Swietelsky, o companie care prestează lucrări de construcţii pentru căile ferate de suprafaţă şi subterane, a raportat pentru anul trecut la Ministerul de Finanţe o cifră de afaceri de 162,1 milioane de lei (36 mil. euro), deşi nu are niciun angajat, conform propriilor raportări.
Potrivit informaţiilor publicate pe pagina sa de Facebook, compania a construit în România cea mai lungă linie de tramvai din Cluj-Napoca, pe ruta Piaţa Gării – Mănăştur – Bd. Muncii, tronsoanele de cale ferată Vinţu de Sus – Simeria şi Curtici – Arad, o investiţie de 1,3 mld. lei, pe care Swietelsky a realizat-o alături de francezii de la Alstom, italienii de la Astaldi şi firmele româneşti Euro Construct Trading 98 şi Dafora.
Swietelsky Baugesellschaft este sucursala de la Bucureşti a companiei austriece cu acelaşi nume. La Ministerul de Finanţe, mai figurează cel puţin încă patru companii care conţin numele Swietelsky, toate având CAEN-uri care indică lucrări de construcţii de diferite tipuri – rezidenţiale, nerezidenţiale, feroviare.
Reprezentanţii companiei nu au răspuns solicitării ZF referitoare la proiectele pe care Swietelsky le are pe piaţa locală şi la numărul de angajaţi cu care lucrează.
Este posibil ca o firmă să raporteze afaceri la Ministerul de Finanţe, dar să nu aibă salariaţi?
„Explicaţia pentru faptul că nu există niciun angajat raportat este subcontractarea de personal, ceea ce înseamnă că firma lucrează cu resurse umane în sistem de leasing. Dacă firma care pune la dispoziţie personalul a avut o licitaţie cu statul, totul se desfăşoară legal“, spune Iancu Guda, services director al companiei de consultanţă Coface România.
El adaugă şi că pot exista companii care fac parte dintr-un grup de firme, astfel că există persoane angajate pe o firmă, dar care prestează activităţi în altă companie din grup.
Grupul Swietelsky a realizat drumuri, căi ferate, poduri în mai multe ţări din Europa Centrală şi de Est, printre care Ungaria, Austria, Croaţia, Republica Cehă, Germania, Italia şi Polonia, însă nu există informaţii despre proiectele din România.
O altă companie din sectorul construcţiilor care, din 2011 până în 2015, apare la Ministerul de Finanţe cu zero angajaţi este sucursala din Bucureşti a unui alt grup austriac de construcţii, Strabag, de altfel unul dintre cei mai mari constructori de pe piaţa locală. În 2015, ultimul an pentru care există date publice disponibile, compania a avut afaceri de 273,2 mil. lei (60,7 mil. euro) şi profit de 2 milioane de lei.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.05.2017