Editorial

Pâinea și circul de la metrou

Metroul este pâinea și circul pe care administrația locală li le oferă clujenilor ca să voteze majoritar Emil Boc și partidul primarului, oricare ar fi acela (PDL în trecut, actualmente PNL). E circul care le ia clujenilor pâinea de la gură – mai precis, șapte milioane și jumătate de euro, deocamdată, pentru studii și hârtii. Asta s-a semnat, asta se face acum (mai multe detalii, aici). Clujenii au parte de circ, și ce fain e (la Cluj!), însă biletul îi costă pâinea: 7 milioane 400 de mii de euro! Scump, domne, scump!

E bine, e rău, totuși, să se construiască metroul? Admițând, ipotetic, că s-ar face.

Are Clujul nevoie de metrou?

Fără a fi plătit cu 7 milioane de euro pentru a răspunde la această întrebare, bunul-simț mă face să afirm, chiar și în lipsa unui exorbitant studiu de fezabilitate, că NU! Clujul nu are nevoie de metrou.

De ce nu avem nevoie?

Fiindcă orașul este mic, fiindcă aproape toate cartierele Clujului sunt dispuse circular în jurul Centrului. De oriunde ai locui, ajungi chiar și pe jos în Centru într-o jumătate de oră – o oră. Cu mașina, dacă traficul este coordonat cu cap (și cu o infrastructură rutieră adecvată), poți traversa orașul de la un capăt la altul în 15-20 de minute. Am putea ajunge și în Florești rapid dacă s-ar construi o mult mai ușor de realizat și mai ieftină și banală centură.

Clujul nu e Bucureștiul. Nu avem nevoie de metrou, ci de drumuri bine semaforizate, de sensuri unice deștept gândite, de pasaje supraterane, de centură, de piste de biciclete coerente. Și, gata, ne deplasăm ușor, rapid, cu mijloacele de transport personale și în comun, motorizate și nemotorizate!

Iar asta se poate realiza, doar cu puțină minte și cu 20% din costurile unui metrou, în câțiva ani, nu în câțiva zeci de ani, câți ar fi necesari pentru metrou.

Problema traficului poate fi rezolvată pentru noi, în timpul vieții nostre, cu soluții simple, și nu doar pentru nepoții noștri, cu costul vieții noastre înglodate în șantiere interminabile și inutile.

Și dacă s-ar face, traseul metroului e absurd și fără sens!

Și dacă s-ar face metroul, să spunem, în câțiva zeci de ani, traseul propus al acestuia este absurd, lipsit de sens. Dacă un floreștean sau un locuitor din Gilău ar vrea să meargă cu metroul la Aeroport, ar trebui mai întâi să se urce în metrou, cu bagaje, cu cățel, cu purcel, să se dea jos la podul Ira, unde metroul ar avea stația finală, să se urce de la Podul Ira în Trenul Metropolitan și să se dea jos la Aeroport. Sau, de la Ira să ia un troleibuz. „Cumplit meșteșug de tâmpenie!”, ar fi spus Creangă, dacă ar fi trăit în secolul nostru ”smart”.

Să citim care va fi traseul metroului, din raportul de activitate al primarului Emil Boc pentru anul 2020:

„Va fi realizat metroul pe axa vest-centru-est care urmărește să deservească principalele puncte de interes pornind din Gilău până la podul Ira. Proiectul va avea două părți. În prima parte se va realiza legătura dintre comuna Florești și Podul Ira pe următorul traseu propus: zona de sud a comunei Florești – viitorul spital regional de urgență – centrul comercial Vivo – cartierul Mănăștur – centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului, respectiv zona Aurel Vlaicu/Podul Ira. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride). Pentru zona din afara orașului se va studia posibilitatea realizării metroului suprateran, iar de la intrarea în Cluj-Napoca acesta urmând a fi realizat în subteran. A doua etapă a realizării metroului vizează crearea legăturii dintre comunele Florești și Gilău. Până la implementarea celei de a doua etape, se va studia conectivitatea dintre Gilău și Florești prin autobuze.”

În același raport de activitate pe 2020 putem vedea traseul metroului și pe hartă:

Zonele Sopor – Aeroport – Dezmir – Apahida – Câmpenești – Jucu, într-un mod total lipsit de viziune, nu vor fi conectate la metrou, așa cum apare magistrala în proiecțiile actuale, cu toate că, peste 20-30 de ani, aceste zone vor fi noul Florești de case, vile și blocuri, dormitoare cu o mare densitate a populației.

Un mic sfat imobiliar, care v-ar putea scuti pe viitor de mari bătăi de cap!

Dacă e să ne luăm după raportul de activitate al primarului Boc, ce ne spune că metroul va fi realizat pe traseul „zona de sud a comunei Florești – viitorul spital regional de urgență – centrul comercial Vivo – cartierul Mănăștur – centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului, respectiv zona Aurel Vlaicu/Podul Ira”, vă sfătuiesc să evitați să cumpărați apartamente, case sau terenuri în aceste zone.

Evitați, de acum, zona Vivo, Mănășturul, Plopilor, Centrul, Mărăștiul, în arealul prin care este proiectat să treacă metroul, fiindcă, cumpărând aici un imobil (teren, casă sau apartament) riscați, în următorii 10-20-30 de ani:

– Exproprieri sub prețul pieței, dacă metroul sau gura de metrou vă va trece prin casă

– Un interminabil șantier în care veți suferi ani de zile de praf, de zgomot și de moloz, dacă magistrala va trece prin apropierea proprietății voastre

– Deteriorarea casei/blocului dacă Doreii vor săpa prin preajmă

Culmea, așadar, pe unde va trece metroul nu e pont să cumpărați! Da, proprietățile din zonă s-ar putea scumpi, iar o investiție realizată acum și-ar putea dubla sau tripla valoarea în momentul în care metroul va fi finalizat. Însă, până atunci, locuirea în respectivul imobil va fi un calvar. Sau puteți fi expropriat sub prețul pieței.

Evitarea acestor zone este mult mai sigură. Clujul are și alte cartiere cu un potențial ridicat de creștere a valorii de piață a proprietăților (Gheorgheni, Iris, Grigorescu, Zorilor ș.a.).

Poate cea mai importantă problemă a metroului: prostia!

Să nu uităm, pierzându-ne în analize inginerești, urbanistice, ori de altă natură, de natura umană, în care predomină, din păcate, prostia. Cea mai importantă problemă, atunci când se va pune problema realizării efective a lucrărilor pentru un metrou la Cluj, va fi PROSTIA.

Proștii vor greși la nivel de proiectare, apoi proștii vor face greșeli când vor săpa, când vor consolida săpăturile ș.a.m.d. Doreii riscă, din pură prostie, să dărâme și să surpe tot, pe unde vor trece cu hârlețul. Și vor trece prin jumătate de oraș. Ne permitem așa ceva?

Autoritățile nu oferă niciodată pâine și circ pe gratis. Iar pâinea și circul de la metrou le vom plăti scump. Foarte scump. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *