In vizor

Podul Fabricii intră în reabilitare. Câte poduri mai rămân pierdute în promisiuni?

După ani de tergiversări și promisiuni, Podul de peste Someșul Mic, din zona străzii Fabricii, a intrat și în atenția municipalității. Acest pod reprezintă principala cale de acces dinspre cartierul Mărăști și cartierul Iris, este tranzitat zilnic de mii de mașini și de pietoni. Cu câte două benzi de circulație pe sens și cu o lungime de aproape un kilometru, acesta este unul dintre cele mai mari poduri care traversează Someșul în Cluj-Napoca. Începând de luni, 27 august 2018, vor începe lucrări de reabilitare la Podul de pe strada Fabricii. 

Lucrările se vor executa la infrastructura podului (sub pod), pe o perioada de 2 luni și vor presupune restricții de circulație pe câte 2 benzi carosabile, situație în care se va circula doar pe câte o bandă pe sens. „Se recomandă conducătorilor auto să circule cu prudență prin zonă și să respecte semnalizarea rutieră temporară instalată de executantul lucrărilor”, transmite municipalitatea clujeană.

Ordinul de începere a lucrărilor s-a dat în 10 iulie. Se preconizează că perioada totală a lucrărilor de întreținere și modernizare a podului va dura 1 an și 4 luni, cel puțin pe hârtie. Perioada maximă este prevăzută în contractul dintre beneficiar, Primăria Cluj-Napoca, și executant, ARL – Antrepriza Reparații și Lucrări. Costul total este de aproximativ 26.5 mil de lei. 

Însă deoarece închiderea totală a podului este imposibilă, reabilitarea va avea loc sub presiunea constantă a traficului și va încerca din greu răbdarea șoferilor.

Ziar de Cluj a scris în repetate rânduri despre starea proastă a acestui pod, care se degradează de la un an la altul. Iar din 2016 și până în prezent, situația s-a înrăutățit considerabil. 

CITEȘTE ȘI: Podul de pe strada Fabricii, de la un an la altul, tot mai degradat!

CITEȘTE ȘI: 4,9 milioane de euro pentru repararea podului de pe strada Fabricii

În toamna anului trecut a fost deschisă licitația pentru executarea lucrărilor de modernizare a podului. Dar încă din 2013, podurile din Cluj-Napoca au devenit subiectul unor dispute, care s-au consumat în liniște, iar rezultatul acestora a fost ZERO.

CITEȘTE ȘI: Nu cu mult timp în urmă, Ioan Bîldea îl critica pe actualul său coleg de partid, Emil Boc, pentru starea podurilor din Cluj-Napoca: „Anii trec, iar gropile și fisurile se înmulțesc”

Ioan Bîldea, consilier local PNL, îl critica pe primarul în funcție pentru lipsa de preocupare, pentru ignorarea problemei podurilor din municipiu, majoritatea aflate într-o stare avansată de degradare, fisurate, pline de gropi sau chiar prăbușite parțial. După ce a ajuns coleg de partid cu Emil Boc, consilierul local nu a mai fost preocupat de siguranța cetățenilor și degradarea podurilor.


 

Însă, după cum știți, nu doar Podul de pe Fabrcii stă să se prăbușească. Tema podurilor din Cluj-Napoca este veche și a reprezentat una dintre (oare câte?) promisiunile mereu aceluiași primar, Emil Boc. Astfel, această problemă care ține de siguranța traficului, a ajuns o simplă butadă, numai bună pentru campania electorală. 

Printre cele 22 de promisiuni lansate de Emil Boc la început de an, se regăsește și tema reabilitării podurilor:

CITEȘTE ȘI: Cele 22 de promisiuni ale lui Boc la început de an – de la declarații populiste la proiecte care vor fi făcute peste 30 de ani

Începerea lucrărilor la noul pod al Porţelanului şi reabilitarea podului Fabricii; demararea procedurii de achiziţie de lucrări pentru reabilitarea podului Garibaldi. Sunt trei proiecte vechi, care ar fi trebuit să fie gata deja, dar cum Primăria lucrează în reluare, primarului Emil Boc i se pare normal să le includă an de an pe lista priorităților. A uitat că în același an în care promitea modernizarea podului Traian, vorbea și despre podul Garibaldi. Între timp, podul Traian a fost reparat, cu chiu cu vai, dar Garibaldi a rămas pe dinafară.

Foarte pe scurt spus: pentru municipalitatea clujeană, tema podurilor a ajuns un CALVAR. Un calvar care este resimțit și încercat la nesfârșit de fiecare cetățean al Orașului Sigur (titlul unui capitolaș din Strategia de Dezvoltare a Municipiului Cluj-Napoca 2014-2020, uitată prin sertarele prăfuite ale primăriei).

CITEȘTE ȘI: Podul Calvaria continuă să se surpe, iar strategia Primăriei este reactivă

Există un pericol real ca trotuarele podului de pe strada Fabricii să se prăbușească în Someș, cu tot cu pietoni! Primarii ultimilor 60 de ani nu au făcut nimic pentru a întreține podurile din Cluj-Napoca

Ei bine, deși se află într-o stare deplorabilă, podurile din Cluj-Napoca continuă să se macine tot mai mult.

Pentru a distrage atenția publică de la pericolul acestei situații, rând pe rând, primarul Boc și viceprimarul Tarcea, ne bombardează cu promisiuni. 

CITEȘTE ȘI: După parkinguri la tot cartierul, primăria promite poduri la tot clujeanul

 

”În ceea ce priveşte podul Garibaldi sunt câteva chestiuni care trebuie puse la punct cu proiectantul. Noi sperăm ca să avem avizele pentru PUD undeva în 1 aprilie. Nu este o păcăleală. Mai avem câteva chestiuni de reglementat cu cei de la Apele Române. Anul acesta nu se face licitaţie şi nu încep lucrările. Anul acesta vom pregăti toate datele. Noi lucrăm la partea de avize şi autorizaţii care este o operaţiune destul de lungă. Podul Fabricii –  acolo trebuie să mai facem câteva reabilitări pentru că tencuiala cade de pe el. Partea de deasupra este făcută, mai trebuie să mergem şi pe dedesubt. Podul Porţelanului – am avut o discuţie cu proiectantul pentru că s-a schimbat puţin soluţia. Acolo va fi un drum de 4 benzi, 2 trotuare şi piste de biciclete. Este necesar Podul de pe Porţelanului, puntea pietonală din Grigorescu, deci astea sunt practic lucrurile pe care le-am demarat în ceea ce priveşte partea de poduri”, declara Dan Tarcea în martie 2017. 

Ce cuvinte cheie observăm aici: ”practic”, ”avize”, ”chestiuni”, ”autorizații”, ”demarat” și ”s-a schimbat puțin soluția”.

Simplu spus, practic, tovarășii de la Primărie s-au cam încurcat în hârtii.

Când lipsesc specialiștii, sunt buni și cumetrii.

De mâine, pe Podul din zona Fabricii, se dă start la disconfort.

Iar unitatea de măsură pentru execuția lucrărilor este răbdarea ardeleanului. Până când?

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *