In vizor

Pentru a cincea sau a șasea oară (cine să mai numere), municipalitatea lansează modernizarea Podului Garibaldi

La ultima strigare de gen, eram prin ianuarie 2019. Dan Tarcea, declama poezia reabilitării podului (deh, an preelectoral) de la una dintre emisiunile de chitanțier ale municipalității – de unde ei pot minți cum vor, pe banii noștri:

”La Podul Garibaldi așteptăm o decizie a Guvernului să ne predea stăvilarul pentru că stăvilarul nu este al nostru, este în administrația Apelor Române și trebuie să treacă la noi. Mergem în paralel și cu studiul de fezabilitate și cu obținerea autorizației de construire. Sper să nu mai dureze mult. Știu că primarul municipiului Cluj-Napoca, domnul Emil Boc a avut o întâlnire cu directorul de la Apele Române săptămâna trecută și au discutat inclusiv despre acest subiect, cum putem să urgentăm transferul de la Apele Române la municipalitate, după care putem să intrăm efectiv pe obținerea avizelor și să începem lucrările”.

Guvernul era al lor, condus de Sică Mandolină, aveau totul sub control, dar de așteptat s-a așteptat până în ziua de azi când municipalitatea face anunț că ar mai încerca o dată să reabiliteze podul (chiar dacă nu știm dacă s-a mai primit răspuns la întrebarea din 2019, dar, deh, este an preelectoral, nonadministrația clujeană se preface că lucrează):

”MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA anunţă publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul Elaborare DALI, DTAC/DTAD și PT+DE pentru realizarea lucrărilor de intervenție și modernizare POD GARIBALDI, deviere rețele edilitare și racordare la străzile adiacente, pentru obiectivul de investiții „POD PESTE RÂUL SOMEȘUL MIC PE STRADA GIUSEPPE GARIBALDI (POD GARIBALDI) ÎN MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA” , propus a fi amplasat în Municipiul Cluj-Napoca, str. Garibaldi, fn., jud. Cluj.

Informațiile privind proiectul propus pot fi consultate la sediul Agenției pentru Protecția Mediului Cluj, din Municipiul Cluj-Napoca, str. Calea Dorobanților, nr. 99 și la sediul din localitatea Cluj-Napoca, str.Dorobanților nt.106, în zilele de luni-joi între orele 09.00-14.00 și vineri între orele 09.00-12.00. Observațiile publicului se primesc zilnic la sediul Agentiei pentru Protectia Mediului Cluj, str. Calea Dorobanților, nr. 99, jud.Cluj”.

În 2019, Dan Tarcea mai zicea:

”Cei de la Gaz au reușit să își reloce țeava de gaz, cei de la Electrica urmează ca până în luna martie să își reloce toate instalațiile și liniile pe care le au în zonă după care putem să intrăm și noi cu construcția efectivă. Durata de execuție este de 9 luni, deci dacă în luna martie cei de la Electrica reușesc să își mute rețelele, undeva la sfârșitul anului 2019, începutul anului 2020 lucrările vor fi încheiate. Am avut o colaborare foarte bună și cu Electrica și cu Gazul și s-au mișcat destul de bine”.

Dar chestiunile acestea se zic încă din anul 2014, an în care, în lipsă de alte promisiuni, Emil Boc a promis (că nu promitea de la el) reabilitarea acestuia.

Pe atunci,  reabilitarea era estimată la 4,8 milioane de lei. Între timp,în mod firesc, s-au dublat. OSĂ se și tripleze până OSĂ se apuce cineva de treabă.

Pentru Primăria Cluj-Napoca orice proiect de modernizare pare la fel de greu de făcut ca mănăstirea Meșterului Manole, ca Zidul Chinezesc, ca Sagrada Familia și câte și mai câte minuni ale planetei. Parkingul Negoiu s-a ridicat în 5 ani, Podul Traian în aproape 1 an, sediul Filarmonicii se construiește pe hârtie de vreo 15 ani, metroul merge strună de pe vremea lui Funar. Pe lista proiectelor greu de realizat intră și podul Garibaldi. Despre repararea acestuia se vorbește prin Primărie de foarte mult timp. Acum 9 ani, primarul Emil Boc prezenta presei de chitanțier o mapă întreagă cu fotografii și schițe despre cât de frumos OSĂ fie podul Garibaldi.

În 2019, repararea podului depindea de stăvilarul cunoscut sub numele de ”stăvilarul lui Șurubaru”, care de fapt nu este al lui, ci al Guvernului. Primăria Cluj-Napoca trebuia să primească aviz de la Guvern pentru a putea începe lucrările. Dar, măcar muncea la studiul de fezabilitate. Care studiu, desigur, este depășit și va zace,plătit, dar nefolosit, într-un sertar.

Podul Porţelanului are o lungime totală de 50,3 metri (în unele surse: 62 de metri, oricum nu contează), iar lăţimea totală a părţii carosabile este de 7,8 metri. Vă dați seama cât i-ar fi luat să-l repare lui Apolodor din Damsac?

Facem și un pariu, ce va fi mai întâi: finalizarea metroului sau modernizarea podului Garibaldi?

Este interesant și faptul că, în primăvara lui 2019, viceprimarul Dan Tarcea spunea că sunt multe oferte pentru această investiție. Dar s-au dus pe apa Someșului, între timp.

“Deja a fost publicată licitaţia în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Până în data de 8 aprilie se pot depune documentaţiile. Sunt foarte multe solicitări. Având în vedere numărul mare de solicitări, probabil că vom extinde perioada de depunere a documentaţiilor. Ne bucurăm că există un interes major. După ce vom avea adjudecată licitaţia, vom da detalii despre termenul de realizare şi modalităţile de implementare a proiectului. Podul Garibaldi se va şi lărgi şi se va şi moderniza. Astăzi, Podul Garibaldi nu este un pod care să fie integrat cu Sala Polivalentă şi cu stadionul Cluj Arena şi cu modul în care s-a dezvoltat Clujul în ultimii ani”, spunea Dan Tarcea, la un post de radio de chitanțier.

ca apoi să se căineze primarul Emil Boc, la alt post de radio de chitanțier (poate același), că lumea e rea și nu vrea la lucrare, nu vrea ca toată lumea să câștige:

”De trei ori am scos la licitație proiectul și nu a venit nimeni. Am mărit bugetul, s-a făcut reevaluarea indicatorilor tehnico-economici la zi, dar nu mai sunt construtori, nu au oameni pe piața muncii, începe să devină o criză cât mai acută, pe care începem să o simțim și noi. Nu mai vine nimeni la licitații din lipsă de resursă umană. Pierderea resurselor umane este o adevărată problemă, în special la nivel de țară. La Cluj am reușit până la un punct să atragem forță de muncă. Trebuie să vedem cum putem face noi în Uniunea Europeană să fie o situație în care toată lumea să câștige”.