Reportaj

Povestea din spatele viralului filmat la fabrica Ford. Cine e clujeanul care a realizat clipul?

Pentru cei care stiu ce poate Laviniu Lazar, nu e o surpriza. Are in portofoliu niste proiecte care l-au propulsat in top of mind, cand vine vorba de video de calitate la Cluj si nu numai. Si-a construit brand-ul cu rabdare, devenind mai bun cu fiecare cadru. Iar azi a ajuns la nivelul la care e chemat de Ford, sa le faca un video de prezentare.

Si pentru ca rezultatul e atat de bun, incat a ajuns chiar si in Top Gear, cei de la tvdece.ro si-au propus sa afle ce se ascunde in spatele unei asemenea realizari.

Pentru cei care nu te cunosc, povesteste-ne putin despre experienta pe care o ai in industria video.
Am inceput sa lucrez in televiziune din timpul facultatii (2002), adica de 13 ani. Asta nu ma face batran, ci doar “experimentat”. Am inceput ca editor la CBN, apoi regizor la Antena 1, o scurta perioada la TVR si un stagiu de vreo 6 ani in America. De-a lungul vremii, am avut sansa sa cunosc oameni interesanti si sa particip la proiecte frumoase, unele dintre ele rasplatite cu niste mici premii (4 Telly’s si 1 Webstock). 

Ce inseamna pentru tine un video bun? Ca sa adaptam la zona digitala, ce face un video sa devina viral?
Pentru mine, un video bun inseamna un video care imi utilizeaza toate cunostintele si experienta acumulate pana la momentul realizarii lui si ma impinge un pic mai departe. Fiecare proiect de-al nostru are un element de noutate in el, care ne face sa evoluam. Cred ca asta e modalitatea mea preferata de a invata, niciodata nu am fost genul de “student model”, care sa invete teoria si apoi sa aplice. Daca nu exista stresul ca “trebuie sa iasa”, motivatia se diminueaza putin. Cred ca am mostenit abordarea asta de la tata :). In ceea ce priveste video-ul “viral”… nu stiu exact; ca daca as sti, doar de astea as face! Totusi, cred ca o conditie esentiala pentru ca un video sa fie viral este sa aiba emotte. Oamenii sa rezoneze cu el si cu cat valorile din el sunt mai usor de inteles, cu atat se raspandeste mai mult, in mai multe tari.

Stiai de cand ai acceptat job-ul pentru Ford ca va iesi un viral? Exista o reteta pentru virale?

Stiam ca va fi cel mai complex video de motorsport facut in Romania, deci existau premise de viralizare, dar gandul meu era cum sa il fac bine, nu cum sa il fac viral. Dupa cum se vede, nu am pus nicio pisicuta in el 🙂

Cum ai ajuns sa colaborezi cu cei de la Ford pentru realizarea acestui video?
A fost din ciclul “pregatirea se intalneste cu oportunitatea”. Lasand gluma la o parte, la Ford am ajuns prin intermediul prietenilor de la Napoca Rally Academy. Impreuna cu ei am mai avut coloaborari cu Ford, iar ideea realizarii video-ului a fost a lui Marco Tempestini, asa ca atunci cand le-a prezentat-o, a fost oarecum o alegere logica, pentru care le sunt recunoscator tuturor.

Cat au durat filmarile? Dar perioada de postproductie? Care etapa a fost mai dificila?
Filmarile au durat 4 jumatati de zi, filmate cu doua ocazii diferite (cine se uita atent la video, isi poate da seama de asta). Postproductia a durat aproximativ o saptamana, iar apoi au fost micile ajustari pentru a impaca pe toata lumea. in total, cam 2 saptamani. Dificila cred ca a fost partea de filmare, pentru ca acolo nu ai voie sa gresesti, dar cand ai o masina care se deplaseaza in viteza pe langa tot felul de obiecte, iar tu trebuie sa filmezi din miscare (din alta masina, cu electrocarul, cu drona, cu steadicam-ul etc.) se pot intampla multe. Oricum, avand in vedere ca si pentru noi, si pentru Simone a fost prima data cand am facut asa ceva, cred ca a iesit bine.

Ce presupune din punct de vedere logistic un astfel de video?
Pai, cam tot ce am gasit prin birou, am dus cu noi: Cine Camera, GoPro, gimbal, lentile, drona, slider, lumini, instrumente pirotehnice, catel, purcel. Doar pe fiica-mea si pe nevasta-mea le-am lasat acasa!

Cine a venit cu ideea de a filma in fabrica?
Ideea video-ului era sa promovam motoarele produse la Craiova, iar pentru Gymkhana e nevoie de locatii inedite… 1+1=2 🙂

Ce a insemnat pentru Ford, din punct de vedere organizatoric si logistic, filmarea in fabrica?
Inseamna multe ‘semnaturi’, pe care nu le-am fi obtinut fara ajutorul Anei Maria Timis 🙂 Dar, vorba aceea, “cu ajutorul lui Dumnezeu si a doi-trei oameni” se poate realiza orice! in cazul nostru, cei “doi-trei oameni” sunt, de fapt, mai multi (pe unii ii puteti vedea prin background la unele cadre) si pe aceasta cale vreau sa multumesc echipei Ford Craiova, in special lui Alex si lui John, pentru ajutor.

Care au fost cele mai mari provocari de care v-ati lovit in acest proiect?
Dupa cum spuneam, a fost pentru prima data cand am filmat asa ceva, au aparut multe situatii “in premiera”, deci as putea spune ca adaptablilitatea a fost cea mai mare provocare, dar cu ajutorul echipei (Daniel, Tudor, Claudiu, Sorin) am reusit sa ne descurcam.

Imi poti da un exemplu de situatie in premiera?
La o franare, Simone a observat ca masina sare foarte mult, asa ca a ajuns scena in video, desi nu era in scenariu.

Simone Tempestini s-a simtit in largul sau sau a intampinat dificultati, prin prisma locului special de filmare?

Simone chiar m-a surprins cat de repede s-a adaptat si cat de calm era derapand printre stalpi de metal si motoare de mii de euro. A demonstrat ca merita sa fie acolo unde este: in Campionatul Mondial de Raliuri si pe locul 1 in Campionatul National.

Avand in vedere ca totul se intampla foarte rapid, ma gandesc ca nu e usor sa obtii cele mai bune cadre. Cam cate duble s-au tras?

Am tras pana ziceam “Gata!”. Cuantificat, asta inseamna intre 1 si 8 cadre pentru fiecare locatie. Dupa aceea, la editare, ne dadeam seama ca poate nu era rau sa fi fost n+1 la multe dintre locatii 🙂

Cam cat costa o astfel de productie?
Multa pasiune, timp… Si cateva mii de euro 🙂

Multa lume a vazut asemanari cu Ghymkhana lui Ken Block, cam care ar fi diferentele?
“Asemanari” e un eufemism. Este un video declarat si asumat ca fiind un tribut adus lui Ken Block. Totusi, e distractiv sa vezi dezbaterile de pe Top Gear pe tema: “cine e mai bun: Ken Block sau Simone?’

E asta un “once in a lifetime moment” pentru cariera unui producator video?
Toate momentele sunt “once in a lifetime” si incerc sa le tratez ca atare. in cazul de fata, sper sa nu fie asa si sa fi fost doar un pas intr-o directie buna!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *