Politica

PNL, MAI RĂI CA PSD: Vor desființarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, organism-cheie în procedurile de achiziții. Care sunt motivele invocate și avertismentul unui expert

Mai mulți parlamentari PNL, în frunte cu senatorul Alexandru Nazare, vor, conform unei propuneri legislative depuse miercuri la Senat, desființarea principalului organism care face ordine în achizițiile publice: Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. O expertă în achiziții publice, contactată de Libertatea, nu vede cu ochi buni decizia și explică de ce.

În expunerea de motive care însoțește proiectul de lege, parlamentarii liberali scriu că așa-numitele „măsuri asiguratorii” care domină legislația achizițiilor publice din România îngreunează investițiile și că, din cauza acestora, „România nu a beneficiat de volumul integral al fondurilor europene puse la dispoziție”. Prin „măsuri asiguratorii” aceștia înțeleg, potrivit expunerii, chiar „modalitățile de control”, inclusiv controlul ex-ante, dar și „regimul contestațiilor”.

  • ”Activitatea de control ex-ante, realizată de Agenția Națională pentru Achiziții Publice, este, pe scurt, o verificare a documentației întocmite de autoritățile contractante, dar și a procedurii de evaluare a ofertelor, precum și a procedurii de atribuire. Se realizează prin selecția unui eșantion de 10% din procedurile de achiziție, conform unor reguli specifice și are drept scop prevenirea neregulilor/a fraudei.”

Soluționarea contestațiilor se desfășoară lent, spun liberalii

Procedurile de soluționare a contestațiilor se desfășoară lent, iar recursurile/plângerile împotriva deciziilor CNSC sunt judecate de către Secțiile de contencios administrativ, unde întârzierile în comunicarea motivărilor sunt de luni de zile. Observăm o practică neunitară, pentru că în spețe identice sau similare, soluțiile pronunțate sunt total diferite. Având în vedere că beneficiarii sunt obligați să semneze contractele după pronunțarea deciziilor CNSC, indiferent ce decizii finale vor lua instanțele, estimăm și un flux potențial de despăgubiri, care va greva bugetul de stat în următorii ani”, scriu inițiatorii.

Conform aceluiași document, modificările dorite de parlamentarii liberali sunt următoarele:

  • preluarea etapizată a atribuțiilor CNSC de către instanțele de judecată până la 1.01.2024 și desființarea CNSC;
  • reducerea controlului ex-ante de la 10% la 5% din proceduri pentru doi ani, după care eliminarea acestui tip de control;
  • digitalizarea procedurii de transmitere a contestațiilor, a dosarului achiziției și a deciziilor până la momentul desființării CNSC;
  • digitalizarea integrală a controlului ex-post (n.r.: controlul efectuat de Agenția Națională pentru Achiziții Publice după atribuirea contractelor, fie din oficiu, fie în urma unor sesizări, în cazul unor proceduri diferite de cele pentru care a fost efectuat controlul ex-ante);
  • introducerea de factori de evaluare în legătură directă cu forța de muncă angajată a unui operator economic pentru a preveni situațiile în care firme decapitalizate și fără posibilități reale de execuție câștigă proiecte, dar nu le duc la bun sfârșit.

Se mută la Ministerul Justiției

Totodată, potrivit expunerii de motive, personalul și resursele CNSC ar urma să fie preluate de Ministerul Justiției, consilierii de soluționare a contestațiilor în domeniul achizițiilor publice urmând să fie repartizați instanțelor de judecată.

De asemenea, se va suplimenta cu 50 numărul de judecători, respectiv de grefieri care lucrează în instanțele judecătorești.

Susțin că vor să prevină atribuirea de contracte către firme-fantomă

Pe de altă parte, în ce privește factorii de evaluare care au legătură cu forța de muncă a operatorilor economici, parlamentarii liberali propun introducerea unor factori de evaluare care „să reducă riscul de efectuare a lucrărilor datorită lipsei de personal (prin normele de aplicare), capacitatea operatorului economic fiind evident legată nu numai de ingineri, manageri de proiect, personal specializat, ci și de echipa de muncitori de care constructorul dispune”.

Motivul îl regăsim în același document:

„Asistăm de ani de zile la atribuirea discriminatorie a unor contracte de zeci/sute de milioane de lei unor «firme de apartament», cu câțiva angajați, care, după atribuire, vor executa lucrările cu echipe de muncitori găsiți pe piață, de multe ori fără experiență, sau cu subcontractori, de multe ori nedeclarați (…)”.

Doar că experții spun altceva: „Obligatoriu se va prelungi procesul de soluționare a contestațiilor”

Contactată de Libertatea, experta în achiziții publice Valeria Tudora este de părere că desființarea CNSC, în loc să simplifice procedura de soluționare a contestațiilor, o va prelungi.

„De-a lungul timpului, s-a tot încercat să se desființeze CNSC, din varii motive. CNSC nu este o instituție perfectă. El a fost înființat în ideea de a asigura un cadru rapid de soluționare a contestațiilor, tocmai pentru ca acestea să nu intre pe circuitul instanțelor, unde procesele durează atât de mult. Nu știu dacă e momentul să se desființeze CNSC, pentru că a ajuns la un nivel de cunoștințe, de reglementări unitare, în mare parte, iar dacă se desființează, gândiți-vă că are 13 sau 14 complete de judecată formate din câte trei judecători, toți în București. Nu știu câți vor fi dispuși să plece la Satu Mare, Baia Mare. Nu cred că e o soluție foarte bună. Putem discuta despre îmbunătățirea CNSC, dar de aici până la desființare…”, a declarat Tudora.

Întrebată dacă prin desființarea CNSC procesul de soluționare a contestațiilor se va prelungi, ea a răspuns că „obligatoriu” se va întâmpla asta.

  • Subliniind experiența căpătată de CNSC în materie de achiziții publice, Tudora consideră că va fi o problemă pentru instanțele de judecată să judece astfel de spețe, pentru că, până acum, instanțele nu au avut contact cu legislația din acest domeniu.

„99,99% din operatorii economici s-au adresat până acum CNSC, deși au dreptul și în clipa de față să se adreseze instanțelor, deci și ăsta e un semnal că și operatorii economici nemulțumiți nu au încredere în instanțe, în primul rând pentru celeritate – ei știu că, în momentul în care se adresează instanțelor, acest dosar durează foarte mult”, a mai explicat experta.

În ceea ce privește controlul ex-ante al procedurilor, aceasta a explicat că este vorba despre un control efectuat de Agenția Națională pentru Achiziții Publice, pe un eșantion de 10% din proceduri.

În opinia expertei Valeria Tudora, acest control e binevenit și chiar rezultatele sale arată, frecvent, că nu e cazul să se renunțe la el.

Nu e momentul să dispară controlul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice

„Ce se întâmplă în ultima vreme în achiziții e dezamăgitor, pentru că foarte puțină lume mai dorește să lucreze în achiziții publice, tocmai pentru că legislația se schimbă foarte des, instrucțiunile sunt contradictorii, presiunea e foarte mare pe instituțiile publice și faptul că mai există acest control ex-ante îi ajută pe cei care lucrează în achiziții publice să aibă argumente în fața șefilor când fac tot felul de documentații. Dacă ne uităm pe ce descoperă controlul ex-ante, în clipa de față, pot să vă zic că descoperă greșeli pe care le făceam prin 2006-2007. Nu cred că e momentul ca acest control să dispară.  (…) Sau eliminăm controlul ex-ante, dar ANAP să devină un instrument care să ajute autoritățile contractante, să facă mai multe instrucțiuni, exemple de bună practică – or, astea lipsesc cu desăvârșire”, a mai specificat experta.

„O desființare a CNSC  este un lucru cu bătaie lungă – pentru că, de fapt, dorim să nu mai avem contestații la proceduri. E dorința oricărui partid ajuns la putere, e o idee bună, dar contestația e și ea un barometru – arată că nu totdeauna autoritățile contractante au dreptate și nu poți să interzici dreptul unui om de a depune o contestație. Încercăm să depunem tot felul de cauțiuni, dar nu asta e soluția. Soluția e să avem proceduri transparente – or, aici suntem departe”, a conchis Valeria Tudora.