pania a avut afaceri de 273,2 mil. lei (60,7 mil. euro) şi profit de 2 milioane de lei.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.05.2017

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *