Afacerea zilei

Ovidiu Barz – GARMIN: „Cred foarte mult in generatia care are acum 20 de ani. Este neindoctrinata. E prima generatie care nu asteapta sa i se dea!”

În periplul nostru pe la actorii relevanti pe piata de IT din Cluj, am ajuns si la o multinationala, Garmin, care ocupa un sediu impunator pe strada Dorobantilor si care pune, in felul ei, Romania si Clujul pe harta. Impresia de „corporate” pe care ti-o da sediul spectaculos al firmei este anulata de zambetul sincer si vorba calma a lui Ovidiu Barz, seful Garmin Romania, un tip ciudat de simplu ce inca mai codeaza si care nu uita niciodata de unde a plecat.

Ovidiu Barz spune despre el ca provine dintr-o familie de proletari, dintr-un satuc uitat de lume, cu wc-ul in fundul curtii si acest background l-a format ca un om fara fite si fara complexe. Vorbeste degajat si prietenos, umorul si autoironia razbat discret din vorbele sale si lasa impresia unui om sigur si stapan pe sine, cum sunt toti cei care s-au bizuit doar pe ei pentru a avansa in cariera. E gata oricand sa sustina un tanar cu potential si crede ca viitorul apartine celor care sunt dispusi sa lupte ca sa isi transforme visele in realitate.

„Pe masura ce o afacere ia amploare, creste presiunea pe resurse. Vrem mai multi programatori, avem nevoie de birouri mai mari. Provocari vor fi, dar sunt optimist pentru ca privesc generatia noua de tineri dornici sa devina antreprenori, copii de 20 de ani care vin cu idei de produse si cauta finantare. Piata start-up-urilor e foarte dinamica. Generatia care are acum 20 de ani a crescut neindoctrinata. E prima generatie care s-a format in mentalitatea de a nu astepta sa i se dea, ci are initiative. Tinerii de astazi sunt mult mai in tema decat generatiile trecute. Au alt acces la informatii”, spune Ovidiu Barz, director general al Garmin Cluj.

Garmin Romania este membru al grupului de companii Garmin Ltd, specializat in proiectarea, realizarea si comercializarea de echipamente de navigare si comunicatii pentru aviatie si civile. Produsele Garmin cuprind aplicatii mobile pentru industria maritima, aviatie, auto sau recreativa. Cifra de afaceri in 2013 a fost de 20 milioane de dolari, iar anul acesta se preconizeaza atingerea pragului de 30 milioane.

„Cand a venit Garmin in Romania, noi eram o firma de GPS si am fost luati la pachet. Eram 70 de oameni, in 2011. Am ajuns accidental in curtea lor. Dar am reusit sa demonstram ca suntem utili si am ramas, consolidandu-ne pozitia in grup.  Suntem pe un  alt palier. Daca vrem sa ne stabilim pe piata, trebuie sa invatam sa definim produse. Noi am reusit sa devenim un centru de competenta a lui Garmin pe mobile. Ne-am impus sa fim foarte buni pe bucatica noastra. Suntem cel mai bun centru de mobile. In paralel am mers si pe automotive. Facem proiecte extrem de complexe. Avem cateva milioane de clienti activi pe navigatie si ne dezvoltam continuu competentele pe Android.  Avem 20 de ani de experienta pe navigatie si incercam portarea aplicatiilor pe toate device-urile mobile. Acum facem si ceasuri inteligente cu navigatie”,mai spune Ovidiu Barz.

Ca in orice multinationala, in colosul american, top managementul e multumit pentru ca le sunt livrate produse competitive, in timp ce cu celelalte companii din grup Garmin Cluj se afla in competitie. Avantajul multinationalelor este ca au adus in Romania un mediu de lucru din afara, o reteta experimentata. Ofera facilitati, oportunitati de dezvoltare personala, deconteaza abonamentele la sport, asigurarile. E un sistem de recompense colaterale care contribuie la cultura organizationala si creste satisfactia angajatilor și productivitatea muncii.

„Suntem la jumatatea drumului, pentru ca nu mai suntem cei mai ieftini, dar livram produse bune. Trebuie sa ajungem la lipsa aceea de complexe care sa ne permita sa discutam de la egal la egal cu ei. In anii 90, nu aveam cum sa stim sa vindem, pentru ca nu aveam abilitatile de promovare, de negociere. As zice ca interactionam din ce in ce mai bine cu americanii”, e de parere directorul general al Garmin.

Ovidiu Barz vede perioada in care ne aflam ca o etapa intermediara, de maturizare si consolidare. Outsourcing-ul, multinationalele si start-up-urile sunt parti esentiale ale aceluiasi mecanism. Dacă ar creste competitivitatea si productivitatea in ritmul in care cresc salariile, cresterea ar fi sustenabila.

„Cand vom ajunge la nivelul la care piata nu va mai creste cu 18% anual, vom fi fortati sa devenim mai buni, mai competenti. Pana acum, ne-am vandut forta de munca ieftin. Parerea mea e ca de aceea am fost atractivi. Acum, trebuie sa ne specializam si sa devenim mai buni. Nu cred ca outsourcing-ul e mort, ci in continua ascensiune. Trebuie doar sa se adapteze noilor conditii”, sustine Ovidiu Barz.

Despre Clusterul It de la Cluj, directorul Garmin spune ca scopurile acestuia ar fi sa atraga infrastructura necesara, sa stimuleze antreprenoriatul, sa faca presiune pentru cresterea specializarilor de IT in invatamant, sa determine dezvoltarea sectoarelor de inovatie si sa atraga un proiect de anvergura la realizarea caruia sa se coalizeze mai multe forte.

„Ideea e foarte buna, dar depinde cum o aplici. Berlinul a facut un boom, dar e orientat pe inovatie si pe development si are acces la alte resurse”, spune Ovidiu Barz.

In privinta competentei programatorilor romani, directorul Garmin onsidera ca aceasta este in crestere si se indreapta spre o perioada de maturizare.

„Tehnic suntem foarte buni. Dar trebuie sa facem produse care sa se cumpere. Parerea mea e ca suntem undeva la mijloc. Voicu Oprean si Calin Vaduva trec de faza de outsourcing, ceea ce e foarte bine. Asta presupune insa mari eforturi. Sunt, totusi, optimist pentru ca spun ca e loc de crestere si de maturizare. Mi se pare foarte pozitiv ce se intampla acum, dar nu e realist sa ne asteptam la salturi spectaculoase de pe o zi pe alta. Altfel vom intelege lucrurile peste 5 ani”, mai spune Ovidiu Barz.

Resursa umana este cea mai spinoasa problema pentru IT-ul clujean. Unele companii au inceput deja sa recruteze de pe bancile scolii tineri cu potential si sa ii intruiasca, pentru ca universitatile nu par a avea deschiderea dorita. Anual, la Cluj, e nevoie de 1500- 2000 de specialisti noi care sunt absorbiti de piata, iar lupta pentru atragerea candidatilor promitatori se acutizeaza de la an la an.

„Este si pentru noi o problema sa gasim resurse si cresterea salariilor in bransa ne afecteaza. Eu inca mai scriu coduri, inca mai programez. Particip la interviurile de recrutare. Colegele de la HR sunt psiholoage, iar la interviuri mai participa si un coleg de la tehnic. Evaluam abilitatile si motivatiile mai mult decat cunostintele sau competentele. Rata de plecari la noi e sub 3% si am crescut constant in ultimii ani, cu 30-40 de oameni. Proportia intre fete si baieti e foarte echilibrata. In management, am avut la un moment dat 60% fete. Eu lucrez mai bine cu fetele programator. As zice ca sunt mai ambitioase si doresc mai mult sa demonstreze ca pot. Am promovat project manager fete pentru ca au meritat”, spune directorul general al Garmin Cluj.

Pe piata PND (Personal Navigation Devices), Garmin a lansat o aplicatie revolutionara, care preia vocea utilizatorului si o traduce in comenzi recognoscibile de catre device. Aplicatia se numeste ASR (Advanced Speech Recognition), este dezvoltata de departamentul de mobile si consta in recunoasterea si interpretarea comenzilor vocale de catre device-urile mobile. Scopul este sa nu trebuiasca sa tastezi in timp ce conduci.

„Sa va spun poveste amuzanta: partenerul din Rusia, cu care lucram la aceasta aplicatie, ne-a intrebat ce parere avem de introducerea Crimeei pe harta Rusiei, din motive de marketing. In Ucraina vom trimite alte update-uri, desigur”, glumeste Ovidiu Barz.

Directorul Garmin e de parere ca piata hartilor nu va disparea niciodata, pentru ca, atunci cand cauti o anumita calitate, nimeni n-o sa ti-o dea pe gratis. Serviciile de calitate vor fi cerute in continuare.

In privința modului in care firmele de IT se raporteaza la comunitate si implicarea lor timida in viata comunitatii, implicare care pare sa se rezume, adesea, doar la sponsorizarea de concursuri, Ovidiu Barz spune ca exista o reticenta in a interactiona cu politicul, din cauza temerii ca ar putea fi atrasi in jocuri sordide.

„E o reticenta sa interactionezi cu anumite segmente. Noi, datorita tehnologiei, am avut sansa de a ajunge mai repede la salarii decente, la concedii in strainatate. Poate din instinct de conservare incercam sa ne izolam in turnul de fildes, ca sa ne pastram aceste privilegii. Nu e vorba de fite, dar e chestia asta umana si naturala. Daca ajungi sa traiesti confortabil, nu vrei sa renunti la confort. Neimplicarea in comunitate vine, probabil, si din faptul ca e o meserie care te consuma, ca timp. Eu am renuntat la meciurile de fotbal de 5 ani. Nu mai am timp de ele. La televizor nu ma mai uit de 2 ani. Imi place sa fac miscare si sa citesc. Televizorul te acapareaza. E o chestie sanitara: renunt la tv ca sa am timp sa ma joc cu fetita mea de 5 ani si sa citesc”, marturiseste Ovidiu Barz.

Managerul este foarte mandru de echipa lui. Li se adreseaza tuturor pe numele mic si ni-i prezinta cu satisfactie nedisimulata.

„Aida Ticudean e prima angajata, conduce departamentul de soft pe mobile si este prima femeie manager de departament. Tudor Tiplea e primul project manager din Cluj. El a definitivat ultimul produs Garmin, de la faza de prospectare de piata pana la testarile finale”, spune managerul Garmin.

IT-istii de la Garmin nu asteapta nimic special de la statul roman si de la politicieni.

„Ceea ce asteptam de la mediul politic e infrastructura, spitale dotate, mediu de afaceri nesugrumat de birocratie, autostrazi. Nu astept sa imi dea, ci sa ma lase sa fac, sa nu imi puna piedici. Eu nu astept nimic de la stat si nu mi se pare normal sa astept”, declara directorul general al Garmin Cluj.

 

sursa foto: Garmin Cluj

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *