Reportaj

Povestea taxiului negru, care a fost aruncat la “gunoi” în Marea Britanie și a devenit apoi vedetă în Cluj-Napoca

250 de mașini de epocă pot fi admirate în acest weekend la Cluj-Napoca, în cadrul paradei Klausenburg Retro Racing, eveniment care a ajuns la a cincea ediție Vedeta expoziției are 59 de ani, este printre ultimele modele marca LTI, are la bord milioane de kilometri, dar și o poveste interesantă.

O paradă impresionantă de mașini de epocă a reunit, la Cluj-Napoca, zeci de colecționari din toată țara și din străinătate. Sâmbătă, parcarea centrului comercial Vivo a fost plină cu automobile de colecție, dar și de clujeni care, cu mic, cu mare au venit să le admire și să le fotografieze.

Automobilele de epocă (Volkswagen, Ford, Porsche, Fiat, Peugeot, Citroen, Trabant, Dacia, LTI) au fost prezentate de către proprietari clujenilor dornici să afle mai multe despre cum se restaurează și se întreține un astfel de autoturism.

Unii colecționari au investit sume mari pentru a cumpăra modelul îndrăgit  sau pentru a înlocui piesele uzate. Pasiunea pentru autoturisme de epocă mai cere și timp și răbdare. Piesele de schimb se găsesc foarte greu.

”Pentru mine e pasiune să vin cu ea la expoziții și să o repar când nu-mi scoate fire albe. Sunt greu de găsit piesele pe stoc. Oamenii zâmbesc când o văd și mă tot întreabă cât costă. Nu vreau să aud, mașina nu e de vânzare”, spune Dragoș, care a venit la paradă cu un Fiat 500 din 1971.

Cea mai admirată și pozată mașină de la paradă, un taxi negru din Marea Britanie, marca LTI, are o poveste interesantă. După ce a transportat mii de pasageri și a fost scoasă din uz, ultimul proprietar  nu a dorit să mai investească bani în reparații și a lăsat-o la un service auto. Acolo lucra clujeanul Binder Szilard, care visa de mic la o mașină de epocă. A profitat de șansă și a cumpărat taxiul negru. Chiar dacă restaurarea mașinii i-a luat un an, nu regretă că a cumpărat-o. Acum face și bani cu “bătrâna doamnă” pe patru roți. Clujenii se înghesuie să o închirieze pentru diverse evenimente: nunți, ședințe foto, majorate sau petreceri.

„O am de 4 ani, cam un 1 an a durat restaurarea. E printre ultimele modele de la LTI, un model aniversar din 1958, o ediție cu tehnologie nouă. E cea mai conică mașină din lume, probabil, cel mai ușor de recunoscut. Cam de un an am revenit în țară și am adus mașina din Anglia. O închiriez pentru evenimente. Tot timpul mi-am dorit o mașină de epocă și s-a nimerit să fie asta. Lucram într-un atelier auto în Anglia, și într-o zi a fost adusă mașina. Nimeni nu a vrut-o. Am cumpărat-o eu, pentru mine e pasiune”, afirmă Binder Szilard.

Clujeanul se mândrește cu faptul că deține mașina cu cea mai lungă linie de producție din lume. Modelele Fairway, faimoasele taxiuri negre din Londra, s-au fabricat din 1958 până în 1997.

Clujenii care au văzut vedeta paradei de la Vivo au fost foarte impresionați.

“Toate merită o atenție deosebită, respect pentru cine se ocupă de ele. Se văd tot mai puține la noi,  în străinătate se adună mai mulți la expoziții și sunt sprijiniți de autorități. Cei care au mașini din astea sunt scutiți de la impozite. E un lucru bun că se mai întâmplă parade și la noi. Nu sunt mașini ieftine și e păcat să se piardă. Astea sunt chiar forța brută, nu electronică”, a precizat un bărbat.

Parada mașinilor de colecție poate fi văzută și duminică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *