Din oras

Performance inspirat de Thoreau in centrul Clujului

Pe masura ce iti simplifici viata, legile universului vor aparea mai putin complexe, iar daca ai construit castele de nisip munca ta nu va fi in zadar. Pornind de la aceasta cugetare din “Walden” sau “Viata in padure”, a filozofului american Henry David Thoreau, Ramona Poenaru – artist multimedia, performer si regizor de film si Gael Chaillat​ – actor, dramaturg, autor de teatru au pus la cale o serie de spectacole complexe, unul fiind programat pentru 25 septembrie, la Casa Tranzit, in cadrul Festivalului Clujotronic.

Festivalul international de arta electronica va avea loc intre 23 si 25 septembrie la Casa Tranzit. In fiecare zi de festival este programata cate o expozitie, prima urmand sa fie vernisata de la ora 19, iar urmatoarele de la 14.  In cea de-a treia zi show-ul va incepe de la ora 20 si este descris drept “Performace + Electromix”.

Ramona Poenaru si Gael Chaillat au fondat in 2012 la Strasbourg, in Franta, compania „Des chateaux en l’air“ (Castele de nisip) din “dorinta de a pune in scena piese hibride purtate de o gandire alternativa ancorata in prezentul social si politic”, potrivit unui comunicat de presa al organizatorilor.

Mai precis, numele companiei face referinta la un pasaj din cartea Walden sau Viata in padure, a filozofului american Henry David Thoreau in care este redata experienta profunda a unei vieti simple petrecuta timp de doi ani intr-o cabana construita de el insusi in padure, pe malul lacului:

”In proportia in care iti simplifici viata, legile universului vor aparea mai putin complexe, iar singuratatea nu va fi singuratate, nici saracia saracie, nici slabiciunea slabiciune. Daca ai construit castele de nisip, munca ta nu va fi in zadar, asa ar trebui sa fie. Acum pune temeliile la ele”, a scris filosoful.

In aprilie 2013, in urma unei rezidente la Filature – Scena nationale la Mulhouse, Franta, cei doi creeaza “Ma cabane”, un spectacol-instalatie multimedia inspirat de Walden. Piesa a fost montata cu adolescenti care au participat la ateliere de ”filozofie practica” in care experimentau “posibilitatile tehnice si tehnologice de a exprima o gindire in sunet, imagine si forma”.

“Experienta simplificarii si a reducere la minim a nevoilor traite de Thoreau, masurile antropometrice ale locuintei sale, raportarea la spatiu si la mediu sau meditatiile asupra societatii contemporane au fost unele din pistele escaladate. Rezultatul : o constructie din cutii de carton “activata” de o proiectie video-mapping in care lumina e taiata cu cutitul, avand ca banda-sunet o muzica de cuvinte. Dorinta de a expora alte teritorii si de a lua Walden ca unealta, ca punct de plecare, se formuleaza ca o evidenta”, au precizat oficialii companiei.

Intre mai si iunie 2014, cei doi au venit in rezidenta la Cluj, mai exact la Spatiul Intact/Fabrica de pensule si, timp de cinci saptamani, au intalnit multa lume, au observat, notat si fotografiat, au construit si daramat arhitecturi mentale. O intrebare deschide discutiile cu intrebarea “ce e cabana ta?”.

Autorii isi intituleaza proiectul “O cabana in centru” si prezinta publicului trei zile de performance la care se reunesc poeti, muzicieni, dansatori, istorici, activisti, cercetatori, arhitecti sau liber cugetatori.

“O constructie din 400 de cutii de carton reproducand Cabana lui Thoreau inclinata pana in ultima limita inainte de prabusire: sprijinita intr-un singur punct, ea da acces inaintru direct – pantec de balena si pestera fractala. Pe un perete, o schema “desenata” cu scotch si post-it-uri traverseaza o harta a conexiunilor, o geografie subiectiva a Clujului – Mappa Mundi”, au relatat acestia.

Cele trei zile de performance sunt intitulate dupa capitole din Walden. Prima se numeste “Incalzirea locuintei” si consta in lectura de poezie cu participarea clubului de lectura Nepotu’ lui Thoreau si VJ-ing: compozitii arhitecturale improbabile proiectate in videomapping. In cea de-a doua zi, vizitatorii vor participa la un performance-discutie in jurul intrebarii “Ce e cabana ta?”. Tema cele de-a treia zi de festival este “Unde am trait si pentru ce am trait”, iar programul consta intr-un live-act in care obiectul “cabana” este central, in interactiune cu performerii si muzicienii prezenti, intr-un  echilibru fragil.

La performance-ul “Vizitatorii”, spectatorii au asistat la discutia purtata intre cei 14 “performeri” instalati in cabana, fara sa-i vada pe acestia, prin amplificarea sunetului transmis printr-un microfon in exterior.

“O intrerupere de curent a periclitat inregistrarea discutiei, prevazuta pentru o difuzare ulterioara, dar nu si performace-ul, care a luat aluri de conspiratie. Dupa constatarea pierderii definitive al inregistrarii, Ramona Poenaru il contacteaza pe fiecare participant, cerandu-i sa-si transcrie partea de “discurs” cu un maxim de detalii pentru a tenta o recosntituire a discutiei. O legenda se naste. A posteriori, cabana, ca ca subiect de discutie si ca forma estetica le-a servit de unealta pentru a intalni oameni si pentru a permite oamenilor sa se intalneasca. In fond, au creat o “sculptura sociala” (in sensul de Beuys), o microsocietate adunata in jurul unei idei”, au povestit organizatorii.

La versiunea 01 au luat parte Stefan Baghiu, Alin Barbir, Cristian Boboescu, kata bodoki-halmen, Alexandru Bogus, Patric Brad, Francois Breda, Maria Brudasca, George Chiriac, Tiberiu Ciolacu, Valer Simion Cosma, Danaga, Andrei Dobos, Iulia Hurducas, Eliza Jurca, Csilla Konczei, Stefan Manasia, Iuliu Rațiu, Istvan Szakats, Serban Tiganas si Emilia Zagrian.

La versiunea 02 colaboreaza kata bodoki-halmen, Cristina Burduja si Electroclown.

Festivalul International de Arta Electronica Clujotronic este initiat de catre Institutul Francez si Centrul Cultural German din Cluj-Napoca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *